Socjologia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-SR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia rodziny |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | S1A_W02; S1A_W03; S1A_W04; S1A_W05; H1A_W04; H1A_W05; S1A_U01; S1A_U08; S1A_U03; H1A_U04; H1A_U06; S1A_K01; S1A_K06; H1A_K01; H1A_K04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: 3 pkt ECTS Cele przedmiotu: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. Wymagania wstępne: Obecność na zajęciach |
Pełny opis: |
1. Definicja rodziny – problem z definiowaniem rodziny, współczesna definicja rodziny, rodzina a reprodukcja struktury społecznej, wskaźniki, metody badania rodziny 2. Rodzina jako grupa i jako instytucja społeczna – rodzina w perspektywie socjologicznej, funkcje rodziny, typy rodzin 3. Cykl życia rodziny – teoria cyklu, etapy rozwoju rodziny, rodzina seniorów a seniorzy w rodzinie 4. Role i podział pracy w rodzinie – style życia w rodzinie i kierunki ich przemian, konflikty w rodzinie (teoria wymiany i racjonalnego wyboru), rozpad rodziny 5. Rodzina w teoriach socjologicznych- rodzina w ujęciu globalnym, mit rodziny tradycyjnej, funkcjonalizm, teorie feministyczne, przemiany miłości i intymności 6. Życie rodzinne – wskaźniki i sposób badania, życie rodzinne w Polsce w ujęciu historycznym, życie rodzinne w Polsce i wybranych krajach UE (macierzyństwo, ojcostwo, partnerstwo) 7. Socjalizacja w rodzinie i na rzecz rodziny – funkcja wychowawcza rodziny, wychowanie w rodzinie 8. Rodzicielstwo wobec przemian współczesnych- wpływ przemian społecznych na jakość współczesnego rodzicielstwa, rodzicielstwo jako inwestycja? 9. Modele wychowania – postawy rodzicielskie, znaczenie rodziny w procesie wychowawczym dziecka 10. Jakość życia rodzin niepełnych – samotne rodzicielstwo, rodzicielstwo „na odległość”, alternatywne formy małżeńsko – rodzinne wg badań 11. Zagrożenia współczesnej rodziny (ekonomiczne, demograficzne, kulturowe), ubóstwo i wykluczenie społeczne rodzin, struktura demograficzna rodzin, 12. Stereotypy płciowe, płeć biologiczna i płeć kulturowa 13. Polityka rodzinna podstawy teoretyczne i koncepcyjne – modele polityki rodzinnej, oczekiwania społeczne w świetle badań 14. Modele polityki rodzinnej a dzietność kobiet – rozwiązania w krajach UE Metody oceny: Zaliczenie na ocenę. |
Literatura: |
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010 Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa - Kraków 2001 Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2006 Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1982 Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2006 Brągiel J., Górnicka B., Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet Opolski, Opole 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ECTS: uczestnictwo w zajęciach - 30 przygotowanie do zajęć - 30 przygotowanie do zaliczenia - 30 Razem: 90 pkt/30 =3 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie zajęć składają się następujące elementy: 1. obecność podczas zajęć; 2. realizacja zadań zleconych przez prowadzącego; 3. pisemne kolokwium z materiału omówionego podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.