Socjologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-SocRel |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia religii |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NDdlMWE0YmQtMDdmOS00OTdlLWIzZmEtNDdkMWQwMDk2MzU4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%223ca81ea1-8bd8-465d-ab51-292b4038ae05%22%7d |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_WO3 SO1_WO6 SO1_WO7 SO1_WO9 SO1_UO3 SO1_UO7 SO1_KO4 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Cele przedmiotu: Wykład stanowi próbę naszkicowania zasadniczych trendów w analizie problematyki z zakresu socjologii religii. Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja koncepcji teoretycznych objaśniających procesy zachodzące w przeszłości oraz aktualnie w religijności współczesnych społeczeństw. Przybliża aktualne metody badań tych procesów, wyjaśnia podstawowe pojęcia i terminy oraz zagadnienia. Szczegółowa analiza poruszanych zagadnień, takich jak sekularyzacja, indywidualizacja, prywatyzacja, modernizacja i ich wpływ na zachowania indywidualne i zbiorowe poszerza wiedzę na temat dynamiki oraz ewolucji religijności. Przybliża przyczyny kształtowania się nowych postaw religijnych zwłaszcza wśród polskiej młodzieży. Panorama religii pozachrześcijańskich oraz ruchów i sekt jest dopełnieniem poruszanych zagadnień. Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z socjologii ogólnej |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: * Zagadnienia wstępne (religia jako przedmiot naukowej refleksji, naukowe obszary zainteresowań religią, metody w badaniach nad religijnością, s.r. jako subdyscyplina socjologii ogólnej, socjologia religii wśród innych nauk humanistycznych). * Klasyczne teorie, poglądy i stanowiska nt. religii i religijności (teorie: ewolucjonistyczna, antropologiczna, funkcjonalna, socjologiczna, marksowska. * Współczesne teorie i poglądy na religię i religijność (Ch. Y. Glock, J. M. Yinger, B. R. Wilson, R. Robertson, T. Parsons, E. Ciupak, W. Piwowarski, J. Mariański, I. Borowik; teoria ewolucji religii R. N. Bellacha; rynkowa teoria religii R. Stark`a i W. Bainbridge`a; koncepcja deprywatyzacji religii - J. Casanova) . * Funkcjonaliści a zwolennicy teorii konfliktu o religii * Społeczeństwo pluralistyczne i pluralizm religijny (kontekst społeczno-kulturowy a relatywizacja kościelności; subiektywizacja w wyborze wartości np. religijnych; pluralistyczna struktura wartości i norm: P. L. Berger, Th. Luckmann). * Instytucjonalizacja religii (proces legitymizowania instytucji społecznych przez religię; transmisja społecznego doświadczania religii; Religia w zmieniającym się świecie *Sekularyzacja *Pluralizm jako następstwo sekularyzacji *Prywatyzacja religii *Ku religijnemu indyferentyzmowi (propozycja F. –X Kaufmana - współczesny indyferentyzm przyjmuje następujące wizerunki: odkościelnienia, odchrześcijanienia, obojętności, praktycznego nihilizmu). definicje religii i religijności * Operacjonalizacja pojęcia „religijność” (parametry i wskaźniki „kościelności”: Ch. Y. Glock, L. Dingemans i J. Rémy, ) * Civil religion jak forma religii państwowej. Rola i znaczenie w systemach społecznych na przykładzie wybranych krajów. Definicje podstawowe Roberta N. Bellaha i nawiązania do współczesnego ujęcia problematyki civil religion * Wpływ modernizmu na religijność i instytucje religijne ( wpływ modernizmu i postmodernizmu na postawy religijne; napięcie pomiędzy wartościami ukierunkowanymi na sacrum a wartościami laickimi; typologia P. Zulehnera: nie-chrześcijanie, chrześcijanie kościelni, chrześcijanie z wyboru; „kościół elektroniczny”). * W kierunku jakiej religijności? Młodzież polska jako przykład przemian religijności (proces przeobrażeń i jego empiryczny obraz, S. H. Zaręba; indeksy współczesnej religijności). Metody oceny: egzamin |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Th. Luckmann, Niewidzialna religia, r. społeczne formy religii, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 1996, s. 85-104. Peter L. Berger, Święty baldachim, r. Proces sekularyzacji, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 1997, s. 147-172. M. Libiszowska-Żółtkowska, Kościół i religia w publicznej przestrzeni miejskiej. Casus kościoła ulicznego przykładem chrześcijańskiej służby etycznej w: Kościoły, religie, kultury. Współczesne wymiary reprezentacji i partycypacji, red. Maria Sroczyńska i Sławomir H. Zaręba, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017, s. 211-222. Lektury uzupełniające: F. Adamski (red.) Socjologia religii. Wybór tekstów, Kraków 1983. W. Piwowarski, Socjologia religii, Lublin 1996. P. L. Berger, Święty baldachim, Kraków 1997. I. Borowik, Procesy instytucjonalizacji i prywatyzacji religii w powojennej Polsce, Kraków 1997. W. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Kraków 1998. Stark R., Bainbridge W. S., Teoria religii, Kraków 2000. P. Beyer, Religia i globalizacja, Kraków 2005. J. Mariański, Sekularyzacja i desekularyzacja w nowoczesnym świecie, Lublin 2006. J. Beckford, Teoria społeczna a religia, Kraków 2006. G. Davie, The Sociology of Religion, London 2007. N. Luhmann, Funkcja religii, Kraków 2007. Sławomir H. Zaręba, W kierunku jakiej religijności? Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży, Warszawa 2008. Między konstrukcją a dekonstrukcją znaczeń. Badania religijności młodzieży akademickiej w latach 1988-1998-2005-2017, red. Sławomir H. Zaręba i M. Zarzecki, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student wie, czym jest dyscyplina socjologia religii, zna genezę tej dyscypliny, siatkę pojęciową oraz zna kluczowe dla dyscypliny teorie i koncepcje oraz szkoły refleksji nad religią, jako zjawiskiem społecznym. Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty socjologiczne z zakresu socjologii religii, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów socjologicznych, analizuje wizualne materiały metodyczne wspierające formę wykładu ustnego i potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Rozpoznaje przyczyny zmian religijności i poddaje je krytycznej analizie. Kompetencje: potrafi logicznie i następczo prowadzić dyskurs w zakresie rozumienia i wyjaśniania problematyki socjologii religii. Jest kreatywny i postępuję zgodnie z poznaną metodologią socjologii religii. Dostrzega relacje zachodzące pomiędzy dynamiką zmian społecznych a religijnością. ECTS: frekwencja na wykładzie - 30 konsultacje - 5 lektura tekstów zaproponowanych na pierwszych zajęciach - 10 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 60 [60:20=3] LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - obowiązkowa obecność (poprzez logowanie) na wykładzie prowadzonym w formule zdalnej przez MS Teams - znajomość zadanych lektur, - znajomość treści wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.