Współczesne teorie socjologiczne - ćw.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-WTS-ć |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie socjologiczne - ćw. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | S1A_W01, S1A_W09, s1A_W03, S1A_W04, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_K01, S1A_K02 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: poziom średniozaawansowany Cele przedmiotu: Interpretacja i pogłębiona analiza najnowszych tekstów socjologicznych. Podstawowym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z poszczególnymi teoriami, kierunkami i ich przedstawicielami. Wymagania wstępne: znajomość zagadnień i pojęć z Socjologii ogólnej i Klasycznych teorii socjologicznych |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Pragmatyzm społeczny i interakcjonizm symboliczny – G. H. Mead, H. Blumer Dramaturgiczna koncepcja ujmowania rzeczywistości społecznej Teoria strukturalistycznego konstruktywizmu P. Bourdieu Socjologia języka Funkcjonalizm w ujęciu T. Parsonsa i R. K. Mertona Teoria systemów Niklasa Luhmanna Teorie wymiany społecznej – G. C. Homans i P. M. Blau Teorie konfliktu społecznego, teoria gier: dominacja, współzawodnictwo Teorie modernizacji i systemu światowego: peryferia, centra Nowoczesność i ponowoczesność |
Literatura: |
1. Goffman A. Człowiek w teatrze życia codziennego 2. Glaser B. Strauss A, Konteksty świadomości i interakcja społeczna 3.R. Merton „Teorie socjologiczne średniego zasięgu” w: „Teoria socjologiczna i struktura społeczna”,s. 61-72, 2008 PWN 4. J. H. Turner „Strukturalizm konstruktywistyczny- Bourdieu”, s. 593-603 (zwłaszcza klasy, kapitały, habitus !) w: „Struktura teorii socjologicznej”, PWN 2008. 5. J. H. Turner „Teoria wymiany”;”Podejście behawiorystyczne- Homans” s. 301-305 oraz „Podejście dialektyczne, Blau” s. 311-315, w: „ Struktura teorii socjologicznej” , PWN 2008. 6. P. Sztompka „Giddens Anthony” Encyklopedia socjologii 236-241, Oficyna Naukowa 1998. 7. M. Marody, „Między nautralnością a zaangażowaniem- o socjologii Norberta Eliasa”, w: N. Elias, „Społeczeństwo jednostek” ,VII-XXXIV, PWN 2008 8. Tomasz Zarycki „Dwa wymiary kapitału społecznego w kontekście polskim” Pomorski Przegląd Gospodarczy nr. 2/2008 (37), s. 49-52 www.iss.uw.edu.pl/zarycki/pdf/dwa-wymiary.pdf 9. A. Horolets, „Analiza dyskursu”, s. 16-21 w: Słownik socjologii jakościowej, red K. Konecki, P. Chomczyński. Wyd. Engram. 10. Audycja http://www.polskieradio.pl/8/3664/Artykul/1161640,Michel-Foucault-dal-nam-narzedzia-do-stawiania-codziennego-oporu 11. Z. Krasnodębski, „Jurgen Habermas” s. 270-275, Oficyna Naukowa 1998. 12.Bourdieu Pierre, Habitus i przestrzeń stylów życia w: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, s. 215-260 Warszawa, Scholar 2005. Bourdieu Pierre, Jean-Claude Passeron, Kapitał kulturowy i komunikacja pedagogiczna, w: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, s. 153-192,Warszawa, PWN 2006 13. Mrozowicki A. Człowieczeństwo, struktura i sprawstwo w teorii socjologicznej M. S. Archer w: Archer M. Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. s. VII -XXXVII |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Możliwość zdobycia wiedzy dotyczącej współczesnych teorii socjologicznych. Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami, wiedzą o współczesnych teoretykach socjologii, podejściami teoretycznymi, założeniami teorii opisującymi rzeczywistość życia społecznego. Przyswojenie podstawowej wiedzy o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne. Znajomość podejścia współczesnych teorii socjologicznych postrzegających w różny sposób człowieka jako aktora życia społecznego. Umiejętność wykorzystania podstawowej wiedzy teoretycznej do analizowania rzeczywistości. Umiejętność posługiwania się pojęciami, wykorzystywania założeń poszczególnych teorii do analizy zjawisk życia społecznego. Umiejętność krytycznej analizy i porównywania poszczególnych teorii. Kompetencje społeczne - rozumienie konieczności uwzględnienia współczesnych koncepcji i nowych podejść teoretycznych dotyczących życia społecznego. Umiejętność współdziałania i pracy w grupie poprzez realizację grupowych zadań. Przygotowanie do zajęć: 15 godzin - 0,5 pkt ECTS Obecność na zajęciach: 30 godzin - 1 pkt. ECTS Przygotowanie do kolowkium: 15 godzin - 0,5 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: praca w grupach, metoda dyskusyjna, burza mózgów, metoda grupy nominalnej, Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Obowiązkowa obecność na zajęciach. Wymagana aktywność i praca grupowa na zajęciach (prace grupowe na zajęciach. Prezentacje na podstawie wyselekcjonowanych tekstó- dotyczą wszystkich 2 niezapowiedziane kolokwia sprawdzające wiedzę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Bukalska | |
Prowadzący grup: | Izabela Bukalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.