Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analityka danych w badaniach społecznych (II)-ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-BD-ADBS(II)-ćw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analityka danych w badaniach społecznych (II)-ćwiczenia
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Zgodnie z programem studiów uchwalonym przez Senat UKSW:

https://monitor.uksw.edu.pl/docs/search

BDAS2_U01, BDAS2_K01

Wymagania wstępne:

Znajomość Excel, statystyki opisowej i statystyki wnioskowania.

Biegłość w języku angielskim.

Umiejętność pobudowania tabel statystycznych.

Posługiwanie się umiejętnością komponowania prostych logicznie niesprzecznych tez wyjaśniających uzyskane dane.

Umiejętność prezentować rezultaty analizy w sali wykładowej za pomocą Power Point.

Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony zapoznaniu się z 5-ma bazami danych, wskazanych przez prowadzącego wykład Analityka II, zawierające dane demograficzne, surweyowe, etnograficzne, epidemiologiczne. Studenci uczą się używać narzędzi analizy statystycznej i testować hipotezy najbardziej pasujące do przedstawionych danych.

Pełny opis:

Przedmiot jest poświęcony zapoznaniu się z 5-ma bazami danych, wskazanych przez prowadzącego wykład Analityka II, zawierające dane demograficzne, surweyowe, etnograficzne, epidemiologiczne. Studenci uczą się:

1. Umiejętności szybko rozeznać się w nowej bazie danych, zrozumieć charakter danych i ich potencjał dla analizy.

2. Z pomocą prowadzącego wysunąć hipotezy do sprawdzenia.

3. Wyeksportować potrzebne dane albo oswoić online'owe analityczne narzędzie.

4. Użyć odpowiedniego narzędzia statystycznego.

5. Interpretować osiągnięty rezultat.

6. Pobudować tabele w Word.

7. Wybrać jeden s 5-ciu tematów/baz danych dla napisania zaliczeniowej pracy. Prowadzone analizy codo tej bazy danych opracować analitycznie: podać wstęp, hipotezę, opisać używane zmienne, podać tabele/wykresy z rezultatami i interpretacje osiągniętych rezultatów.

Przykładowe hipotezę i narzędzia analityczne (wykonane w SPSS):

1. Do danych etnograficznych: regresja multi i binarna logistyczna dla badania związku pomiędzy typami prymitywnych społeczeństw (bardziej i mniej rozwinięte) i podziałem pracy pobytowej według płci. Do typologizacji społeczeństw - analiza klasterowa.

2. Do danych demograficznych (IPUMS International - spisy): analiza depopulacji - zestawienie zmian liczby populacji w poszczególnych krajach na poziomie większych (level1) i drobniejszych (level2) administracyjnych jednostek. Nawiązywanie do makrotrendów współczesności - zmiany klimatu, praktyk rodzinnych, rozwoju gospodarki turystycznej - w celu wyjaśnienia postrzeganych zmian. Prezentacja danych w postaci tabel i wykresów.

3. Do danych surweyowych (SHARE, GLOBE): analiza korelacyjna i czynnikowa dla uzyskania wzorów wartości moralnych. Pojęcie o ecological fallacy.

4. Do danych o żywieniu się: multilevel analysis (mixed models poziom dzielnic i okręgów wyborczych) dla sprawdzania ekonomicznej hipotezy.

5. Do statystyki ekonomicznej - analiza klasyfikacyjna (cluster analysis)

Literatura:

Gary King. 1997. A Solution to the Ecological Inference Problem: Reconstructing Individual Behavior from Aggregate Data

M.S.Lewis-Beck. 1980. Applied regression. SAGE UNIVERSITY PAPER

S.Menard.2001. Applied Logistic Regression.SAGE UNIVERSITY PAPER

H.T.REynolds. 1990. Analysis of nominal data. SAGE UNIVERSITY PAPER

S. Bajocco, A. De Angelis, L. Perini, A. Ferrara, L. Salvati. 2012.“The Impact of Land Use/Land Cover Changes on Land Degradation Dynamics: A Mediterranean Case Study”

B. Jones,F. Riosmena, D. H. Simon and D. Balk. 2019. “Estimating Internal Migration in Contemporary Mexico and its Relevance in Gridded Population Distributions”

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Przedmiotowe efekty uczenia się oraz opis nakładu pracy studenta w ECTS:

WIEDZA

EK1_W02: student posiada podstawową wiedzę z zakresu głównych procesów demograficznych kształtujących struktury i formy życia rodzinnego na przestrzeni ostatniego stulecia

UMIEJĘTNOŚCI

EK1_U01: student potrafi zrekonstruować najważniejsze procesy demograficzne i społeczno-ekonomiczne odpowiedzialne za przekształcenia struktury rodziny i form życia małżeńsko-rodzinnego na przestrzeni ostatniego stulecia

EK1_U02: student potrafi powiązać strukturalne przemiany rodziny z najważniejszymi koncepcjami teoretyczno-modelowymi zaproponowanymi przez demografów oraz socjologów

EK1_U03: potrafi powiązać zmienność i różnorodność strukturalnych form rodziny z podstawowymi mechanizmami społeczno-gospodarczymi oraz przemianami ideacyjnymi

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

EK1_K02: występuje publicznie, przekazuje i broni własnych poglądów

Metody i kryteria oceniania:

Kurs się zalicza na podstawie przedstawienia tekstu - mini analizy opracowania jednej 5-ciu zbiorów danych dla napisania zaliczeniowej pracy: wstęp, hipoteza, opis używanych zmiennych, tabele/wykresy z rezultatami i interpretacje osiągniętych rezultatów.

Obecność na Ćwiczeniach jest obowiązkowym warunkiem zaliczenia. Trzy nieuzasadnionych nieobecności poskutkują niezaliczeniem kursu i niedopuszczeniem do egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Nataliia Pohorila
Prowadzący grup: Nataliia Pohorila
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Nataliia Pohorila
Prowadzący grup: Nataliia Pohorila
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)