Big Data w socjologii rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-BD-BDSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Big Data w socjologii rodziny |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Zgodnie z programem studiów uchwalonym przez Senat UKSW: https://monitor.uksw.edu.pl/docs/search BDAS2_U06, BDAS2_K02 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu dostarczenie studentom wszechstronnej wiedzy na temat perspektyw oraz faktycznych aplikacji podejścia big data w obszarze socjologii rodziny. Przegląd zagadnień zorganizowany jest wedle wybranych tematów poruszanych w obrębie subdyscypliny, z uwzględnieniem wzajemnych interakcji między sferą życia rodzinnego a procesami danetyzacji i rozwoju technologii cyfrowych. Poprzez aktywny udział w dyskusjach nad omawianymi pracami, studenci rozwijają umiejętność referowania badań naukowych oraz krytycznej oceny ich wyników. Dodatkowo, kurs pozwala na wymianę poglądów i refleksję nad wyzwaniami społecznymi i demograficznymi w erze cyfrowej ze szczególnym odniesieniem do sfery życia rodzinnego. |
Pełny opis: |
Konwersatorium dostarcza studentom kompleksowej wiedzy na temat zastosowań podejścia Big Data w badaniach socjologicznych dotyczących rodziny. Program kursu obejmuje kluczowe zagadnienia subdyscypliny, analizując wzajemne zależności między życiem rodzinnym, procesami danetyzacji oraz rozwojem technologii cyfrowych. Studenci zdobywają umiejętność krytycznego oceniania badań naukowych, interpretowania ich wyników oraz efektywnego referowania analiz. Zajęcia pozwalają na pogłębioną refleksję nad społecznymi i demograficznymi wyzwaniami ery cyfrowej, szczególnie w kontekście funkcjonowania współczesnych rodzin. Praktyczny aspekt kursu koncentruje się na metodach badania zachowań i postaw rodzinnych przy wykorzystaniu Big Data oraz narzędzi demografii cyfrowej. Materiał dydaktyczny obejmuje polskojęzyczne analizy oparte na śladach cyfrowych, danych z mediów społecznościowych i innych źródeł. Poruszane zagadnienia obejmują współczesne przemiany małżeństw, nowe formy związków partnerskich, wzorce rodzicielstwa i ich wizualne reprezentacje, dynamikę relacji i intymności, manosferę i przemoc wobec kobiet, demografię globalnej kadry akademickiej z perspektywy płci oraz wykluczenie cyfrowe i zjawisko self-trackingu. 1. Cyfryzacja życia rodzinnego i relacji międzyludzkich 2. Randkowanie i miłość w erze cyfrowej 3. Macierzyństwo i rodzicielstwo w kontekście cyfrowym 4. Zastosowanie danych Big Data do szacowania liczby ludności 5. Społeczność manosfery i męskie narracje w sieci (I): film "Dojrzewanie" (fragmenty) 6. Społeczność manosfery i męskie narracje w sieci (II) 7. Nierówność płci i "paradoks nordycki" 8. Kobiety w przestrzeni data science 9. Aging, AI i demografia cyfrowa 10. Self-tracking jako zjawisko kulturowe 11. Patriarchat rodzinny 12. BigMig: Cyfrowe i analogowe ślady migrantów 13. Big data i identyfikowanie unikalnych cech pokoleń 14. Gniazdownicy i relacje międzypokoleniowe 15. Powtórzenie i zaliczenia |
Literatura: |
- Paulina Szymańska – Być (online) czy nie być? Proces cyfryzacji życia rodzinnego w perspektywie psychologicznej. Polskie Forum Psychologiczne, 26(4), 398-420, 2021. - Maria Ściupider-Młodkowska – Rodziny i więzi międzyludzkie w cyfrowym uwikłaniu. Wychowanie w Rodzinie, 22(1), 241–256, 2020. - Anna Pawiak – Dualizm implikacji nowych mediów dla współczesnej rodziny. Media i Społeczeństwo, 12(1), 279-291, 2020. - Joanna Wróblewska-Skrzek – Digitalizacja miłości. Wirtualne randkowanie – szanse i zagrożenia. ORCID: 0000-0002-3262-8682. - Kamila Kacprzak – Rola nowych mediów w randkowaniu adolescentów. - Katarzyna Waszyńska – W (nie)rzeczywistej relacji z Innym, czyli miłość i seks w cyberprzestrzeni. Studia Edukacyjne, nr 34, Poznań, Adam Mickiewicz University Press, 2015. DOI: 10.14746/se.2015.34.12. - Marta Olcoń-Kubicka – Rola internetu w powstawaniu nowego modelu macierzyństwa. DOI: 10.31338/uw.9788323514763.pp.34-61, 2009. - Ewelina Bańczyk – W poszukiwaniu przyczyn wyrażania niechęci wobec dzieci w internecie. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, Sectio N – Educatio Nova, 9, 221–242, 2024. DOI: 10.17951/en.2024.9.221-242. - Ewelina Bańczyk – Internetowa madka jako wariant stereotypu współczesnej matki. Język Polski, (2), 71–86, 2021. DOI: 10.31286/JP.101.2.6. - Małgorzata Gawrońska – Displaying families – wizualne reprezentacje macierzyństwa na Instagramie. Uniwersytet Wrocławski, 2021. [Online] Dostęp: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/133349/. - Aleksandra Błasiak – Sharenting – współczesna forma rodzicielskiej narracji. Horyzonty Wychowania, 17(42), 125‑134, 2018. DOI: 10.17399/HW.2018.174209. - Klaudia Smulnik-Barska – Zjawisko "troll parentingu" – modne macierzyństwo czy forma krzywdzenia dzieci? Kultura i Wychowanie, 1(17), 41-54, 2020. DOI: 10.25312/2083-2923.17/2020_03ksb. - Paweł Ścigaj – Dokąd prowadzi królicza nora? „Skrzywdzeni” mężczyźni manosfery i przemoc wobec kobiet. Teoria Polityki, nr 9, 99-124, 2024. - Krzysztof Stawecki – Język w socjolekcie społeczności Black Pillu na portalu Wykop.pl., 2024. - Marek Kwiek & Łukasz Szymula – Profesja akademicka w ujęciu globalnym: co Big Data mówią nam o udziale kobiet w nauce? Nauka, 2023. DOI: 10.24425/nauka.2023.146057. - Aleksandra Chmielewska – SILVER TSUNAMI A POSTĘP AI: Aspekty ekonomiczno-prawne starzejącego się społeczeństwa w Polsce. International Journal of New Economics and Social Sciences. - Martyna Kostrzewska – Senior w mediach społecznościowych. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2020. [Online] Dostęp: http://www.sbc.org.pl/Content/439688/PDF/Wrukowska,%20Kostrzewska.pdf. - Łukasz Iwasiński – Quantified Self. Self-tracking a problem tożsamości. Zagadnienia Informacji Naukowej–Studia Informacyjne, 55(2), 126-136, 2017. - Joanna Przeworska & Michał Turzyński – Mieszkaniec, czyli kto? Próba oszacowania liczby ludności w województwie pomorskim w 2019 roku na podstawie danych BIG DATA użytkowników telefonii komórkowej. Konwersatorium Wiedzy O Mieście, 36(8), 81–88, 2023. DOI: 10.18778/2543-9421.08.06. Grabowska Izabela, Sarnowska Justyna (2017) Transnarodowe wielostanowiskowe jakościowe badanie powtórzone w migrujących społecznościach lokalnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 3, s. 6‒28 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zajęć opiera się na wielokrotnie przygotowywanych i wygłaszanych przez uczestników prezentacjach, zarówno indywidualnych, jak i zespołowych, oraz na ich aktywności w dyskusjach. Każdy student będzie prezentował wybrane zagadnienia kilka razy w trakcie kursu – czasami samodzielnie, a czasami w grupie. Oceniane będą następujące aspekty: 1. Zawartość merytoryczna prezentacji – Klarowność i kompletność przekazu oraz dogłębność omówienia tematu. 2. Zrozumienie materiału – Stopień przyswojenia wiedzy oraz umiejętność jej przekazania innym uczestnikom. 3. Jakość prezentacji – Struktura, czytelność, atrakcyjność wizualna oraz skuteczne wykorzystanie narzędzi. 4. Umiejętność odpowiedzi na pytania – Trafność i jasność odpowiedzi w dyskusji po prezentacji. 5. Aktywny udział w dyskusji – Zadawanie pytań, wnoszenie uwag, konstruktywne komentowanie prezentacji innych. 6. Krytyczne myślenie – Umiejętność analizy materiału i formułowania własnych opinii zgodnie z zasadami dyskusji naukowej. 7. Etyka i szacunek w dyskusji – Przestrzeganie zasad akademickiej wymiany myśli i poszanowanie opinii innych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Szołtysek | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Szołtysek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Szołtysek | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Szołtysek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.