Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Big Data w socjologii rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-BD-BDSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Big Data w socjologii rodziny
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Zgodnie z programem studiów uchwalonym przez Senat UKSW:

https://monitor.uksw.edu.pl/docs/search

BDAS2_U06, BDAS2_K02

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu dostarczenie studentom wszechstronnej wiedzy na temat perspektyw oraz faktycznych aplikacji podejścia big data w obszarze socjologii rodziny. Przegląd zagadnień zorganizowany jest wedle wybranych tematów poruszanych w obrębie subdyscypliny, z uwzględnieniem wzajemnych interakcji między sferą życia rodzinnego a procesami danetyzacji i rozwoju technologii cyfrowych. Poprzez aktywny udział w dyskusjach nad omawianymi pracami, studenci rozwijają umiejętność referowania badań naukowych oraz krytycznej oceny ich wyników. Dodatkowo, kurs pozwala na wymianę poglądów i refleksję nad wyzwaniami społecznymi i demograficznymi w erze cyfrowej ze szczególnym odniesieniem do sfery życia rodzinnego.

Pełny opis:

Konwersatorium dostarcza studentom kompleksowej wiedzy na temat zastosowań podejścia Big Data w badaniach socjologicznych dotyczących rodziny. Program kursu obejmuje kluczowe zagadnienia subdyscypliny, analizując wzajemne zależności między życiem rodzinnym, procesami danetyzacji oraz rozwojem technologii cyfrowych.

Studenci zdobywają umiejętność krytycznego oceniania badań naukowych, interpretowania ich wyników oraz efektywnego referowania analiz. Zajęcia pozwalają na pogłębioną refleksję nad społecznymi i demograficznymi wyzwaniami ery cyfrowej, szczególnie w kontekście funkcjonowania współczesnych rodzin.

Praktyczny aspekt kursu koncentruje się na metodach badania zachowań i postaw rodzinnych przy wykorzystaniu Big Data oraz narzędzi demografii cyfrowej. Materiał dydaktyczny obejmuje polskojęzyczne analizy oparte na śladach cyfrowych, danych z mediów społecznościowych i innych źródeł. Poruszane zagadnienia obejmują współczesne przemiany małżeństw, nowe formy związków partnerskich, wzorce rodzicielstwa i ich wizualne reprezentacje, dynamikę relacji i intymności, manosferę i przemoc wobec kobiet, demografię globalnej kadry akademickiej z perspektywy płci oraz wykluczenie cyfrowe i zjawisko self-trackingu.

1. Cyfryzacja życia rodzinnego i relacji międzyludzkich

2. Randkowanie i miłość w erze cyfrowej

3. Macierzyństwo i rodzicielstwo w kontekście cyfrowym

4. Zastosowanie danych Big Data do szacowania liczby ludności

5. Społeczność manosfery i męskie narracje w sieci (I): film "Dojrzewanie" (fragmenty)

6. Społeczność manosfery i męskie narracje w sieci (II)

7. Nierówność płci i "paradoks nordycki"

8. Kobiety w przestrzeni data science

9. Aging, AI i demografia cyfrowa

10. Self-tracking jako zjawisko kulturowe

11. Patriarchat rodzinny

12. BigMig: Cyfrowe i analogowe ślady migrantów

13. Big data i identyfikowanie unikalnych cech pokoleń

14. Gniazdownicy i relacje międzypokoleniowe

15. Powtórzenie i zaliczenia

Literatura:

- Paulina Szymańska – Być (online) czy nie być? Proces cyfryzacji życia rodzinnego w perspektywie psychologicznej. Polskie Forum Psychologiczne, 26(4), 398-420, 2021.

- Maria Ściupider-Młodkowska – Rodziny i więzi międzyludzkie w cyfrowym uwikłaniu. Wychowanie w Rodzinie, 22(1), 241–256, 2020.

- Anna Pawiak – Dualizm implikacji nowych mediów dla współczesnej rodziny. Media i Społeczeństwo, 12(1), 279-291, 2020.

- Joanna Wróblewska-Skrzek – Digitalizacja miłości. Wirtualne randkowanie – szanse i zagrożenia. ORCID: 0000-0002-3262-8682.

- Kamila Kacprzak – Rola nowych mediów w randkowaniu adolescentów.

- Katarzyna Waszyńska – W (nie)rzeczywistej relacji z Innym, czyli miłość i seks w cyberprzestrzeni. Studia Edukacyjne, nr 34, Poznań, Adam Mickiewicz University Press, 2015. DOI: 10.14746/se.2015.34.12.

- Marta Olcoń-Kubicka – Rola internetu w powstawaniu nowego modelu macierzyństwa. DOI: 10.31338/uw.9788323514763.pp.34-61, 2009.

- Ewelina Bańczyk – W poszukiwaniu przyczyn wyrażania niechęci wobec dzieci w internecie. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, Sectio N – Educatio Nova, 9, 221–242, 2024. DOI: 10.17951/en.2024.9.221-242.

- Ewelina Bańczyk – Internetowa madka jako wariant stereotypu współczesnej matki. Język Polski, (2), 71–86, 2021. DOI: 10.31286/JP.101.2.6.

- Małgorzata Gawrońska – Displaying families – wizualne reprezentacje macierzyństwa na Instagramie. Uniwersytet Wrocławski, 2021. [Online] Dostęp: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/133349/.

- Aleksandra Błasiak – Sharenting – współczesna forma rodzicielskiej narracji. Horyzonty Wychowania, 17(42), 125‑134, 2018. DOI: 10.17399/HW.2018.174209.

- Klaudia Smulnik-Barska – Zjawisko "troll parentingu" – modne macierzyństwo czy forma krzywdzenia dzieci? Kultura i Wychowanie, 1(17), 41-54, 2020. DOI: 10.25312/2083-2923.17/2020_03ksb.

- Paweł Ścigaj – Dokąd prowadzi królicza nora? „Skrzywdzeni” mężczyźni manosfery i przemoc wobec kobiet. Teoria Polityki, nr 9, 99-124, 2024.

- Krzysztof Stawecki – Język w socjolekcie społeczności Black Pillu na portalu Wykop.pl., 2024.

- Marek Kwiek & Łukasz Szymula – Profesja akademicka w ujęciu globalnym: co Big Data mówią nam o udziale kobiet w nauce? Nauka, 2023. DOI: 10.24425/nauka.2023.146057.

- Aleksandra Chmielewska – SILVER TSUNAMI A POSTĘP AI: Aspekty ekonomiczno-prawne starzejącego się społeczeństwa w Polsce. International Journal of New Economics and Social Sciences.

- Martyna Kostrzewska – Senior w mediach społecznościowych. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2020. [Online] Dostęp: http://www.sbc.org.pl/Content/439688/PDF/Wrukowska,%20Kostrzewska.pdf.

- Łukasz Iwasiński – Quantified Self. Self-tracking a problem tożsamości. Zagadnienia Informacji Naukowej–Studia Informacyjne, 55(2), 126-136, 2017.

- Joanna Przeworska & Michał Turzyński – Mieszkaniec, czyli kto? Próba oszacowania liczby ludności w województwie pomorskim w 2019 roku na podstawie danych BIG DATA użytkowników telefonii komórkowej. Konwersatorium Wiedzy O Mieście, 36(8), 81–88, 2023. DOI: 10.18778/2543-9421.08.06.

Grabowska Izabela, Sarnowska Justyna (2017) Transnarodowe wielostanowiskowe jakościowe badanie powtórzone w migrujących społecznościach lokalnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 3, s. 6‒28

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zajęć opiera się na wielokrotnie przygotowywanych i wygłaszanych przez uczestników prezentacjach, zarówno indywidualnych, jak i zespołowych, oraz na ich aktywności w dyskusjach.

Każdy student będzie prezentował wybrane zagadnienia kilka razy w trakcie kursu – czasami samodzielnie, a czasami w grupie. Oceniane będą następujące aspekty:

1. Zawartość merytoryczna prezentacji – Klarowność i kompletność przekazu oraz dogłębność omówienia tematu.

2. Zrozumienie materiału – Stopień przyswojenia wiedzy oraz umiejętność jej przekazania innym uczestnikom.

3. Jakość prezentacji – Struktura, czytelność, atrakcyjność wizualna oraz skuteczne wykorzystanie narzędzi.

4. Umiejętność odpowiedzi na pytania – Trafność i jasność odpowiedzi w dyskusji po prezentacji.

5. Aktywny udział w dyskusji – Zadawanie pytań, wnoszenie uwag, konstruktywne komentowanie prezentacji innych.

6. Krytyczne myślenie – Umiejętność analizy materiału i formułowania własnych opinii zgodnie z zasadami dyskusji naukowej.

7. Etyka i szacunek w dyskusji – Przestrzeganie zasad akademickiej wymiany myśli i poszanowanie opinii innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Szołtysek
Prowadzący grup: Mikołaj Szołtysek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Szołtysek
Prowadzący grup: Mikołaj Szołtysek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)