Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-BW-EZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BW1_W05, BW1_W07, BW1_U09, BW1_K04 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu etyki zawodowej funkcjonariuszy służb państwowych RP. W odniesieniu do każdej z omawianych służb studenci zapoznają się z jej kodeksem etyki zawodowej ze szczególnym uwzględnieniem ideałów, wartości, norm odpowiadających specyfice danej służby. Zostaną też zaznajomieni z dylematami moralnymi funkcjonariuszy każdej ze służb oraz z najczęstszymi dla danej służby zachowaniami niezgodnymi z ich etyką zawodową. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: BW1_W05 - student posiada wiedzę o ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce; BW1_W07 - student zna ideały, wartości i normy moralne specyficzne dla poszczególnych służb państwowych, specyficzne dla funkcjonariuszy poszczególnych służb dylematy moralne oraz najczęstsze sposoby sprzeniewierzania się ideałom i wartościom oraz najczęstsze sposoby naruszania norm moralnych; Umiejętności: BW1_U09 - student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych; Kompetencje społeczne: BW1_K04 - student ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: BW1_W05, BW1_W07: 1. na ocenę bardzo dobrą: student posiada rozległą wiedzę o wszystkich ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce, zna wszystkie specyficzne dla poszczególnych służb ideały, wartości, normy, dylematy moralne oraz najczęstsze sposoby nieetycznego zachowania się funkcjonariuszy; 2. na ocenę dobrą: student posiada wiedzę o niemal wszystkich ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce, zna większość specyficznych dla poszczególnych służb ideałów, wartości, norm, dylematów moralnych oraz większość najczęstszych sposobów nieetycznego zachowania się funkcjonariuszy; 3. na ocenę dostateczną: student posiada wiedzę o niektórych ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce, zna niektóre specyficzne dla poszczególnych służb ideały, wartości, normy, dylematy moralne oraz niektóre najczęstsze sposoby nieetycznego zachowania się funkcjonariuszy; Umiejętności: BW1_U09 1. na ocenę bardzo dobrą: student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania wszystkich konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych; 2. na ocenę dobrą: student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania większości konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych; 3. na ocenę dostateczną: student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania niektórych konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych; Kompetencje społeczne: BW1_K04 1. na ocenę bardzo dobrą: student ma mocno ugruntowane przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej; 2. na ocenę bardzo dobrą: student ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej; 3. na ocenę bardzo dobrą: student ma niezbyt mocno ugruntowane przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej. |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu etyki zawodowej funkcjonariuszy służb państwowych. W odniesieniu do każdej z omawianych służb studenci zapoznają się z jej kodeksem etyki zawodowej ze szczególnym uwzględnieniem ideałów, wartości, norm odpowiadających specyfice danej służby. Zostaną też zaznajomieni z dylematami moralnymi funkcjonariuszy każdej ze służb oraz z najczęstszymi dla danej służby zachowaniami niezgodnymi z ich etyką zawodową. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia podejmowane w trakcie zajęć: 1. Etyka, moralność, etos, etyka zawodowa 2. Podstawowe zasady i wartości w policyjnej służbie 3. Przełożeni i podwładni w Policji 4. Etyczne aspekty użycia broni 5. Etyczne aspekty działań operacyjno-rozpoznawczych 6. Korupcja wśród funkcjonariuszy służb państwowych 7. Etyka zawodowa funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej 8. Etyka zawodowa funkcjonariuszy Straży Granicznej 9. Etyka zawodowa funkcjonariuszy Służby Więziennej 10. Podstawowe wartości i normy: a) godność osoby ludzkiej b) służebność c) praworządność d) profesjonalizm, rzetelność, lojalność e) odpowiedzialność f) odwaga, ofiarność g) uczciwość h) apolityczność i) bezstronność j) niedyskryminacja k) patriotyzm l) honor ł) dyskrecja |
|
Literatura: |
Liteteratura Podstawowa: J. Itrich-Drabarek, Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych, Wydawnictwo Difin, 2019. S. Sowiński (red.), Etyka w życiu publicznym, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012 P. Jóźwiak, K. Opaliński (red.), Zasady etyki zawodowej w służbach mundurowych, Piła 2013, s. 30-39 E. Wiszowaty, Etyka Policji. Między prawem, moralnością i skutecznością, Warszawa 2011 Uzupełniająca: T. Styczeń, J. Marecki, ABC Etyki, Lublin 2007 J. Czaputowicz, Etyka w służbie publicznej, https://ksap.gov.pl/ksap/sites/default/files/publikacje/etyka_w_sluzbie_publicznej.pdf M. Fałdowski, Etyka zawodowa policjanta we współczesnej kulturze służby państwa demokratycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, 2019 J. M. Bocheński ,Patriotyzm, męstwo, prawość żołnierska, Wyd. Antyk, 1999. I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2015 B. Sprengla, A. Strzelecki, Urzędnik w administracji publicznej, Włocławek 2005 Kodeksy etyki zawodowej: Zasady etyki zawodowej policjanta, https://antykorupcja.gov.pl/ak/import/kodeksy-etyczne/3578,Zasady-etyki-zawodowej-policjanta.html Zasady etyki zawodowej funkcjonariuszy Straży Granicznej https://www.strazgraniczna.pl/pl/straz-graniczna/sprawy-kadrowe/etyka-sg/1975,Etyka-Strazy-Granicznej.html Zasady etyki zawodowej funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej https://www.podkarpackie.kas.gov.pl/pl/izba-administracji-skarbowej-w-rzeszowie/organizacja/zasady-etyki/-/asset_publisher/8ERm/content/zasady-etyki-funkcjonariusza-sluzby-celno-skarbowej?redirect=https%3A%2F%2Fwww.podkarpackie.kas.gov.pl%2Fpl%2Fizba-administracji-skarbowej-w-rzeszowie%2Forganizacja%2Fzasady-etyki%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_8ERm%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1 Zasady etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej https://edu.cossw.pl/file/redir.php?id=5906 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w zajęciach - 15 godz. zapoznanie się z tekstami omawianymi podczas zajęć - 10 godz. przygotowanie do wygłoszenia referatu - 10 godz. przygotowanie się do zaliczenia końcowego - 10 godz. łącznie - 45 godz./30 = 1,5 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.