Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Państwo narodowe w XXI wieku - przyszłość i wyzwania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-BW-PN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Państwo narodowe w XXI wieku - przyszłość i wyzwania
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy: Zajęcia do wyboru 3 rok (Bezpieczeństwo wewnętrzne I st)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BW1_W01, BW1_U02

Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w.

Pełny opis:

Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w.

Realizując ten cel, w pierwszej swej części, wykład podejmuje, oraz próbuje wyjaśnić, zagadnienie wyraźnego zainteresowania się problemem tożsamości w ogóle, i problemem tożsamości zbiorowej (w tym narodowej) w szczególe, w nowoczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie demokratycznego Zachodu.

Kolejna część wykładu poświęcona jest przybliżeniu takich, kluczowych dla fenomenu państwa narodowego, pojęć jak: tożsamość zbiorowa i narodowa, nowoczesny naród, czy ideologia narodowa.

Ważną częścią wykładu jest próba pokazania "nowoczesności" państwa narodowego, a więc związanych ściśle z przemianami XIX i XX w., okoliczności jego powstawania.

Decydująca część wykładu to, próba opisania szans i wyzwań państwa narodowego w XX I. w.

Literatura:

J. Szacki, O narodzie i nacjonalizmie, w: Znak, nr 3/1997, s. 4 – 32.

S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.

J. Szacki, Tożsamość narodowa we współczesnej Europie, mps.

E. Gellner, Narody i nacjonalizm, PWN, Warszawa 1991.

B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozpowszechnianiu się nacjonalizmu, Znak, Kraków 1997.

M. Billig, Banalny nacjonalizm, Znak, Kraków 2008.

Ch. Taylor, Źródła współczesnej tożsamości, w: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany, wyd. Znak, Kraków 1995, s. 9 – 21.

P. Ricouer, Pamięć zapomnienie historia, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 22- 44.

L. Kołakowski, O tożsamości zbiorowej, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 44 – 55.

E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, MUZA, Warszawa 2004.

S. Sowiński, Naród. Brakujące ogniwo, w: „Rzeczpospolita”, 31 stycznia 2012.

S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.

S. Sowiński, Europa narodów ale jakich, Naród w dyskusji o integracji Polski z Unią Europejską, w: Studia Europejskie, nr 1(21)2002, s. 9 – 31.

S. Sowiński Polski katolik patrzy na Unię Europejską, w: Rzeczpospolita, 8 sierpnia 2002 .

S. Sowiński Między kulturą a cywilizacją, Pojęcie kultury i cywilizacji w polskiej eurodebacie, w: Przegląd Europejski, nr 1(4) 2002, s. 192–20.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Najważniejsze zakładane efekty kształcenia to:

- Wiedza na temat procesu powstawania i rozwoju nowoczesnego państwa narodowego.

- Wiedza na temat znaczenia państwa narodowego we współczesnym globalizującym się świecie.

- Umiejętność samodzielnej analizy szans i wyzwań państwa narodowego w XXI w.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia wykładu:

• Napisanie krótkiej (3-4 strony) charakterystyki wybranego państwa narodowego we współczesnej Europie, nawiązującej do parametrów i cech charakterystycznych państwa narodowego omawianych na wykładzie.

• Zdanie pisemnego testu otwartego z treści poruszanych na wykładzie. Ocena z testu będzie tożsama z oceną końcową. Ocena bardzo dobra z pracy zaliczeniowej podnosi (pozytywną) ocenę z testu o 1 stopień. Ocena dobra – o ½ stopnia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Sowiński
Prowadzący grup: Sławomir Sowiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w.

Pełny opis:

W roku akademickim 2020/2021 (II sem) wykład odbywa się w formie zdalnej za pośrednictwem programu MS TEMS.

Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w.

Realizując ten cel, w pierwszej swej części, wykład podejmuje, oraz próbuje wyjaśnić, zagadnienie wyraźnego zainteresowania się problemem tożsamości w ogóle, i problemem tożsamości zbiorowej (w tym narodowej) w szczególe, w nowoczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie demokratycznego Zachodu.

Kolejna część wykładu poświęcona jest przybliżeniu takich, kluczowych dla fenomenu państwa narodowego, pojęć jak: tożsamość zbiorowa i narodowa, nowoczesny naród, czy ideologia narodowa.

Ważną częścią wykładu jest próba pokazania "nowoczesności" państwa narodowego, a więc związanych ściśle z przemianami XIX i XX w., okoliczności jego powstawania.

Decydująca część wykładu to, próba opisania szans i wyzwań państwa narodowego w XX I. w.

Literatura:

J. Szacki, O narodzie i nacjonalizmie, w: Znak, nr 3/1997, s. 4 – 32.

S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.

J. Szacki, Tożsamość narodowa we współczesnej Europie, mps.

E. Gellner, Narody i nacjonalizm, PWN, Warszawa 1991.

B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozpowszechnianiu się nacjonalizmu, Znak, Kraków 1997.

M. Billig, Banalny nacjonalizm, Znak, Kraków 2008.

Ch. Taylor, Źródła współczesnej tożsamości, w: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany, wyd. Znak, Kraków 1995, s. 9 – 21.

P. Ricouer, Pamięć zapomnienie historia, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 22- 44.

L. Kołakowski, O tożsamości zbiorowej, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 44 – 55.

E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, MUZA, Warszawa 2004.

S. Sowiński, Naród. Brakujące ogniwo, w: „Rzeczpospolita”, 31 stycznia 2012.

S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.

S. Sowiński, Europa narodów ale jakich, Naród w dyskusji o integracji Polski z Unią Europejską, w: Studia Europejskie, nr 1(21)2002, s. 9 – 31.

S. Sowiński Polski katolik patrzy na Unię Europejską, w: Rzeczpospolita, 8 sierpnia 2002 .

S. Sowiński Między kulturą a cywilizacją, Pojęcie kultury i cywilizacji w polskiej eurodebacie, w: Przegląd Europejski, nr 1(4) 2002, s. 192–20.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z historii oraz geografii

na poziomie szkoły średniej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Sowiński
Prowadzący grup: Sławomir Sowiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w.

Pełny opis:

W roku akademickim 2020/2021 (II sem) wykład odbywa się w formie zdalnej za pośrednictwem programu MS TEMS.

Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w.

Realizując ten cel, w pierwszej swej części, wykład podejmuje, oraz próbuje wyjaśnić, zagadnienie wyraźnego zainteresowania się problemem tożsamości w ogóle, i problemem tożsamości zbiorowej (w tym narodowej) w szczególe, w nowoczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie demokratycznego Zachodu.

Kolejna część wykładu poświęcona jest przybliżeniu takich, kluczowych dla fenomenu państwa narodowego, pojęć jak: tożsamość zbiorowa i narodowa, nowoczesny naród, czy ideologia narodowa.

Ważną częścią wykładu jest próba pokazania "nowoczesności" państwa narodowego, a więc związanych ściśle z przemianami XIX i XX w., okoliczności jego powstawania.

Decydująca część wykładu to, próba opisania szans i wyzwań państwa narodowego w XX I. w.

Literatura:

J. Szacki, O narodzie i nacjonalizmie, w: Znak, nr 3/1997, s. 4 – 32.

S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.

J. Szacki, Tożsamość narodowa we współczesnej Europie, mps.

E. Gellner, Narody i nacjonalizm, PWN, Warszawa 1991.

B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozpowszechnianiu się nacjonalizmu, Znak, Kraków 1997.

M. Billig, Banalny nacjonalizm, Znak, Kraków 2008.

Ch. Taylor, Źródła współczesnej tożsamości, w: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany, wyd. Znak, Kraków 1995, s. 9 – 21.

P. Ricouer, Pamięć zapomnienie historia, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 22- 44.

L. Kołakowski, O tożsamości zbiorowej, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 44 – 55.

E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, MUZA, Warszawa 2004.

S. Sowiński, Naród. Brakujące ogniwo, w: „Rzeczpospolita”, 31 stycznia 2012.

S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.

S. Sowiński, Europa narodów ale jakich, Naród w dyskusji o integracji Polski z Unią Europejską, w: Studia Europejskie, nr 1(21)2002, s. 9 – 31.

S. Sowiński Polski katolik patrzy na Unię Europejską, w: Rzeczpospolita, 8 sierpnia 2002 .

S. Sowiński Między kulturą a cywilizacją, Pojęcie kultury i cywilizacji w polskiej eurodebacie, w: Przegląd Europejski, nr 1(4) 2002, s. 192–20.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z historii oraz geografii

na poziomie szkoły średniej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Sowiński
Prowadzący grup: Sławomir Sowiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)