System bezpieczeństwa Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-BW-SB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System bezpieczeństwa Unii Europejskiej |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BW1_W06 BW1_W11 BW1_U04 BW1_U05 |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest podstawowa wiedza na temat Unii Europejskiej, realizowana w ramach podstawy programowej na lekcjach WOS w szkole ponadpodstawowej. |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z kluczowymi kwestiami związanymi z systemem bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Problematyka bezpieczeństwa UE prezentowana jest z uwzględnieniem specyfiki integracji europejskiej i samej UE, ujawniającej się na tle tradycyjnego podejścia do sposobów i instrumentów zapewniania bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych. W trakcie zajęć studenci poznają genezę i rozwój współpracy państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa w UE, prowadzony w ostatnich 30 latach, aż do podjęcia działań zmierzających do utworzenia tzw. unii bezpieczeństwa. W szczególności analizowane są działania UE na gruncie: Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, oraz wybranych zagadnień z szerokiej dziedziny Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z kluczowymi kwestiami związanymi z systemem bezpieczeństwa rozwijanym w ramach Unii Europejskiej. Problematyka bezpieczeństwa UE prezentowana jest z uwzględnieniem specyfiki integracji europejskiej i samej UE, ujawniającej się na tle tradycyjnego podejścia do sposobów i instrumentów zapewniania bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych. W trakcie zajęć studenci poznają genezę, a następnie rozwój współpracy państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa w UE, prowadzony w ostatnich 30 latach, aż do podjęcia działań zmierzających do utworzenia tzw. unii bezpieczeństwa. W szczególności analizowane są działania UE na gruncie: Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, oraz wybranych zagadnień z szerokiej dziedziny Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE (zintegrowane zarządzanie granicami zewnętrznymi UE, współpraca policyjna, współpraca wymiarów sprawiedliwości, przeciwdziałanie radykalizacji postaw i zwalczanie terroryzmu). W zakresie działań UE na gruncie ww. polityk analizowane są: ich podstawy prawne (obecne w prawie pierwotnym i wtórnym), wymiar instytucjonalny (dot. instytucji UE oraz jej wyspecjalizowanych agencji), wymiar strategiczny (zawarty w dokumentach programowych: strategiach i agendach UE), wymiar praktyczno-operacyjny. |
Literatura: |
- Aleksandrowicz Tomasz R., Bezpieczeństwo w Unii Europejskiej, Wyd. Difin, Warszawa 2018. - Badźmirowska-Masłowska Katarzyna, Obszar wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości Unii Europejskiej: geneza, ewolucja, współczesne wyzwania, AON, Warszawa 2013. - Chruściel M, Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa, w: J. Tkaczyński, M. Świstak (red.), Wybrane polityki publiczne UE: stan i perspektywy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015. - Gajda Anastazja, Polityka bezpieczeństwa wewnętrznego UE, „Studia z Polityki Publicznej” 2015 nr 3(7). - Nugent Neil, Unia Europejska – władza i polityka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 (fragmenty z roz. 19 i 21 – s. 428-433, 482-503). - Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009 (roz. II, III i IV, s. 54-164). - Potyrała Anna, Obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości UE po traktacie lizbońskim, „Przegląd zachodni” 2011 nr 3. - Trojanowska-Strzęboszewska M., Uwarunkowania polityczne, w: Fehler W., Marczuk K. (red.), Polityka Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Uwarunkowania – realizacja – wyzwania w drugiej dekadzie XXI wieku, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W trakcie zajęć uzyskiwane są następujące przedmiotowe efekty uczenia się: SB1. Student/ka wskazuje najważniejsze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, ich uwarunkowania i konsekwencje. SB2. Student/ka charakteryzuje uprawnienia najważniejszych instytucji UE zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz identyfikuje podstawy prawne ich działania. SB3. Student/ka omawia działania podejmowane w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE. SB4. Student/ka analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz możliwych zagrożeń w tym zakresie. SB5. Student/ka ocenia i interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także konkretne działania podejmowane na poziomie UE w tej dziedzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: SB1. Student/ka celnie i wyczerpująco wskazuje najważniejsze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, dogłębnie wyjaśnia ich uwarunkowania i wszystkie potencjalne konsekwencje. SB2. Student/ka charakteryzuje uprawnienia wszystkich omawianych podczas zajęć instytucji UE zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz bez błędu identyfikuje podstawy prawne ich działania. SB3. Student/ka omawia różnego typu działania podejmowane w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń zarówno dla bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i zewnętrznego UE. SB4. Student/ka dogłębnie i uwzględniając różne stanowiska analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz możliwych zagrożeń w tym zakresie. SB5. Student/ka wieloaspektowo i merytorycznie (odnosząc się do weryfikowalnej wiedzy) ocenia i interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także konkretne działania podejmowane na poziomie UE w tej dziedzinie. Na ocenę dobrą: SB1. Student/ka trafnie, ale pobieżnie wskazuje najważniejsze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, poprawnie wyjaśnia ich uwarunkowania i większość potencjalnych konsekwencji. SB2. Student/ka charakteryzuje uprawnienia większości omawianych podczas zajęć instytucji UE zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz jedynie z drobnymi błędami identyfikuje podstawy prawne ich działania. SB3. Student/ka omawia większość działań podejmowanych w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń zarówno dla bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i zewnętrznego UE. SB4. Student/ka trafnie, ale powierzchownie i bez uwzględnienia różnych stanowisk analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz przynajmniej kilku możliwych zagrożeń w tym zakresie. SB5. Student/ka jedynie z drobnymi błędami merytorycznymi i w ograniczonym stopniu ocenia i interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także konkretne działania podejmowane na poziomie UE w tej dziedzinie. Na ocenę dostateczną: SB1. Student/ka adekwatnie wskazuje zaledwie połowę kluczowych najważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, w dostatecznym stopniu wyjaśnia ich uwarunkowania i większość potencjalnych konsekwencji. SB2. Student/ka fragmentarycznie charakteryzuje uprawnienia większości omawianych podczas zajęć instytucji UE zajmujących się zapewnianiem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz jedynie w połowie identyfikuje podstawy prawne ich działania. SB3. Student/ka omawia tylko wybrane działania podejmowane w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń zarówno dla bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i zewnętrznego UE. SB4. Student/ka trafnie, ale połowicznie i dość fragmentarycznie (np. jednostronnie) analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz tylko kilku najważniejszych możliwych zagrożeń w tym zakresie. SB5. Student/ka popełniając nieliczne błędy merytoryczne oraz tylko w podstawowym stopniu ocenia i powierzchownie interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także działań podejmowanych na poziomie UE w tej dziedzinie. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z kluczowymi kwestiami związanymi z systemem bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Problematyka bezpieczeństwa UE prezentowana jest z uwzględnieniem specyfiki integracji europejskiej i samej UE, ujawniającej się na tle tradycyjnego podejścia do sposobów i instrumentów zapewniania bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych. W trakcie zajęć studenci poznają genezę i rozwój współpracy państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa w UE, prowadzony w ostatnich 30 latach, aż do podjęcia działań zmierzających do utworzenia tzw. unii bezpieczeństwa. W szczególności analizowane są działania UE na gruncie: Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, oraz wybranych zagadnień z szerokiej dziedziny Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z kluczowymi kwestiami związanymi z systemem bezpieczeństwa rozwijanym w ramach Unii Europejskiej. Problematyka bezpieczeństwa UE prezentowana jest z uwzględnieniem specyfiki integracji europejskiej i samej UE, ujawniającej się na tle tradycyjnego podejścia do sposobów i instrumentów zapewniania bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych. W trakcie zajęć studenci poznają genezę, a następnie rozwój współpracy państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa w UE, prowadzony w ostatnich 30 latach, aż do podjęcia działań zmierzających do utworzenia tzw. unii bezpieczeństwa. W szczególności analizowane są działania UE na gruncie: Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, oraz wybranych zagadnień z szerokiej dziedziny Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE (zintegrowane zarządzanie granicami zewnętrznymi UE, współpraca policyjna, współpraca wymiarów sprawiedliwości, przeciwdziałanie radykalizacji postaw i zwalczanie terroryzmu). W zakresie działań UE na gruncie ww. polityk analizowane są: ich podstawy prawne (obecne w prawie pierwotnym i wtórnym), wymiar instytucjonalny (dot. instytucji UE oraz jej wyspecjalizowanych agencji), wymiar strategiczny (zawarty w dokumentach programowych: strategiach i agendach UE), wymiar praktyczno-operacyjny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Aleksandrowicz Tomasz R., Bezpieczeństwo w Unii Europejskiej. Wyd. Difin, Warszawa 2018. Badźmirowska-Masłowska Katarzyna, Obszar wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości Unii Europejskiej: geneza, ewolucja, współczesne wyzwania, AON, Warszawa 2013. Chruściel M, Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa, w: J. Tkaczyński, M. Świstak (red.), Wybrane polityki publiczne UE: stan i perspektywy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015. Gajda Anastazja, Polityka bezpieczeństwa wewnętrznego UE, „Studia z Polityki Publicznej” 2015 nr 3(7). Nugent Neil, Unia Europejska – władza i polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012 (fragmenty z roz. 19 i 21 – s. 428-433, 482-503). Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2009 (roz. II, III i IV, s. 54-164). Potyrała Anna, Obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości UE po traktacie lizbońskim, „Przegląd zachodni” 2011 nr 3. Trojanowska-Strzęboszewska M., Uwarunkowania polityczne, w: Fehler W., Marczuk K. (red.), Polityka Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Uwarunkowania – realizacja – wyzwania w drugiej dekadzie XXI wieku, Wyd. Difin, Warszawa 2015. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25-30 godz.]: - uczestnictwo w wykładzie, konsultacje, egzamin: 32 godz. - samodzielna lektura przed zajęciami: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia pisemnego, realizacja ustnych prac zlecanych w toku zajęć: 18 godz. Łącznie 60 godz. = 2 ECTS, w tym w bezpośrednim kontakcie z prowadzącą zajęcia - 32 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z kluczowymi kwestiami związanymi z systemem bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Problematyka bezpieczeństwa UE prezentowana jest z uwzględnieniem specyfiki integracji europejskiej i samej UE, ujawniającej się na tle tradycyjnego podejścia do sposobów i instrumentów zapewniania bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych. W trakcie zajęć studenci poznają genezę i rozwój współpracy państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa w UE, prowadzony w ostatnich 30 latach, aż do podjęcia działań zmierzających do utworzenia tzw. unii bezpieczeństwa. W szczególności analizowane są działania UE na gruncie: Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, oraz wybranych zagadnień z szerokiej dziedziny Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE. |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się w poniedziałki w godz. 13.15-14.45 na platformie MsTeams. W wyjątkowych sytuacjach (gdy zajęcia kolidowałyby z posiedzeniem Rady Wydziału) zajęcia będą mogły być prowadzone w godz. 18.30-20.00. Informacje będą dostępne w systemie USOS. Proszę o dołączanie do zespołu na MsTeams punktualnie. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agFECi0lIf-frzRUCdzNA5wMquNW_mM53v1wdK2RXFfY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=db8d2cb6-9f93-4564-99b6-01f751355b6c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.