Podstawy marketingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EK-PM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy marketingu |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | ekonomia i finanse |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EK1_U07, EK1_K05 |
Wymagania wstępne: | Student powinien znać i rozumieć pojęcia o charakterze ekonomicznym |
Skrócony opis: |
Podstaw Marketingu są przedmiotem mającym na celu zapoznanie studentów z istotą marketingu, przekazanie wiedzy z zakresu metod i narzędzi oddziaływania na rynek. Nabycie umiejętności identyfikowania potrzeb konsumpcyjnych wśród uczestników rynku. Nabycie umiejętności przeprowadzania podstawowych analiz marketingowych, analiz otoczenia oraz wnętrza przedsiębiorstwa. Nabycie podstawowej wiedzy w zakresie tworzenia planu marketingowego dla przedsiębiorstwa. Nabycie umiejętności zastosowania instrumentów marketingowych, opracowania i wdrożenia strategii marketingowej. |
Pełny opis: |
1. Istota i elementy marketingu. Zasady i funkcje marketingu. Rynek konsumenta a rynek przemysłowy. 2. Analiza możliwości rynkowych. Mechanizm równowagi rynku, elastyczność popytu i podaży, analiza dynamiki rynku, struktury rynku, chłonności rynku prognozy sprzedaży dla branży. 3. Analizy otoczenia dalszego Badania otoczenia bliższego. Istota, etapy, cele. 4. Analiza rynku konsumenta i zachowania nabywców. Analiza rynku przedsiębiorstw i zachowań klientów instytucjonalnych 5. Badania marketingowe. Organizacja badań. Metody i techniki badawcze. Metody doboru próby. System informacji marketingowej, istota, funkcje, budowa. 6. Segmentacja rynku. Wybór rynków docelowych. 7. Produkt w koncepcji marketingu. Zarządzanie cyklem życia produktu. 8. Strategie promocji. Elementy promocji mix. Narzędzia. Kanały marketingowe. 9. Strategie cenowe przedsiębiorstwa. Strategie dystrybucji. Strategie marketingowe. Strategie konkurencyjne. Różnicowanie i pozycjonowanie oferty marketingowej. Strategie na rynku globalnym 10. Oferta rynkowa. Strategia produktu i marki. Projektowanie usług i zarządzanie usługami. 11. Zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową. Zarządzanie reklamą, public relations, marketingiem bezpośrednim oraz promocją sprzedaży. Wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w marketingu. 12. Planowanie marketingowe, budowa i funkcje planu marketingowego. 13. Zarządzanie całościowym programem marketingowym. 14. Zagadnienia etyki w działalności marketingowej. 15. Zaliczenie |
Literatura: |
1. Kotler P., Keller K., Marketing, Rebis, Warszawa 2017 2. Kotler P., Armstrong G., Marketing – wprowadzenie, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015. 3. Garbarski L. (red.), Marketing – koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011. 4. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999 5. T. Kramer, Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 2004 6. Michalski E. , Marketing, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017 7. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013 8. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 9. Gędek M, Reklama, Zarys problematyki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 10. Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa 2009 11. Heath R., Ukryta moc reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
A. wiedzy: 1. Znajomość marketingu jako działalności rynkowej, jego części składowych oraz pojęć i koncepcji marketingowych. Ich znaczenie i powiazania z reklamą. Wpływ marketing na jednostkę, społeczeństwo i podmioty rynkowe. 2. Wiedza dot. składowych strategicznego planowania marketingowego. 3. Znajomość otoczenia marketingowego. 4. Wiedza dot. najważniejszych zachowań konsumenckich oraz sposobów nawiązywania i podtrzymywania relacji z klientami. 5. Podstawowa znajomość pojęć marketing; marketing mix, promotion mix, determinantów skuteczności reklamy. 6. Dotycząca umiejscowienie reklamy w procesie komunikacji, związków z PR i sponsoringiem. 7. Znajomość technik perswazyjnych, budowy komunikatów reklamowych oddziaływania reklamy. 8. Znajomość głównych terminów i pojęć związanych z reklamą 9. Wiedza na temat kanałów komunikacji, mediów reklamowych, ich zalet i wad, form reklamowych 10. Znajomość podstawowych wskaźników stosowanych przy planowaniu mediów dla potrzeb kampanii reklamowej. Wiedza dotycząca badania odbioru reklamy 11. Znajomość najczęściej wykorzystywanych motywów, podmiotów, odwołań przekazu reklamowego. 12. Znajomość działań i procesów w marketingu internetowym. B. umiejętności: 1. Oceny działań marketingowych i reklamowych. 2. Podstawowe przygotowania założeń strategicznego planowania marketingowego i definiowania otoczenia marketingowego. 3. Sposobów utrzymywania relacji z klientami. 4. Doboru narzędzi reklamy do formy przekazu i definiowania grupy docelowej. 5. Podstawowa umiejętność planowania, doboru środków i zespołu oraz przeprowadzenia kampanii reklamowej. 6. Tworzenia komunikatów reklamowych C: kompetencji społecznych: 1. Aktywnego uczestniczenie w grupach społecznych w miejscu pracy, grupach celowych/zadaniowych powoływanych do rozwiązywania problemów biznesowych. 2. Komunikacja z otoczeniem, formułowanie sądów i poglądów, a także argumentowanie w ich obronie. 3. Świadomość zachowań etycznych, nabycie odpowiedzialności za powierzone zadania w zakresie danej dyscypliny. 4. Zrozumienie mechanizmów działań współczesnego świata w obszarze mediów cyfrowych. Umiejętność dostosowywania swoich kompetencji do różnych obszarów (kontakt rzeczywisty, a cyfrowy), umiejętność ochrony swoich danych, świadomość śladów działalności w Internecie. 4ECTS Całkowity nakład pracy studenta: 30 godz. - konserwatoria 25 godz. - praca własna - przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury 25 godz. - projekt, referat 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia 5 godz. - udział w konsultacjach |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 2– student nie zapoznał się z programem nauczania, nie wyraża znajomości podstawowych pojęć z zakresu podstaw marketingu oraz nie brał udziału w zajęciach oraz aktywnościach 3 – student w podstawowym stopniu zapoznał się z programem nauczania, wykonał minimalny zakres zadań koniecznych do poznania podstaw marketingu oraz brał udział w zajęciach bez wykazywania dodatkowych aktywności 4 – student w stopniu wysokim zapoznał się z programem nauczania, umie sam wyszukiwać informacji potrzebnych do rozwiązania zadań, zna pojęcia podstawowe z zakresu zakresu podstaw marketingu oraz potrafi wyszukać informacji o pojęciach wykraczających poza ramy podstawowe, brał udział w zajęciach, wykazując się dodatkową aktywnością 5 – student w stopniu bardzo wysokim zapoznał się z programem nauczania, wyszukując dodatkowe informacje poza programem nauczania, student opanował pojęcia podstawowe oraz dodatkowe z zakresu przedmiotu, zna i umie rozwiązywać zadania problemowe z zakresu podstaw marketingu, brał udział w zajęciach, będą aktywnym słuchaczem i mówcą, wykonując dodatkowe aktywności. Kryteria oceny końcowej Zaliczenie na ocenę (test), na podstawie aktywności oraz wykonywanej przez studentów pracy w postaci rozwiązywania studium przypadków, przygotowania opracowań własnych (referatu) oraz zadań obowiązkowych i dodatkowych . 70% praca zaliczeniowa 20% praca studentów (projekt/referat/studium przypadku) 10% aktywność na zajęciach METODY DYDAKTYCZNE: Case study, dyskusja, prezentacja sposoby weryfikacji efektów uczenia się EK1_U07, EK1_K05 - praca zaliczeniowa, referat, projekt, TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne. % punktów – Ocena 0-50 – ndst. 51-60 – dost. 61-70 – dost. plus 71-80 – db. 81-90 – db. plus 91-100 – bdb. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bartniczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bartniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Literatura: |
1. Kotler P, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013 2. Harackiewicz T, Rydel M., Podstawy marketingu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej, Łódź 2003 3. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999 4. De Chernatony, Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 5. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004 6. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013 7. Veksner S, 100 idei, które zmieniły reklamę, Top Mark Centre, London 2015 8. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 9. Cialdini R, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2008 10. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004 11. Jones J. Ph., Jak działa reklama, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004 12. Kall J., Reklama, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994 13. Barry P, Pomysł w reklamie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010 14. Caples J, Skuteczna reklama, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001 15. Gędek M, Reklama, Zarys problematyki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 16. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001 17. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2002 18. Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa 2009 19. Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 20. Heath R., Ukryta moc reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Zając | |
Prowadzący grup: | Adam Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Podstaw Marketingu są przedmiotem mającym na celu zapoznanie studentów z istotą marketingu, przekazanie wiedzy z zakresu metod i narzędzi oddziaływania na rynek. Nabycie umiejętności identyfikowania potrzeb konsumpcyjnych wśród uczestników rynku. Nabycie umiejętności przeprowadzania podstawowych analiz marketingowych, analiz otoczenia oraz wnętrza przedsiębiorstwa. Nabycie podstawowej wiedzy w zakresie tworzenia planu marketingowego dla przedsiębiorstwa. Nabycie umiejętności zastosowania instrumentów marketingowych, opracowania i wdrożenia strategii marketingowej. |
|
Pełny opis: |
1. Istota i elementy marketingu. Zasady i funkcje marketingu. Rynek konsumenta a rynek przemysłowy. 2. Analiza możliwości rynkowych. Mechanizm równowagi rynku, elastyczność popytu i podaży, analiza dynamiki rynku, struktury rynku, chłonności rynku prognozy sprzedaży dla branży. 3. Analizy otoczenia dalszego Badania otoczenia bliższego. Istota, etapy, cele. 4. Analiza rynku konsumenta i zachowania nabywców. Analiza rynku przedsiębiorstw i zachowań klientów instytucjonalnych 5. Badania marketingowe. Organizacja badań. Metody i techniki badawcze. Metody doboru próby. System informacji marketingowej, istota, funkcje, budowa. 6. Segmentacja rynku. Wybór rynków docelowych. 7. Produkt w koncepcji marketingu. Zarządzanie cyklem życia produktu. 8. Strategie promocji. Elementy promocji mix. Narzędzia. Kanały marketingowe. 9. Strategie cenowe przedsiębiorstwa. Strategie dystrybucji. Strategie marketingowe. Strategie konkurencyjne. Różnicowanie i pozycjonowanie oferty marketingowej. Strategie na rynku globalnym 10. Oferta rynkowa. Strategia produktu i marki. Projektowanie usług i zarządzanie usługami. 11. Zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową. Zarządzanie reklamą, public relations, marketingiem bezpośrednim oraz promocją sprzedaży. Wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w marketingu. 12. Planowanie marketingowe, budowa i funkcje planu marketingowego. 13. Zarządzanie całościowym programem marketingowym. 14. Zagadnienia etyki w działalności marketingowej. 15. Zaliczenie |
|
Literatura: |
1. Kotler P., Keller K., Marketing, Rebis, Warszawa 2017 2. Kotler P., Armstrong G., Marketing – wprowadzenie, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015. 3. Garbarski L. (red.), Marketing – koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011. 4. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999 5. T. Kramer, Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 2004 6. Michalski E. , Marketing, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017 7. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013 8. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 9. Gędek M, Reklama, Zarys problematyki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 10. Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa 2009 11. Heath R., Ukryta moc reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Zając | |
Prowadzący grup: | Adam Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Zając | |
Prowadzący grup: | Adam Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.