Zrównoważone rolnictwo (ZR-2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EK-ZR-ROL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Zrównoważone rolnictwo (ZR-2) |
Jednostka: | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60726f0136bb40988980684ba913b0c6%40thread.tacv2/conversations?groupId=a088302f-3815-4bf4-a5eb-47e173871f01&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | ekonomia i finanse |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Przedmiotowi nie przypisano kierunkowych efektów uczenia się (przedmiot fakultatywny z obszaru nauk społecznych). P6S_WK i P7S_WK według Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju, istotą polityki wobec wsi i rolnictwa nakierowaną na wspieranie zrównoważonego rozwoju oraz rolą rolnictwa w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju ONZ. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Geneza i istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. 3. Etyczny wymiar zrównoważonego rozwoju. 4. Operacjonalizacja zrównoważonego rozwoju jako w ramach polityki rozwojowej. 5. Specyfika rolnictwa jako sektora gospodarki i implikacje dla polityki rolnej. 6. Istota rolnictwa wielofunkcyjnego. 7. Znaczenie Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej we wspieraniu zrównoważonego rozwoju rolnictwa. 8. Rekapitulacja. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. H. Rogall, Ekonomia zrównoważonego rozwoju – teoria i praktyka. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010. (rozdziały 1, 2, 4, 5, 7, 8) 2. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010. 3. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167-185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. A. Graczyk, A.M. Graczyk, Wprowadzanie mechanizmów rynkowych w ochronie środowiska. PWE, Warszawa 2011. 2. J.S. Zegar, Kwestia długookresowej strategii zrównoważonego rozwoju rolnictwa w Polsce. "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej" 367(2)/2021, 16-30. https://doi.org/10.30858/zer/138346 3. M. Adamowicz, Procesy rozwojowe rolnictwa w kontekście wyzwań globalizacji i nowych ujęć koncepcji zrównoważonego rozwoju. "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej" 366(1)/2021, 24-45. https://doi.org/10.30858/zer/132395 4. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 13/2021, 1-20. https://doi.org/10.3390/su132313090 5. A. Czyżewski, J. Staniszewski, Dylematy operacjonalizacji paradygmatu zrównoważonego rozwoju rolnictwa z wykorzystaniem pojęcia ekoefektywności. "Problemy Rolnictwa Światowego" 18(33)2/2018, 44-56. https://prs.sggw.edu.pl/article/view/2721/2383 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: W1. Student wyjaśnia teoretyczne aspekty koncepcji zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarowania w rolnictwie. W2. Student rozpoznaje charakterystyczne cechy rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej oraz wyjaśnia ich implikacje dla polityki rolnej. W3. Student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju ONZ (zero głodu, odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, działania w dziedzinie klimatu). OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA: - uczestnictwo w zajęciach: 15h (0,5 pkt. ECTS) - studiowanie literatury: 30h (1 pkt. ECTS) - przygotowanie do testu: 15h (0,5 pkt. ECTS) Łącznie: 60h (2 pkt. ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Ad W1: - na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia istotę koncepcji zrównoważonego rozwoju; - na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia istotę koncepcji zrównoważonego rozwoju i omawia triadę celów zrównoważonego rozwoju; - na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia istotę koncepcji zrównoważonego rozwoju, tłumaczy triadę celów zrównoważonego rozwoju oraz ilustruje omawiane zagadnienia przykładem stosowania tej koncepcji w odniesieniu do rolnictwa. Ad W2: - na ocenę dostateczną (3) student omawia dwie cechy charakterystyczne rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej i ich implikacje dla polityki rolnej; - na ocenę dobrą (4) student omawia trzy cechy charakterystyczne rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej i ich implikacje dla polityki rolnej; - na ocenę bardzo dobrą (5) student omawia przynajmniej cztery cechy charakterystyczne rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej i ich implikacje dla polityki rolnej. Ad W3: - na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu jednego celu zrównoważonego rozwoju ONZ; - na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu dwóch celów zrównoważonego rozwoju ONZ; - na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu trzech celów zrównoważonego rozwoju ONZ. METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, dyskusja. TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne. SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: egzamin pisemny – test jednokrotnego wyboru (10 pytań po 3 pkt.) i 2 pytania otwarte (po 10 pkt.); do zdobycia maksymalnie 50 pkt. Liczba punktów – Ocena 0-25 – ndst. 26-30 – dost. 31-35 – dost. plus 36-40 – db. 41-45 – db. plus 46-50 – bdb. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Sadłowski | |
Prowadzący grup: | Adrian Sadłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.