Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka rolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-EKN-MGR-PR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka rolna
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

ekonomia i finanse

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

EM2_W01

EM2_W04

EM2_W08

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Podczas zajęć podjęta zostanie problematyka polityki rolnej, w szczególności dylematy tej polityki ze szczególnym uwzględnieniem państw rozwiniętych, jej uwarunkowania, instrumentarium oraz wpływ na rzeczywistość społeczno-gospodarczą.

Pełny opis:

1. Interwencjonizm państwowy – za i przeciw. Przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.

2. Uwarunkowania polityki rolnej. Instrumenty polityki rolnej a gospodarcze funkcje państwa.

3. Wielofunkcyjność rolnictwa. Zrównoważony rozwój rolnictwa.

4. Znaczenie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) wśród polityk Unii Europejskiej (UE). Ewolucja WPR.

5. Ekonomiczna analiza wybranych instrumentów WPR. Krytyka polityki rolnej państw rozwiniętych.

6. Rolnictwo Polski na tle rolnictwa państw Europy Środkowo-Wschodniej. Znaczenie przystąpienia Polski do UE dla polskiego rolnictwa.

7. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolnej i struktury obszarowej rolnictwa w Polsce. Otoczenie instytucjonalne polskiego rolnictwa.

8. Stan i perspektywy polskiego rolnictwa.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 2018, nr 27, s. 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529

2. A. Czyżewski, A. Poczta-Wajda, Polityka rolna w warunkach globalizacji – doświadczenia GATT/WTO. PWE, Warszawa 2011.

3. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. A. Poczta-Wajda, Polityka wspierania rolnictwa a problem deprywacji dochodowej rolników w krajach o różnym poziomie rozwoju. PWN, Warszawa 2017.

2. R. Sobiecki, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.

3. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 2021, nr 13(23), s. 1–20. https://doi.org/10.3390/su132313090

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PRZEDMIOTOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Student:

1) zna ważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej UE oraz teorie interwencjonizmu państwowego ze szczególnym uwzględnieniem interwencji państwa w rolnictwie,

2) rozumie dylematy polityki rolnej i wpływ różnych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich,

3) zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności i zrównoważonego rozwoju rolnictwa.

OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA W ECTS:

1) uczestnictwo w zajęciach: 16h (0,5 pkt.),

2) studiowanie literatury: 37h (1,25 pkt.),

3) przygotowanie prezentacji: 37h (1,25 pkt.).

Łącznie: 90h (3 pkt.).

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ad 1:

- ocena 2 (ndst.): student nie zna najważniejszych faktów dotyczących polityki rolnej UE ani teorii interwencjonizmu państwowego;

- ocena 3 (dost.): student zna główne fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada elementarną wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego;

- ocena 4 (db.): student zna nie tylko główne fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego, w tym zna przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie;

- ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna najważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada pogłębioną wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego, w tym zgłębił przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.

Ad 2:

- ocena 2 (ndst.): student nie rozumie dylematów polityki rolnej ani wpływu instrumentów polityki rolnej na rolnictwo i obszary wiejskie;

- ocena 3 (dost.): student rozumie główne dylematy polityki rolnej;

- ocena 4 (db.): student rozumie główne dylematy polityki rolnej i wpływ wybranych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich;

- ocena 5 (bdb.): student rozumie dylematy polityki rolnej i wpływ instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich.

Ad 3:

- ocena 2 (ndst.): student nie zna głównych kierunków badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa czy zrównoważonego rozwoju rolnictwa;

- ocena 3 (dost.): student zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa;

- ocena 4 (db.): student zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa i zrównoważonego rozwoju rolnictwa;

- ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna współczesne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa i zrównoważonego rozwoju rolnictwa.

Zaliczenie na podstawie prezentacji i uczestnictwa w zajęciach. Ocena końcowa uwzględnia treść prezentacji, zgodność z tematem i sposób jej przedstawienia, obecność i aktywność na zajęciach.

Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

% punktów – Ocena

0-60 – ndst.

61-68 – dost.

69-76 – dost. plus

77-84 – db.

85-92 – db. plus

93-100 – bdb.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Sadłowski
Prowadzący grup: Adrian Sadłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

DANE DO ZAJĘĆ W MS TEAMS:

1. Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMXi_AGFfa0UyHCJQ3MH1dwDk4afmfXIZukmatO-AT0k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5924ef3a-7788-4413-a08d-567f6cbc8555&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

2. Kod zespołu:

pmgtsm1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)