Measuring Efficiency of Decision Making Units
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EKN-MON-EFF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Measuring Efficiency of Decision Making Units |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aszuwDySTqOXi-B-IRMFaAOKSZOeYrp5mg9YSgUN2Wjc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b106e3d-5835-425f-9b59-87358f621fb4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | ekonomia i finanse |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K1_WO4 EK1_UO3 EK1_UO4 EK1_UO9 EK1_kO3 |
Wymagania wstępne: | Podstawy mikroekonomii Podstawy matematyki |
Skrócony opis: |
Ten kurs wprowadza podstawy do oceny względnej wydajności instytucji prywatnych, non-profit i państwowych. Ocenę tę uzyskuje się przy użyciu techniki analizy danych( po ang. Data Envelopment Analysis (DEA)) jako narzędzia audytu menedżerskiego do identyfikacji i pomiaru porównawczych wydajności – i ich źródeł, w jednostkach decyzyjnych tego samego sektora(Decision Making Units(DMU)). DEA jest koncepcyjnie techniką opartą na programowaniu matematycznym, przy czym formalizm matematyczny jest ograniczony do minimum. Proponowana treść tego kursu jest silnie zorientowana na praktykę. Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dokonać własnej oceny przedsiębiorstwa pod kątem jego względnej pozycji w branży z punktu widzenia efektywności gospodarowania nakładami w relacji do przychodów lub odwrotnie, przychodami w stosunku do nakładów. Student potrafi również zrozumieć źródło i naturę ewentualnych barier wydajnościowych oraz zasugerować implikacje zarządcze, zarówno techniczne, jak i zarządcze. |
Pełny opis: |
I. Ekonomiczne podstawy procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa a) procesy produkcyjne b) Właściwości funkcji produkcyjnej c) Granica możliwości produkcyjnych II. Podstawy metody Data Envelopment Analysis (DEA): II. 1 Metoda oceny wydajności II 2 Studium przypadku1 II 3 Wielokrotne inputs outputs II 4 Rodzaje efektywności II 5 Implikacje dla kierownictwa III. Oprogramowanie i praktyczne przypadki IV. Modele matematyczne metody DEA IV. 1 Stałe korzyśći skali IV. 2 Zmienne korzyśći skali V. Rozszerzenia metody DEA V. 1 Dostosowanie efektywności do warunków środowiskowych V. 2 Preferencje V. 3 Analiza wrażliwości V. 4 Horyzont czasowy VI. DEA z Microsoft Excel Solver VI. 1 Solver VI. 2 Programowanie modelu stałych korzyści skali VII. Badania empiryczne |
Literatura: |
1)Jean-Marc Huguenin, Data Envelopment Analysis (DEA), a pedagogical guide for decision makers in the public sector, 2012 IDHEAP, Lausanne, ISBN 978-2-940390-54-0, https://serval.unil.ch/resource/serval:BIB_0FC432348A97.P001/REF 2) Charnes, A, Cooper, W. W. & Rhodes E. L. (1978). Pomiar efektywności jednostek decyzyjnych. European Journal of Operational Research, 2(6), 429-444. 3)Cooper W.W. [et al.], Handbook on data envelopment analysis, Kluwer Aca-demic, Boston 2004 Teksty fakultatywne: 1)Joanicjusz Nazarko, Ireneusz Jakuszewicz, Joanna Urban, Metoda DEA w analizie jednostek produkcyjnych, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/7700/Metoda_DEA_w_analizie_jednostek_produkcyjnych.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2)TUTORIAL IN DEA, New York http://apolo.creg.gov.co/Publicac.nsf/0/d7f9626a2dd4d5f00525785a007a6523/$FILE/Anexo9ciruclar031-02.pdf 3) Notatki z badań operacyjnych, http://people.brunel.ac.uk/~mastjjb/jeb/or/dea.html 4) S. Bwanakare, A Stochastic Non-Homogeneous Constant Elasticity of Substitution Production Function as an Inverse Problem: A Non-Extensive Entropy Estimation Approach, Polska Akademia Nauk, Acta Physica Polonica A, vol 123/ 3, march 2013, DOI: 10.12693/APhysPolA.123.502 lub http://przyrbwn.icm.edu.pl/APP/PDF/123/a123z3p02.pdf |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student zna właściwości funkcji produkcyjnej i pojęcie granicy możliwości produkcyjnych przed-siębiorstwa. Student zrozumie, jak korzystać z techniki DEA w różnych kontekstach, w szczególności w przypadku wielokrotnych inputs outputs oraz różnych rodzajów wydajności. Student rozumie, jak korzystać z prezentowanej techniki oprogramowania lub być w stanie użyć solvera Excel do oceny względnej wydajności zbioru przedsiębiorstw. Student wie, jak zastosowywać technikę DEA do no-wych warunków środowiskowych wpływających na wydajność przedsiębiorstwa. UMIEJĘTNOŚCI Student jest w stanie wizualizować granicę wydajności zarówno w przypadkach stałych korzyści skali, jak i zmiennych korzyści skali. Jest w stanie oszacować poziom nieefektywności niezależnie od orientacji modelu (input lub output) i rodzaju korzyści skali. Student jest w stanie prawidłowo zastosować technikę zapoznaną na zajęciach z użyciem oprogra-mowania oraz prawidłowo zinterpretować uzyskanych wyników. KOMPETENCJI Student jest w stanie wybrać model według właściwej orientacji-input lub output, w zależności od empirycznego kontekstu DMU, oszacować poziom wydajności nieefektywności DMU niezależnie od rodzaju korzyści skali i przeprowadzić analizę wrażliwości w odniesieniu do kontekstu środowi-skowego. Student może udzielać porad technicznych i menedżerskich DMU, aby poprawić jego względną wydajność w porównaniu z konkurentami z tego samego sektora. Aktywność studencka Nakład pracy studenta w godzinach udział w wykładzie 30 przygotowanie do dyskusji międzygrupowych 25 konsultacja 5 czas na napisanie pracy 10 czas na samoocenę pracy międzygrupowej 5 przygotowanie do egzaminu 25 CAŁKOWITA LICZBA GODZIN 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS 100 godzin / 30 (25) godzin ≈ 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
2 – student nie dostarczył pracy lub praca nie jest jej samodzielnym osiągnięciem, jest chaotyczna w odniesieniu do podstawowych właściwości technicznych związanych z ekonomicznymi podstawami procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa lub z techniką DEA po stronie konceptualizacji lub wdrożenia w praktyce. 3 – student udowadnia, że rozumie podstawowe pojęcia kursu w różnych aspektach związanych z pomiarem efek-tywności jednostek decyzyjnych pokazanych na wykładzie. Może korzystać z nauczanego oprogramowania podczas wykładów. Nadal wykazuje trudności z opanowaniem empirycznej strony techniki DEA w odniesieniu do anali-zy różnych scenariuszy. 4 – student wykonał dobrą pracę i poprawnie określił problemy. Jest w stanie wybrać i zastosować odpowiednie metody w zależności od rodzaju problemu . 5 - student wykonał dobrą pracę i poprawnie określił problemy i pozycje. Jest w stanie wybrać i zastosować odpo-wiednie metody w zależności od rodzaju problemu . Potrafi odpowiednio zinterpretować rozwiązanie i wiedzieć, jaką politykę stosować DMU w przypadku niewydolności technicznej lub skali. Potrafi dopasować rozwiązanie do przy-padku różnych warunków środowiskowych. UMIEJĘTNOŚCI: Praca pisemna jest oceniana jak wyżej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 2 – student nie rozumie podstawowych pojęć związanych z technikami pomiaru Efektywności Jednostek Decyzyj-nych. Unika wszelkich dyskusji związanych z tą kwestią 3 – student ma podstawowe spostrzeżenia związane z koncepcją pomiaru Efektywności Jednostek Decyzyjnych. Nie opanowuje niektórych technik obliczeniowych, ale dostrzega ich przydatność. Byłby gotowy do podnoszenia wiedzy i kompetencji do celów zawodowych. 4 – student inicjuje dyskusje związane z technikami pomiaru efektywności Jednostek Decyzyjnych oraz potrafi zrozumieć ważnych elementów różnych raportów technicznych dot. pomiar Efektywności Jednostek Decyzyj-nych metodą DEA. 5 – student inicjuje dyskusje związane z technikami pomiaru Efektywności Zagadnień Jednostek Decyzyjnych, wie, jak dobrać właściwy model i sprawnie stosować techniki obliczeniowe do rozwiązywania problemów. Rozumie implikacje techniki pomiaru Efektywności Jednostek Decyzyjnych w różnym kontekście biznesowym, umieszcza je w szerszym tle codzienności. Na ocenę końcową składają się: test pisemny (50%) oraz samoocena pracy pomiędzy grupami studentów (50%), z czego 10% aktywności studenckiej przejawiającej się w jakości oceny pracy kolegów. 10 pkt - ocena: 5,0; 8-9 pkt - ocena: 4,5; 7-8 pkt - ocena: 4,0; 6-7 pkt - ocena: 3,5; 5 - 6 pkt - ocena 3,0; poniżej 5 pkt - ocena: 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Second Bwanakare | |
Prowadzący grup: | Second Bwanakare | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aszuwDySTqOXi-B-IRMFaAOKSZOeYrp5mg9YSgUN2Wjc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b106e3d-5835-425f-9b59-87358f621fb4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.