Wyklad 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EKN-WHum2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wyklad 2 |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem filozofii i etyki. Student będzie miał okazję zrozumieć wagę, znaczenie i doniosłość humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem jej znaczenia dziś - dla społeczeństwa obywtelskiego, demokracji, ekonomii i mediów. |
Pełny opis: |
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym wskazaniem na specyfikę i znaczenie filozofi i etyki w dzisiejszym dyskursie publicznym. Na zajęciach zostanie ukazana waga podstawowych pojęć z zakresu humanistyki i ich rola w debatach społecznych. Student zobaczy tradycję klasycznej europejskiej humanistyki i jej konsekwencje w budowaniu nowożytnych spoleczności. |
Literatura: |
1. Ch. Barker , Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków 2005 2. Piotr Jaroszyński, Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996 3. Filozofia. Podstawowe pytania, tłum. K. Krzemieniowa, red. E. Martens i H. Schnädelbach, Warszawa 1995. 4. Co to jest filozofia kultury?, red. Z. Rosińska i J. Michalik, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student wie jaką dziedziną wiedzy jest humanistyka, jak kształtowały się idee humanistyczne na przestrzeni wieków, zna podstawowe nurty i rozumie ich idee humanistyczne. Zna i potrafi wymienić najważniejszych myślicieli i filozofów omawianych na zajęciach. Umiejętności: student potrafi zrozumieć i wyjaśnić podstawowe przedstawione na zajęciach definicje humanistyki, filozofii, metafizyki i ontologii, potrafi omówić kluczowe problemy, które poruszają nauki humanistyczne (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność, moralność, polityka, ekonomia). Słucha ze zrozumieniem ustnych prezentacji tematów zajęć, idei i argumentów dotyczących humanistyki jako nauki i stanowiących ją głównych tematów. Potrafi uzasadnić i znaleźć argumenty na rzecz znazcenia i wagi humanistyki we współczesnej kulturze i związanej z nią egzystencjalnej refleksji nad światem. Kompetencje: znajomość podstawowej wiedzy na temat tego czym jest filozofia jako nauka i jaką zajmuje się problematyką. Student ma zdolność racjonalnej argumentacji na rzecz zajmowania się filozofią i jej konkretnych zastosowań zarówno w sytuacjach egzystencjalnych jak i rozwiązywaniu problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin ustny na podstawie treści wyłożonych na wykładach. Wiedza: - na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest humanistyka, jaka jest jej rola w kulturze, nie zna głównych paradygmatów jej uprawiania, ani ich przedstawicieli. Nie zna i nie potrafi omówić głównych problemów humanistycznych, filozoficznych i etycznych. - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest humanistyka, filozofia, ontologia, metafizyka, nie potrafi jednak ukazać ich znaczenia, specyfiki ani omówić przedstawicieli poszczególnych nurtów humanistyki. - na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje humanistykę, filozofię, etykę, ontologię i metafizykę. Zna i rozumie podstawowe idee humanistyczne, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych problermów humanistycznych prezentwanych na wykładach. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w definicjach i nazwach jakimi określa się dyscyplinę jaką jest humanistyka, etyka, filozofia, ontologia i metafizyka, zna doskonale podstawowe prolemy humanistyczne, filozoficzne i etyczne a także potrafi je omówić i wskazać na tkwiące w nich racjonalne uzasadnienia, zna najważniejszych przedstawicieli poszczególnych dziedzin humanistycznych. Umiejętności - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi w sposób racjonalny argumentować na rzecz znaczenia i wagi humanistyki, filozofii i etyki, ich roli i zadań. Nie potrafi ocenić wartości poznawczej zarówno humanistyki jak i filozofii jako nauki i refleksji nad ludzką egzystencją. na ocenę 3 (dst.): potrafi omówić ze zrozumieniem podstawowe definicje związane z humanistyką, filozofią, ontologią, etyką, metafizyką, ale nie potrafi wytłumaczyć fenomenu humanistyki, jej zadań w kulturze ani szczegółowo omówić podstawowych nurtów wielkich problemów humanistycznych i ich przedstawicieli. Student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartości poznawczej. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości znaczenia, roli i zadań humanistyki jako nauki i refleksji egzystencjalnej. - na ocenę 4 (db.): student zna i rozumie znaczenie humanistyki jako refleksji nad głównymi problemami ludzkiej egzystencji, zna znaczenie uprawiania humanistyki, etyki, filozofii, potrafi wskazać i omówić najważniejszych przedstawicieli humanistycznych idei. Student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów humanistycznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić znaczenie i rolę humanistyki w refleksji nad człowiekiem i światem. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi samodzielnie interpretować treści podane na wykładzie. Zna i rozumie treść podane na wykładach, potrafi wskazać na zawartą w nich argumentacje i problematykę. Umie poznawczo uzasadnić sens zajmowania się humanistyką i wskazać na obszary w których myślenie humanistyczne jest bardzo pomocne. Student zna argumentację na rzecz humanistyki i potrafi ocenić jej wartość poznawczą. Kompetencje: oceniany jest sposób racjonalnej argumentacji na rzecz podstawowych tematów humanistycznych (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność, społeczeństwo, edukacja) i umiejętność uzasadnienia znaczenia humanistyki zarówno dla wiedzy i kultury ludzkiej, jak i podstawowych wyzwań pojawiających się w życiu człowieka (cel, dobro, wartość, prawda, wiedza, miłość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, uczciwość). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Grzybowski | |
Prowadzący grup: | Jacek Grzybowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem filozofii i etyki. Student będzie miał okazję zrozumieć wagę, znaczenie i doniosłość humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem jej znaczenia dziś - dla społeczeństwa obywatelskiego, demokracji, ekonomii i mediów. |
|
Pełny opis: |
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym wskazaniem na specyfikę i znaczenie filozofii i etyki w dzisiejszym dyskursie publicznym. Na zajęciach zostanie ukazana waga podstawowych pojęć z zakresu humanistyki i ich rola w debatach społecznych. Student zobaczy tradycję klasycznej europejskiej humanistyki i jej konsekwencje w budowaniu nowożytnych społeczności. |
|
Literatura: |
1. Ch. Barker , Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków 2005 2. Piotr Jaroszyński, Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996 3. Filozofia. Podstawowe pytania, tłum. K. Krzemieniowa, red. E. Martens i H. Schnädelbach, Warszawa 1995. 4. Co to jest filozofia kultury?, red. Z. Rosińska i J. Michalik, Warszawa 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.