Parlament Europejski - podstawy prawne i praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EU-PEU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Parlament Europejski - podstawy prawne i praktyka |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: E1_W08, E1_W10 Umiejętności: E1_U01, E1_U03 Kompetencje: E1_K04 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania Parlamentu Europejskiego (Traktatami, prawem wtórnym, regulaminem) oraz ze sposobem, w jaki Parlament Europejski wypełnia swe zadania. Sposób funkcjonowania PE będzie pokazany z perspektywy mikro (pojedynczego członka PE), mezo (komisje, grupy polityczne) oraz makro (PE w relacji do innych instytucji UE). |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1) Struktura wewnętrzna PE 2) Aparat administracyjny PE 3) Eurodeputowany i jego biuro 4) Selekcja kandydatów. Reelekcja. 5) Socjalizacja eurodeputowanych w PE 6) Grupy polityczne i partyjne delegacje narodowe 7) Wybory do PE 8) Alokacja miejsc w PE 9) Legislacyjna funkcja PE 10) Nielegislacyjne funkcje PE 11) Posiedzenia plenarne. Spójność głosowań. Koalicje 12) Rola komisji 13) Lobbying, reprezentacja interesów |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1) Ariadna Ripoll Servent, The European Parliament, Red Globe Press, Macmillan International, 2018 2) Krzysztof Zuba, Błażej Choroś (red.), Parlament Europejski w strukturze instytucjonalnej i politycznej Unii Europejskiej, Uniwersytet Opolski, Opole 2019 3) Józef Fiszer (red.), Parlament Europejski po Traktacie z Lizbony, Warszawa 2011 4) Agnieszka Nitszke, Janusz Józef Węc (red.), Podsumowanie VIII kadencji Parlamentu Europejskiego, Kraków 2019 5) Jan Barcz, Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej, Warszawa 2020 Uzupełniająca: 1) Erik Akse (red.), How the EU institutions work. Your handbook and guide to EU decision-making, John Harper Publishing, 2020 2) Alan Hardacre (red.), How to work with the EU institutions. A practical guide to successful public affairs in the EU, John Harper Publishing, 2020 3) Nikoleta Yordanova, Organising the European Parliament, ECPR, 2013 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15472 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student posiada wiedzę odnośnie do podstaw prawnych, w oparciu o które funkcjonuje Parlament Europejski. Zna strukturę PE, jego głównych aktorów, sposób, w jaki podejmowane są decyzje i kto ma na nie wpływ, sposób funkcjonowania eurodeputowanych i administracji PE, rozumie specyfikę procesów politycznych mających miejsce w PE. Umiejętności: Student potrafi wyjaśnić, dlaczego przyjęto w PE określone rozwiązania instytucjonalne, dlaczego podjęto określone decyzje, potrafi wyjaśnić sposób zachowania aktorów politycznych wpływających na proces polityczny mający miejsce w PE. Student potrafi wskazać osobom zainteresowanym (obywatelom, grupom interesu) sposób, w jaki mogą wpływać na proces decyzyjny w PE. Kompetencje: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje o PE, znajdować jego wewnętrzne dokumenty, wyszukiwać dane na temat bieżącej pracy w PE i je analizować. Opis ECTS: - udział w zajęciach - 22,5 h - czytanie lektur - 17,5 h - wykonywanie ćwiczeń - 30 h - przygotowanie referatu - 15 h - przygotowanie się do testu końcowego - 15 h 100 h = 4 ECTS (1 ECTS = 25-30 h) |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą: - treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu - udział w dyskusji podczas zajęć - wykonywanie zleconych zadań domowych - wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie. Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć. Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w trybie zdalnym. |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Laszuk | |
Prowadzący grup: | Patrycja Laszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Laszuk | |
Prowadzący grup: | Patrycja Laszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.