Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-EU-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o polityce i administracji

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

E1_W01, E1_W03

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza społeczna na poziomie absolwenta szkoły średniej.

Wymagana obecność na zajęciach.

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się społecznych relacji jednostki.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EL_W01

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii społecznej. Zna jej miejsce wśród innych nauk. Rozumie znaczenie psychologicznych aspektów zachowania człowieka w różnych sytuacjach społecznych.

EL_W03

Student ma podstawową wiedzę o znaczeniu czynników o charakterze psychologicznym w procesie budowania relacji jednostki z jej otoczeniem społecznym i politycznym. Rozumie wpływ czynników psychologicznych na procesy: poznawczy, komunikacyjny i decyzyjny.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia. Studenci, po zapoznaniu się z materiałem, odpowiadają na pytania, które umożliwią im wykazanie się nabytą wiedzą i umiejętnością jej analizowania, rozumienia oraz wskazywania możliwości wykorzystywania w praktyce.

Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Bardzo dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma bardzo dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Bardzo dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Niedostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma niedostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma niedostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Niedostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład prowadzony zdalnie (MS Teams)

Poziom przedmiotu:

Podstawowy

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki.

Wymagana obecność na zajęciach.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Wymagania wstępne:

Wymagana obecność na zajęciach - prowadzonych zdalnie na MS Teams.

Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects)

przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects)

suma: 60 godz. (2 ects)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki.

Wymagana obecność na zajęciach.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Wymagania wstępne:

Wymagana obecność na zajęciach.

Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects)

przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects)

suma: 60 godz. (2 ects)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki.

Wymagana obecność na zajęciach.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Wymagania wstępne:

Wymagana obecność na zajęciach.

Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)