Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Tradycje ideowe Europy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-OG-EU-TIE. Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tradycje ideowe Europy
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza: E1_W02, E1_W09

Umiejętności: E1_U02, E1_U04

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi dla historii Europy ideami. Zaprezentowane zostaną różne sposoby i skutki realizacji tych idei, kierunki ich rozwoju oraz wyzwania, jakie wiążą się z określonymi sposobami ich urzeczywistnienia. Namysł nad ważnymi dla historii Europy ideami ma pobudzać do refleksji nad indywidualną i społeczną egzystencją, a także do dyskusji nad aktualnym stanem i przyszłością Europy.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Źródła kultury europejskiej.

2. Persona

3. Wolność

4. Równość

5. Sprawiedliwość

6. Jedność i różnorodność

7. Logos - grecki typ racjonalności

8. Ethos - tradycje etyczne

9. Prawda / kłamstwo

10. Dobro / zło

11. Nomos - tradycje prawne

12. Deus - między monoteizmem religijnym a pluralizmem wyznaniowym

13. Societas - od podmiotowości osoby do podmiotowości społeczeństwa

14. Stałość / zmienność

15. Porządek / nieporządek. Zorganizowanie / chaos

16. Ograniczoność / nieograniczoność

17. Współpraca / podporządkowanie

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001.

Chantal Delsol, Kamienie węgielne, Kraków 2018.

K. Polus-Rogalska (oprac.), Idee Europy. Wybór tekstów, Bydgoszcz 2004.

M. Koźmiński (red.), Cywilizacja europejska, Warszawa 2005.

S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin 1996.

Lektury uzupełniające:

F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.

C. Dawson, Tworzenie się Europy, Warszawa 2000.

K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.

J. Ortega y Gasset, Rozmyślania o Europie, Warszawa 2006,

R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2000.

C. Bohr, C. Schmitz (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, Warszawa 2016.

Pierre Manent, Beyond Radical Secularism, S. Augustin's Press, South Bend 2016.

Chantal Delsol, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017.

P. Mazurkiewicz, Europa jako kinder niespodzianka, Kraków 2017.

Michał Gierycz, Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017.

Prowadzący zajęcia będzie zadawać jeszcze inne lektury osobom przygotowującym referaty na dany temat.

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16005

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia:

- student ma wiedzę na temat kulturowych, religijnych, społecznych i ekonomicznych uwarunkowań życia społecznego i politycznego w Europie w wymiarze historycznym i współczesnym;

- student posiada wiedzę o kulturowym wymiarze integracji europejskiej, jej źródłach, w tym o istocie kulturowej „jedności w różnorodności”, europejskim systemie ochrony praw człowieka, aksjologii i prawach podstawowych Unii Europejskiej;

- student potrafi ukazać relacje między ekonomicznymi, politycznymi, prawnymi, społecznymi i kulturowymi aspektami procesu integracyjnego. Rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie procesu europeizacji w jego różnorodnych wymiarach;

- student umie wyjaśnić kulturowe uwarunkowania integracji europejskiej, wyodrębniać elementy kulturowe składające się na kulturową specyfikę Europy, ukazać związek między aksjologią a prawami podstawowymi.

Opis ECTS:

22,5 godz. - udział w zajęciach

7,5 godz. - przygotowanie referatu

20 godz. - lektura zadanych tekstów

30 godz. - napisanie eseju

10 godz. - przygotowanie do zaliczenia

= 3 ECTS [1 ECTS = 25-30 godz.]

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą:

- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu

- udział w dyskusji podczas zajęć

- wykonywanie zleconych zadań domowych, w tym napisanie eseju

- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach

W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.

Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.

Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w formie ustnej w trybie zdalnym (w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu).

Praktyki zawodowe:

---

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Burgoński
Prowadzący grup: Piotr Burgoński
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86d9cb82c6e145fcb26736213c453deb%40thread.tacv2/conversations?groupId=534f7ff1-d205-4ec0-affc-b54fa54148d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi dla historii Europy ideami. Zaprezentowane zostaną różne sposoby i skutki realizacji tych idei, kierunki ich rozwoju oraz wyzwania, jakie wiążą się z określonymi sposobami ich urzeczywistnienia. Namysł nad ważnymi dla historii Europy ideami ma pobudzać do refleksji nad indywidualną i społeczną egzystencją, a także do dyskusji nad aktualnym stanem i przyszłością Europy.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Źródła kultury europejskiej.

2. Persona

3. Wolność

4. Równość

5. Sprawiedliwość

6. Jedność i różnorodność

7. Logos - grecki typ racjonalności

8. Ethos - tradycje etyczne

9. Prawda / kłamstwo

10. Dobro / zło

11. Nomos - tradycje prawne

12. Deus - między monoteizmem religijnym a pluralizmem wyznaniowym

13. Societas - od podmiotowości osoby do podmiotowości społeczeństwa

14. Stałość / zmienność

15. Porządek / nieporządek. Zorganizowanie / chaos

16. Ograniczoność / nieograniczoność

17. Współpraca / podporządkowanie

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001.

Chantal Delsol, Kamienie węgielne, Kraków 2018.

K. Polus-Rogalska (oprac.), Idee Europy. Wybór tekstów, Bydgoszcz 2004.

M. Koźmiński (red.), Cywilizacja europejska, Warszawa 2005.

S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin 1996.

Lektury uzupełniające:

F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.

C. Dawson, Tworzenie się Europy, Warszawa 2000.

K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.

J. Ortega y Gasset, Rozmyślania o Europie, Warszawa 2006,

R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2000.

C. Bohr, C. Schmitz (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, Warszawa 2016.

Pierre Manent, Beyond Radical Secularism, S. Augustin's Press, South Bend 2016.

Chantal Delsol, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017.

P. Mazurkiewicz, Europa jako kinder niespodzianka, Kraków 2017.

Michał Gierycz, Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017.

Prowadzący zajęcia będzie zadawać jeszcze inne lektury osobom przygotowującym referaty na dany temat.

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16005

Wymagania wstępne:

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.