Tradycje ideowe Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-OG-EU-TIE. |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycje ideowe Europy |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: E1_W02, E1_W09 Umiejętności: E1_U02, E1_U04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi dla historii Europy ideami. Zaprezentowane zostaną różne sposoby i skutki realizacji tych idei, kierunki ich rozwoju oraz wyzwania, jakie wiążą się z określonymi sposobami ich urzeczywistnienia. Namysł nad ważnymi dla historii Europy ideami ma pobudzać do refleksji nad indywidualną i społeczną egzystencją, a także do dyskusji nad aktualnym stanem i przyszłością Europy. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Źródła kultury europejskiej. 2. Persona 3. Wolność 4. Równość 5. Sprawiedliwość 6. Jedność i różnorodność 7. Logos - grecki typ racjonalności 8. Ethos - tradycje etyczne 9. Prawda / kłamstwo 10. Dobro / zło 11. Nomos - tradycje prawne 12. Deus - między monoteizmem religijnym a pluralizmem wyznaniowym 13. Societas - od podmiotowości osoby do podmiotowości społeczeństwa 14. Stałość / zmienność 15. Porządek / nieporządek. Zorganizowanie / chaos 16. Ograniczoność / nieograniczoność 17. Współpraca / podporządkowanie |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001. Chantal Delsol, Kamienie węgielne, Kraków 2018. K. Polus-Rogalska (oprac.), Idee Europy. Wybór tekstów, Bydgoszcz 2004. M. Koźmiński (red.), Cywilizacja europejska, Warszawa 2005. S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin 1996. Lektury uzupełniające: F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. C. Dawson, Tworzenie się Europy, Warszawa 2000. K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004. J. Ortega y Gasset, Rozmyślania o Europie, Warszawa 2006, R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2000. C. Bohr, C. Schmitz (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, Warszawa 2016. Pierre Manent, Beyond Radical Secularism, S. Augustin's Press, South Bend 2016. Chantal Delsol, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017. P. Mazurkiewicz, Europa jako kinder niespodzianka, Kraków 2017. Michał Gierycz, Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017. Prowadzący zajęcia będzie zadawać jeszcze inne lektury osobom przygotowującym referaty na dany temat. Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: - student ma wiedzę na temat kulturowych, religijnych, społecznych i ekonomicznych uwarunkowań życia społecznego i politycznego w Europie w wymiarze historycznym i współczesnym; - student posiada wiedzę o kulturowym wymiarze integracji europejskiej, jej źródłach, w tym o istocie kulturowej „jedności w różnorodności”, europejskim systemie ochrony praw człowieka, aksjologii i prawach podstawowych Unii Europejskiej; - student potrafi ukazać relacje między ekonomicznymi, politycznymi, prawnymi, społecznymi i kulturowymi aspektami procesu integracyjnego. Rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie procesu europeizacji w jego różnorodnych wymiarach; - student umie wyjaśnić kulturowe uwarunkowania integracji europejskiej, wyodrębniać elementy kulturowe składające się na kulturową specyfikę Europy, ukazać związek między aksjologią a prawami podstawowymi. Opis ECTS: 22,5 godz. - udział w zajęciach 7,5 godz. - przygotowanie referatu 20 godz. - lektura zadanych tekstów 30 godz. - napisanie eseju 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia = 3 ECTS [1 ECTS = 25-30 godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą: - treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu - udział w dyskusji podczas zajęć - wykonywanie zleconych zadań domowych, w tym napisanie eseju - wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie. Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć. Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w formie ustnej w trybie zdalnym (w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu). |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86d9cb82c6e145fcb26736213c453deb%40thread.tacv2/conversations?groupId=534f7ff1-d205-4ec0-affc-b54fa54148d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi dla historii Europy ideami. Zaprezentowane zostaną różne sposoby i skutki realizacji tych idei, kierunki ich rozwoju oraz wyzwania, jakie wiążą się z określonymi sposobami ich urzeczywistnienia. Namysł nad ważnymi dla historii Europy ideami ma pobudzać do refleksji nad indywidualną i społeczną egzystencją, a także do dyskusji nad aktualnym stanem i przyszłością Europy. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Źródła kultury europejskiej. 2. Persona 3. Wolność 4. Równość 5. Sprawiedliwość 6. Jedność i różnorodność 7. Logos - grecki typ racjonalności 8. Ethos - tradycje etyczne 9. Prawda / kłamstwo 10. Dobro / zło 11. Nomos - tradycje prawne 12. Deus - między monoteizmem religijnym a pluralizmem wyznaniowym 13. Societas - od podmiotowości osoby do podmiotowości społeczeństwa 14. Stałość / zmienność 15. Porządek / nieporządek. Zorganizowanie / chaos 16. Ograniczoność / nieograniczoność 17. Współpraca / podporządkowanie |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001. Chantal Delsol, Kamienie węgielne, Kraków 2018. K. Polus-Rogalska (oprac.), Idee Europy. Wybór tekstów, Bydgoszcz 2004. M. Koźmiński (red.), Cywilizacja europejska, Warszawa 2005. S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin 1996. Lektury uzupełniające: F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. C. Dawson, Tworzenie się Europy, Warszawa 2000. K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004. J. Ortega y Gasset, Rozmyślania o Europie, Warszawa 2006, R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2000. C. Bohr, C. Schmitz (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, Warszawa 2016. Pierre Manent, Beyond Radical Secularism, S. Augustin's Press, South Bend 2016. Chantal Delsol, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017. P. Mazurkiewicz, Europa jako kinder niespodzianka, Kraków 2017. Michał Gierycz, Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017. Prowadzący zajęcia będzie zadawać jeszcze inne lektury osobom przygotowującym referaty na dany temat. Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16005 |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.