Debata publiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-OG-PO-DP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Debata publiczna |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: P2_W06 Umiejętności: P2_U03 Kompetencje: P2_K02 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: 1. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy); 2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk, sposobów argumentacji obecnych w tych debatach oraz zastosowanych środków językowych / dyskursywnych; 3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów; 4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce. |
Pełny opis: |
Tematy: I. Analiza dyskursu: 1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu 2. Narzędzia analizy dyskursu (metoda narracyjna, ramowa, krytyczna) II. Przyczyny i uwarunkowania obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: 1. Zakaz handlu w niedzielę 2. Reforma edukacji 3. Model patriotyzmu 4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji 5. Polityka migracyjna 6. Relacje państwo - Kościół 7. Kondycja Kościoła katolickiego 8. System emerytalny 9. Kara śmierci 10. Imigracja 11. Polityka ekologiczna 12. Spór o in vitro 13. Bezpieczeństwo Polski |
Literatura: |
Analiza dyskursu: M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198. A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008 A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008 B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009 E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004 M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006 A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012 R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011 Debata publiczna: A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014 M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012 M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014 A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015 M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009 P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009 J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013 M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013 "Debata Edukacyjna" nr 2/2009 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15993 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat komunikowania politycznego, języka polityki, argumentacji używanej w debacie publicznej. Umiejętności: Student potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na temat zjawisk i procesów zachodzących w życiu publicznym. Kompetencje społeczne: Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób. Opis ECTS: uczestnictwo w zajęciach 30 h czytanie lektur 30 h przygotowanie referatu 30 h wyszukiwanie informacji 15 h przygotowanie do zaliczenia 15 h 120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą następujące aktywności studentów: - obecność na zajęciach - przygotowanie i wygłoszenie referatu - przeczytanie zadanych lektur - udział w dyskusji podczas zajęć - wykonywanie zadań podczas zajęć i prac domowych - zaliczenie końcowe (w sposób zdalny, w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu) |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.