Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka dyplomatyczna i konsularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-OG-PO-EDK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka dyplomatyczna i konsularna
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:


P1_W011 - student zna podstawową terminologię z zakresu etyki dyplomatycznej i konsularnej,


P1_W04 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych pojęć z zakresu działalności dyplomatycznej i konsularnej,


P1_W07 - student posiada wiedzę nt współczesnych relacji dyplomatycznych,



Umiejętności:


P1_U02; P1_U08 - student potrafi analizować i interpretować teksty i przypadki studyjne z zakresu praktyki dyplomatycznej,


P1_U07 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji dotyczące przedmiotu zajęć,



Kompetencje:


P1_K02 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści przedmiotu zajęć,


P1_K03 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć formułując własne wypowiedzi oraz uwagi polemiczne w zgodzie z zasadami otwartej dyskusji.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie do problematyki wykonywania funkcji dyplomaty i konsula w aspekcie etyczno-moralnym. Analizuje się etykę zawodową dyplomatów, szczególnie podkreśla się ich działania nieetyczne w dziedzinie prowadzonych przez nich negocjacji (kłamstwa), działań korupcyjnych, nieetycznego pozyskiwania informacji, a także nielojalności dyplomatów wobec państwa. Rozważa się kwestię dylematów etycznych służb dyplomatycznych Zwraca się też uwagę na kwestię potrzeby kodeksu etyki zawodowej służb dyplomatyczno-konsularnych.

Pełny opis:

• ABC etyki zawodowej jako filozofii dobrego działania

• Natura misji dyplomatyczno-konsularnej: podstawowe pojęcia

• Funkcje zawodowej służby dyplomatycznej i konsularnej

• Dzieje dyplomacji: działania etyczne, nietyczne, pozaetyczne

• Etyka zawodowa służby dyplomatyczno-konsularnej: zawód dyplomaty

• Służba dyplomatyczna i konsularna w warunkach wojny – dylematy etyczno-moralne

• Etyka dyplomacji tradycyjnej i nowoczesnej

• Etyka dyplomacji elektronicznej w epoce globalizacji (WikiLeaks)

• Etyka negocjacji w służbie dyplomatycznej i konsularnej

• Dyplomaci jako kłamcy profesjonalni? (wg prof. W. Chudego)

• Szpiegostwo a dyplomacja: aspekt etyczno-moralny

• Działania korupcyjne w służbie dyplomatyczno-konsularnej

• Lojalność ambasadorów i konsulów wobec państwa

• Dylematy etyczne służb dyplomatyczno-konsularnych

• Kodeks etyczny zawodowych służb dyplomatyczno- konsularnych

• Podsumowanie

Literatura:

1. B. Ociepka (red.), Historia w dyplomacji publicznej, Warszawa 2015

2. B. Winid, Od triumfu niepodległości do katastrofy Jałty. Stosunki polsko-amerykańskie 1917–1945 [w:] Okiem stratega i dyplomaty. Stosunki polsko-amerykańskie po 1918 roku, Warszawa 2019

3. F. de Callieres, Sztuka dyplomacji, Warszawa 1929

4. Francois de Callieres, Sztuka dyplomacji, Warszawa 1929

5. G. Labuda, W. Michowicz (red.), Historia dyplomacji polskiej X-XX w., Warszawa 2002

6. H. Kissinger, Dyplomacja, Warszawa 1996

7. I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2015

8. J. Czaputowicz, Etyka w służbie publicznej, [w:] Etyka w służbie publicznej, Warszawa 2012

9. J. Sutor, Prawo dyplomatyczne i konsularne, Warszawa 2008

10. J. Wiatr, Etyka dyplomacji, [w:] Etyka dyplomacji. Wykłady Publiczne w Polskim Instrytucie Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2002

11. K. Kozłowski, Prawo do opieki dyplomatycznej i konsularnej – przyczynek do rozważań w świetle standardu międzynarodowego, „Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego”, 2018 (9), s. 143-162

12. Krzeczunowicz, Wprowadzenie do praktyki dyplomatycznej, Częstochowa 2005

13. M. Łakota, M. Micker, Instrumentarium przyszłego dyplomaty, Londyn 2016

14. M. Pernal, Dyplomacja polska w okresie II wojny światowej, Warszawa 2013

15. M. Sikora-Gaca, W kręgu teorii dyplomacji. Wybrane aspekty bezpieczeństwa państwa, [w:] M. Gorka (red.), Rola i zadania służb w systemie bezpieczeństwa publicznego, Koszalin 2013

16. M. Sulek, J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego: Podręcznik akademicki, Warszawa 2001

17. R. Frelek, Dzieje dyplomacji. Zarys stosunków międzynarodowych, Toruń 2006

18. W. Chudy, Kłamcy profesjonalni? Praca dyplomaty i szpiega w ujęciu etyki, Tychy 2004

19. Z. Czeczot-Gawrak (red.), Przed Wrześniem i po Wrześniu. Ze wspomnień młodych dyplomatów II Rzeczypospolitej, Warszawa 1998

20. Żebrowski, Przywileje i immunitety dyplomatyczne i konsularne podczas konfliktu zbrojnego, Warszawa 1999

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student ma podstawowe informacje o etyce dyplomatycznej i konsularnej,

Umiejętności: student potrafi rozróżnić postępowanie etyczne i nieetyczne dyplomaty,

Kompetencje społeczne: student potrafi zachowywać się właściwie w środowisku dyplomatycznym

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie czterech elementów:

1. Przygotowanie i aktywna (w różnych formach) praca na zajęciach.

2. Każdy ze studentów musi przygotować i przedstawić prezentację (w zespole 2-3 osobowym) dotyczącą służby dyplomatycznej wybranego państwa, ze szczególnym uwzględnieniem etyczno-moralnego wymiaru jej działalności.

3. Student przygotowuje esej, w którym przedstawia, w odniesieniu do problemów omawianych na zajęciach, własny punkt widzenia na nowe wyzwania etyczno-moralne w służbie dyplomatycznej i konsularnej.

Długość tekstu: 4000-6000 znaków ze spacjami.

4. Frekwencja na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)