Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PO-SEMMI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2Y5NTJhMWMtMGNlZi00YjIyLTg4Y2QtNjU4YWQ2Y2Y0OWM0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2263b36e08-a292-412c-8511-874fd0b07a84%22%7d |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P2_W12, P2_U02, P2_U03,P2_U06 |
Wymagania wstępne: | Wiedza, umiejętności, kompetencje charakterystyczne dla autora pracy licencjackiej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy magi-sterskiej (etap I). Odbywać się to będzie w drodze prezentacji przez studentów przedmiotu swoich poszukiwań naukowych, a następnie krytycznej dyskusji nad nim. Drugim celem jest wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury (etap II). Student powinien umieć przedstawić temat swojej pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej metody rozwiązania danego problemu badawczego. Trzecim celem seminarium jest pisanie pracy i jej publiczna prezentacja, dzięki czemu możliwe będą jeszcze drobne korekty (etap III). Przedstawione cele i odpowiadające im etapy odnoszą się do konkretnych roczników studentów politologii (zob. zaliczenia). Zajęcia odbywają się za pośrednictwem MS Teams. |
Pełny opis: |
PREZENTACJA ZAINTERESOWAŃ NAUKOWYCH Wystąpienie powinno odbyć się w wyznaczonym terminie i trwać ok. 20 minut (proszę wpisać się na listę). Student powinien na jednej stronie maszynopisu zawrzeć najistotniejsze punkty swojego wystąpienia, a następnie ów konspekt udostępnić wszystkim uczestnikom seminarium. Wystąpienie powinno zawierać następujące elementy: Przedstawienie problemu badawczego – ujęcie „robocze” (pytania, na które student chciałby znaleźć odpowiedź); Ogólna prezentacja dotychczasowych badań z danej dziedziny (problematyki) i ich wyników (kwerenda biblioteczna i krótkie omówienie wybranych pozycji książkowych lub artykułów naukowych z czasopism); Do wystąpienia proszę przygotować się mając na uwadze szczegółowe wskazówki zamieszczone w: R. Zenderowski, Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2004, s. 19-26. KONSPEKT PRACY Konspekt pracy powinien zostać przedstawiony w wyznaczonym terminie (proszę wpisać się na listę). Czas wystąpienia: 30 minut. Konspekt powinien zostać przygotowany w wersji pisemnej (3-5 stron) i udostępniony uczestnikom seminarium. Konspekt powinien zawierać następujące elementy: Temat i tytuł pracy, Plan pracy – struktura, „Robocza” wersja Wstępu. W przypadku przyjęcia tematu pracy, należy wystąpić z wnioskiem do Rady Wydziału o jego zatwierdzenie. Podanie musi być podpisane również przez promoto-ra. Do wystąpienia proszę przygotować się mając na uwadze szczegółowe wskazówki zamieszczone w: R. Zenderowski, Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2004, s. 11-26. ROZDZIAŁ PRACY Rozdział pracy powinien zostać przedstawiony w wyznaczonym terminie (proszę wpisać się na listę). Czas wystąpienia: 30 minut. Schemat rozdziału powinien zostać przygotowany w wersji pisemnej (1-2 s.) i udostępniony uczestnikom seminarium. Schemat rozdziału powinien zawierać następujące elementy: Struktura: podrozdziały i paragrafy, Główne hipotezy i wnioski. Do wystąpienia proszę przygotować się mając na uwadze szczegółowe wskazówki zamieszczone w: R. Zenderowski, Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2004, s. 29-32. PIERWSZA WERSJA PRACY Prezentacja pierwszej wersji pracy nie oznacza jej przeczytania na zajęciach. Student powinien w ciągu 30 minut przedstawić raz jeszcze problem badawczy swojej pracy, odpowiadające mu hipotezy, a następnie wnioski, jakie wypływają z przeprowadzonych badań. Powinien także wskazać na trudności obiektywne, które uniemożliwiły mu realizację konkretnych zamierzeń. Następnie odbędzie się dyskusja, w której będzie miejsce na stawianie pytań oraz zastrzeżeń w odniesieniu do zaprezentowanej pracy magisterskiej. OSTATECZNA WERSJA PRACY Student udostępnia grupie tekst swojej pracy magisterskiej, a następnie przez 30 minut odpowiada na pytania zgłoszone przez uczestników seminarium magisterskie-go oraz prowadzącego seminarium. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzkyY2RjNzgtMzY3Zi00MTFhLTgyYjQtMTM1NTk0OGM3NjU2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2241972071-a513-446c-baf6-a3ed77a5aff1%22%7d |
Literatura: |
Materiały zamieszczane na platformie e-learaningowej Moodle. Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 1995. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić. Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2004. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma wiedzę o metodyce prowadzenia badań w dziedzinie nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności do badań w obszarze systemu politycznego. Student posiada wiedzę w zakresie prawa autorskiego oraz zasad redagowania tekstów. Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z obszaru nauk społecznych, przede wszystkim z nauk o polityce i administracji, a także dyscyplin powiązanych oraz pozyskiwać dane do analizowania zjawisk związanych z procesem politycznym w wymiarze personalnym, lokalnym, państwowym, regionalnym i globalnym. Student potrafi sporządzać analizy i prognozy. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. Student potrafi planować i organizować pracę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w formie zdalnej za omocą MS Teams. Link do zajęć na platformie Moodle. Ocena etapowa. Zob. opis przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT ŚR CZ SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Broda-Wysocki, Michał Gierycz, Paweł Kaczorowski, Piotr Mazurkiewicz, Zbigniew Stawrowski, Janusz Węgrzecki, Radosław Zenderowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Broda-Wysocki, Michał Gierycz, Paweł Kaczorowski, Piotr Mazurkiewicz, Zbigniew Stawrowski, Janusz Węgrzecki, Radosław Zenderowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
przygotowanie tematu i poszczególnych części pracy dyplomowej. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy magi-sterskiej (etap I). Odbywać się to będzie w drodze prezentacji przez studentów przedmiotu swoich poszukiwań naukowych, a następnie krytycznej dyskusji nad nim. Drugim celem jest wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury (etap II). Student powinien umieć przedstawić temat swojej pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej metody rozwiązania danego problemu badawczego. Trzecim celem seminarium jest pisanie pracy i jej publiczna prezentacja, dzięki czemu możliwe będą jeszcze drobne korekty (etap III). Przedstawione cele i odpowiadające im etapy odnoszą się do konkretnych roczników studentów politologii (zob. zaliczenia). |
|
Literatura: |
Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 1995. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić. Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2004. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2005. oraz właściwa dla tematu pracy dyplomowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM_MGR
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Zenderowski | |
Prowadzący grup: | Radosław Zenderowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wypracowanie i podniesienie kompetencji metodologicznych w procesie pisania pracy magisterskiej. |
|
Pełny opis: |
1. zajęcia Zajęcia organizacyjne 2. zajęcia Badania społeczne – zagadnienia ogólne / Projekt, proces, plan i zespół badawczy Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005, s. 12-33. Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016, s. 11-23. Wprowadzenie do tematyki zajęć, wyjaśnienie celu zajęć Omówienie wymagań i zasad związanych z zaliczeniem Przyporządkowanie zadań poszczególnym studentom 3. zajęcia Przegląd literatury Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016, s. 24-29. Omówienie przeczytanego tekstu Prezentacje prac cząstkowych: stan badań (analiza literatury na zadany temat) 4-5. zajęcia Określenie pola badawczego Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016, s. 30-43. Omówienie przeczytanego tekstu Prezentacje prac cząstkowych: określenie pola badawczego (zakresy: rzeczowy, podmiotowy, czasowy, przestrzenny) 6-7. zajęcia Problem badawczy – istota i typologie / Hipotezy badawcze Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016, s. 44-61. Omówienie przeczytanego tekstu Prezentacje prac cząstkowych: problem badawczy (pytania problemowe) i hipotezy 8-9. zajęcia Metody badawcze Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004, s. 114-133. Omówienie przeczytanego tekstu Prezentacje prac cząstkowych: metody badawcze 10-11. zajęcia Techniki i narzędzia badawcze Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004, s. 134-150. Omówienie przeczytanego tekstu Prezentacje prac cząstkowych: techniki i narzędzia badawcze 12-13. zajęcia Prezentacje wyników prac (studenci) Prezentacje koncepcji badawczych (prezentacja PP) przez poszczególnych studentów cz. 1 14-15. zajęcia Prezentacje wyników prac (studenci) Prezentacje koncepcji badawczych (prezentacja PP) przez poszczególnych studentów cz. 2 Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016. Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Broda-Wysocki | |
Prowadzący grup: | Piotr Broda-Wysocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Węgrzecki | |
Prowadzący grup: | Janusz Węgrzecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na seminarium omawiane są tematy: sformułowanie tematu pracy magisterskiej, struktura i plan pracy, pytania problemowe i hipotezy, stan badań, sporządzenie przypisów i bibliografii, zakresy (rzeczowy, podmiotowy, czasowy, przestrzenny), metody i techniki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.