Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-AOSzN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W09, PS1_W14; PS1_U10; PS1_K06 |
Skrócony opis: |
Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje). 2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości). 3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie. 4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych. 5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych. 6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych. 7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością. 8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji. 9. Systemy orzekania o niepełnosprawności. 10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym. 11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich 12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele). 13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach. 15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007. - Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010. -Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193. Literatura uzupełniająca: - Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022. - Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012 - Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2. - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa. - Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014. - Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018. - Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: - potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości i starzenia się oraz niepełnosprawności; -potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności; - potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością; - potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością; - potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności. WIEDZA: -definiuje specyfikę starości jako fazy życia i niepełnosprawności; -wymienia i charakteryzuje elementy teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności; -rozróżnia i opisuje system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością; - charakteryzuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością; - identyfikuje i rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności. UMIEJĘTNOŚCI: -posługuje się fachową terminologią z zakresu starości, starzenie się i niepełnosprawności; -analizuje teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności; - analizuje system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym; - projektuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością; - rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności. KOMPETENCJE: - jest zorientowany na pogłębianie i doskonalenie nabytej wiedzy; - wykazuje odpowiedzialność za pracę z osobami starszymi i niepełnosprawnymi; -potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje -docenia różnorodność metod i form pomocy - dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem |
Metody i kryteria oceniania: |
1) efekt kształcenia nr 1 pn.: potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności: - na ocenę 2 (ndst.): nie umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności, - na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością fachowej terminologii z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności, -na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności, - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowaną w trakcie zajęć terminologię z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności. 2) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 2 pn.: potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności: - na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić i analizować podstawowych teorii i typologii; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością teorii i typologii; -na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się teoriami i typologiami; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować i analizować teorie i typologie. 3) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 3 pn.: potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym: -na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób opisać systemu pomocy i opieki; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki bez umiejęteności jego analizy; -na ocenę 4 (db.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki, dokonuje jego analizy; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o systemie pomocy i opieki. 4) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 4 pn.: potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej: -na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób scharakteryzować pracy socjalnej asystenta; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta, bez umiejętności jej analizy; -na ocenę 4 (db.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta i umie poddać ją analizie; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie wykorzystywać przekazaną w trakcie zajęć wiedzę nt. pracy socjalnej asystenta. 5) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 5 pn.: potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności: -na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie rozpoznaje zaledwie część symptomów; -na ocenę 4 (db.): poprawnie rozpoznaje symptomy; -na ocenę 5 (bdb.): potrafi rozpoznawać symptomy, a także samodzielnie proponować metody rozwiązania problemu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bojanowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bojanowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:9102798cc70046b099a561395c9cf6f8@thread.tacv2&ctx=channel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia "Praca z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym", dostępnym na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością. |
|
Pełny opis: |
Student powinien opanować : 1.wiedzę z zakresu zachodzących procesów demograficznych, starości jako fazy ludzkiego życia oraz problemów związanych z niepełnosprawnością. 2.umiejętność rozpoznawania możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności. 3.umiejętność rozpoznawania i interpretacji sytuacji społecznej, warunków życia, relacji z rodziną, grupą, środowiskiem lokalnym osoby starszej oraz wykorzystywanie zasobów indywidualnych, środowiska rodzinnego, instytucjonalnego i lokalnego w pracy z osobą starszą z niepełnosprawnościami 4.umiejętność doboru metod, technik, narzędzi i form realizacji działań opiekuńczo-wspierających do sytuacji życiowej, stanu zdrowia, rozpoznanych problemów i potrzeb osoby starszej z niepełnosprawnością. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu polityki społecznej i pracy socjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zduniak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zduniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007. - Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010. -Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193. - Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012 - Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2. - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa. - Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014. - Szwłkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018. - Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bojanowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bojanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin Przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 20 godzin Przeprowadzanie analiz - 10 godzin Konsultacje -10 godzin Lektura tekstów - 20 godzin Suma godzin: 90 [90:30(25)=3] Liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje). 2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości). 3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie. 4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych. 5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych. 6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych. 7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością. 8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji. 9. Systemy orzekania o niepełnosprawności. 10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym. 11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich 12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele). 13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach. 15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007. - Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010. -Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193. Literatura uzupełniająca: - Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022. - Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012 - Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2. - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa. - Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014. - Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018. - Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.