Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja, mediacja, coaching

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-PS-KMC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja, mediacja, coaching
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS1_U09; PS1_U12; PS1_K03; PS1_K04

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi komunikacji, coachingu oraz mediacji, w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym.

Pełny opis:

Student po zakończonych ćwiczeniach powinien posiadać podstawowe kompetencje w zakresie metod komunikacji, mediacji i coachingu. Istotą zajęć jest nie tylko przekazanie teoretycznych zagadnień, ale również zapoznanie studentów z warsztatem pracy coacha i mediatora, pokazanie jej specyfiki . Ważne jest podkreślenie wykorzystania mediacji i coachingu w pracy socjalnej. Wykładowca, certyfikowany coach zapoznaje studentów z szerokim spektrum metod stosowanych w procesie coachingu (m.in. pogłębione pytania, model Grow, piramida Diltsa). Przedstawia filozoficzne korzenie coachingu, a zwłaszcza metodę majeutyczną Sokratesa. W szczególności na zajęciach omawiane są zagadnienia dotyczące: pracy z przekonaniami, zwiększenia motywacji w rozwoju osobistym, umiejętności interpersonalnych, dialogu i negocjacji, kształtowania relacji międzyludzkich w oparciu o zasady szacunku i zaufania oraz uważności (mindfulness). Studenci nabywają umiejętność autoprezentacji i autocochingu, co jest istotne dla ich rozwoju w trakcie studiów oraz w życiu zawodowym. Istotny jest aksjologiczny oraz teleologiczny wymiar zajęć.

Omawiana metodologia służy nabyciu umiejętności właściwej samooceny i przybliżeniu do osiągnięcia ważnych celów życiowych i zawodowych. Zajęcia oprócz prezentacji odbywają się z wykorzystaniem nowoczesnych metod aktywizujących takich jak: ćwiczenia, dyskusje, mini sesje coachingowe, odgrywanie ról, storytelling, action learning, design thinking, opis przypadku, burza mózgów. Dzięki odpowiednio dobranej tematyce, jak również metodom dydaktycznym efektem zajęć będzie wzrost kompetencji studentów w zakresie komunikacji, mediacji oraz posługiwania się metodami coachingowymi w praktyce rozwoju indywidualnego.

Zakres tematów:

1. Mechanizmy efektywnej komunikacji w kontaktach międzyludzkich (m.in. aktywne słuchanie, pytania otwarte, pytania pogłębiające, parafraza, informacja zwrotna).

2. Znaczenie komunikacji w pracy socjalnej (w aspekcie werbalnym i niewerbalnym).

3. Komunikacja u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

4. Komunikacja w zespole, czyli jak wypracować wspólne rozwiązanie.

5. Geneza, teoria i praktyka coachingu - zasady ogólne (pojęcie, rodzaje coachingu, cel i struktura procesu coachingowego, kontrakt w coachingu).

6. Zastosowanie coachingu jako metody rozwojowej (wykorzystanie w organizacjach, podobieństwa i różnice pomiędzy coachingiem a innymi formami rozwoju).

7. Planowanie i wyznaczenie celów metodą Smart.

8. Metoda GROW w coachingu (definicja, pytania, struktura rozmowy coachingowej - przykłady, zastosowanie).

9. Tożsamość, samoświadomość, przekonania i emocje w procesie coachingu ( m.in. piramida Diltsa).

10. Aksjologiczny wymiar coachingu (definiowanie i znaczenie osobistych wartości w rozwoju człowieka).

11. Kwestie etyczne w pracy coacha i mediatora.

12. Sposoby rozwiązywania konfliktów (mediacje, negocjacje, facylitacje).

13.Mediacje jako metoda rozwiązywania konfliktów i zapobiegania przemocy (obszary, techniki komunikacji i negocjacji w mediacji).

14. Uregulowania prawne i standardy prowadzenia mediacji w systemie krajowym i międzynarodowym.

15. Sztuka autoprezentacji oraz wystąpień publicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Sobkowiak B.- Interpersonalne komunikowanie się w organizacji, WFN 2005.

2. Jamrożek B., Sobczak J. - Komunikacja interpersonalna, 2000.

3. Rogozińska A., Praktyczne aspekty zawodu mediatora., Dfin 2019.

4. Starr J., Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Searle John Rogers - Umysł, Język, Społeczeństwo. Filozofia I Rzeczywistość, W.A.B., 1999.

2. Jodłowska B., Pedagogika Sokratejska, Impuls 2012.

3. Sęp K., Mapa marzeń, mapa celów, Akademia Skutecznego Działania Iwony Walewskiej-Opiełki, Warszawa 2014.

4. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?, Aetos Media, Cieszyn 2008.

5. Stróżewski W., W kręgu wartości, Znak 1992.

6. Thrope A., Clifford J., Podręcznik coachingu. Podręcznik szkolenia. Niezbędnik dla instruktorów i menedżerów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.

7. Whitmore J., Coaching: trening efektywności, G+J Gruner + Jahr Polska, Warszawa 2011.

8. Wilczyńska M. i inni, Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

9. Zubrzycka-Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S., Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.

10.Dilts R., Smith S., Hallbom T., Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia, Metamorfoza 2009.

11. Nęcki Z. - Negocjacje w biznesie, Antykwa 2013.

12. Kaźmierczak J, Kaźmierczak M., Mediacja rodzinna. Praktyczny poradnik., Difin 2015.

13. Rynkowska D., Artymiak M. Mediacje w pracy socjalnej., 2014.

14. Passmore J., Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalisty, Muza, Warszawa 2012.

15. Rogers J. Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS1_U09

Potrafi ocenić przydatność typowych metod i dobrych praktyk (w komunikacji, mediacji, coachingu) do realizacji zadań w pracy socjalnej w wymiarze aksjologicznym i teleologicznym.

PS1_U12

Posiada kompetencje potrzebne w efektywnym motywowaniu osób do rozwoju w pracy socjalnej oraz wspiera ich samodzielność.

PS1_K03

Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu

społecznym.

PS1_K04

Posiada zakres kompetencji przydatny do pełnienia roli coacha, mediatora, doradcy, asystenta w pracy socjalnej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę db (4)/db+ (4+) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 71%-90%.

Na ocenę bdb (5) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 91%-100%.

Ocena końcowa obejmuje: aktywny udział i przygotowanie do zajęć - 30%, obecność na zajęciach - 10%, opracowanie i przedstawienie na zajęciach prezentacji - 60% .

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bukowska
Prowadzący grup: Monika Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi komunikacji, coachingu oraz mediacji, w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym.

Pełny opis:

Student po zakończonych ćwiczeniach powinien posiadać podstawowe kompetencje w zakresie metod komunikacji, mediacji i coachingu. Istotą zajęć jest nie tylko przekazanie teoretycznych zagadnień, ale również zapoznanie studentów z warsztatem pracy coacha i mediatora, pokazanie jej specyfiki . Ważne jest podkreślenie wykorzystania mediacji i coachingu w pracy socjalnej. Wykładowca, certyfikowany coach zapoznaje studentów z szerokim spektrum metod stosowanych w procesie coachingu (m.in. pogłębione pytania, model Grow, piramida Diltsa). Przedstawia filozoficzne korzenie coachingu, a zwłaszcza metodę majeutyczną Sokratesa. W szczególności na zajęciach omawiane są zagadnienia dotyczące: pracy z przekonaniami, zwiększenia motywacji w rozwoju osobistym, umiejętności interpersonalnych, dialogu i negocjacji, kształtowania relacji międzyludzkich w oparciu o zasady szacunku i zaufania oraz uważności (mindfulness). Studenci nabywają umiejętność autoprezentacji i autocochingu, co jest istotne dla ich rozwoju w trakcie studiów oraz w życiu zawodowym. Istotny jest aksjologiczny oraz teleologiczny wymiar zajęć.

Omawiana metodologia służy nabyciu umiejętności właściwej samooceny i przybliżeniu do osiągnięcia ważnych celów życiowych i zawodowych. Zajęcia oprócz prezentacji odbywają się z wykorzystaniem nowoczesnych metod aktywizujących takich jak: ćwiczenia, dyskusje, mini sesje coachingowe, odgrywanie ról, storytelling, action learning, design thinking, opis przypadku, burza mózgów. Dzięki odpowiednio dobranej tematyce, jak również metodom dydaktycznym efektem zajęć będzie wzrost kompetencji studentów w zakresie komunikacji, mediacji oraz posługiwania się metodami coachingowymi w praktyce rozwoju indywidualnego.

Zakres tematów:

1. Mechanizmy efektywnej komunikacji w kontaktach międzyludzkich (m.in. aktywne słuchanie, pytania otwarte, pytania pogłębiające, parafraza, informacja zwrotna).

2. Znaczenie komunikacji w pracy socjalnej (w aspekcie werbalnym i niewerbalnym).

3. Komunikacja u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

4. Komunikacja w zespole, czyli jak wypracować wspólne rozwiązanie.

5. Geneza, teoria i praktyka coachingu - zasady ogólne (pojęcie, rodzaje coachingu, cel i struktura procesu coachingowego, kontrakt w coachingu).

6. Zastosowanie coachingu jako metody rozwojowej (wykorzystanie w organizacjach, podobieństwa i różnice pomiędzy coachingiem a innymi formami rozwoju).

7. Planowanie i wyznaczenie celów metodą Smart.

8. Metoda GROW w coachingu (definicja, pytania, struktura rozmowy coachingowej - przykłady, zastosowanie).

9. Tożsamość, samoświadomość, przekonania i emocje w procesie coachingu ( m.in. piramida Diltsa).

10. Aksjologiczny wymiar coachingu (definiowanie i znaczenie osobistych wartości w rozwoju człowieka).

11. Kwestie etyczne w pracy coacha i mediatora.

12. Sposoby rozwiązywania konfliktów (mediacje, negocjacje, facylitacje).

13.Mediacje jako metoda rozwiązywania konfliktów i zapobiegania przemocy (obszary, techniki komunikacji i negocjacji w mediacji).

14. Uregulowania prawne i standardy prowadzenia mediacji w systemie krajowym i międzynarodowym.

15. Sztuka autoprezentacji oraz wystąpień publicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dilts R., Smith S., Hallbom T., Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia, Metamorfoza 2009.

2. Nęcki Z. - Negocjacje w biznesie, Antykwa 2013.

3. Sobkowiak B.- Interpersonalne komunikowanie się w organizacji, WFN 2005.

4. Jamrożek B., Sobczak J. - Komunikacja interpersonalna, 2000.

5. Kaźmierczak J, Kaźmierczak M., Mediacja rodzinna. Praktyczny poradnik., Difin 2015.

6. Rogozińska A., Praktyczne aspekty zawodu mediatora., Dfin 2019.

7. Rynkowska D., Artymiak M. Mediacje w pracy socjalnej., 2014.

8. Passmore J., Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalisty, Muza, Warszawa 2012.

9. Rogers J. Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

10. Starr J., Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Searle John Rogers - Umysł, Język, Społeczeństwo. Filozofia I Rzeczywistość, W.A.B., 1999.

2. Jodłowska B., Pedagogika Sokratejska, Impuls 2012.

3. Sęp K., Mapa marzeń, mapa celów, Akademia Skutecznego Działania Iwony Walewskiej-Opiełki, Warszawa 2014.

4. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?, Aetos Media, Cieszyn 2008.

5. Stróżewski W., W kręgu wartości, Znak 1992.

6. Thrope A., Clifford J., Podręcznik coachingu. Podręcznik szkolenia. Niezbędnik dla instruktorów i menedżerów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.

7. Whitmore J., Coaching: trening efektywności, G+J Gruner + Jahr Polska, Warszawa 2011.

8. Wilczyńska M. i inni, Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

9. Zubrzycka-Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S., Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bukowska
Prowadzący grup: Monika Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi komunikacji, coachingu oraz mediacji, w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym.

Pełny opis:

Student po zakończonych ćwiczeniach powinien posiadać podstawowe kompetencje w zakresie metod komunikacji, mediacji i coachingu. Istotą zajęć jest nie tylko przekazanie teoretycznych zagadnień, ale również zapoznanie studentów z warsztatem pracy coacha i mediatora, pokazanie jej specyfiki . Ważne jest podkreślenie wykorzystania mediacji i coachingu w pracy socjalnej. Wykładowca, certyfikowany coach zapoznaje studentów z szerokim spektrum metod stosowanych w procesie coachingu (m.in. pogłębione pytania, model Grow, piramida Diltsa). Przedstawia filozoficzne korzenie coachingu, a zwłaszcza metodę majeutyczną Sokratesa. W szczególności na zajęciach omawiane są zagadnienia dotyczące: pracy z przekonaniami, zwiększenia motywacji w rozwoju osobistym, umiejętności interpersonalnych, dialogu i negocjacji, kształtowania relacji międzyludzkich w oparciu o zasady szacunku i zaufania oraz uważności (mindfulness). Studenci nabywają umiejętność autoprezentacji i autocochingu, co jest istotne dla ich rozwoju w trakcie studiów oraz w życiu zawodowym. Istotny jest aksjologiczny oraz teleologiczny wymiar zajęć.

Omawiana metodologia służy nabyciu umiejętności właściwej samooceny i przybliżeniu do osiągnięcia ważnych celów życiowych i zawodowych. Zajęcia oprócz prezentacji odbywają się z wykorzystaniem nowoczesnych metod aktywizujących takich jak: ćwiczenia, dyskusje, mini sesje coachingowe, odgrywanie ról, storytelling, action learning, design thinking, opis przypadku, burza mózgów. Dzięki odpowiednio dobranej tematyce, jak również metodom dydaktycznym efektem zajęć będzie wzrost kompetencji studentów w zakresie komunikacji, mediacji oraz posługiwania się metodami coachingowymi w praktyce rozwoju indywidualnego.

Zakres tematów:

1. Mechanizmy efektywnej komunikacji w kontaktach międzyludzkich (m.in. aktywne słuchanie, pytania otwarte, pytania pogłębiające, parafraza, informacja zwrotna).

2. Znaczenie komunikacji w pracy socjalnej (w aspekcie werbalnym i niewerbalnym).

3. Komunikacja u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

4. Komunikacja w zespole, czyli jak wypracować wspólne rozwiązanie.

5. Geneza, teoria i praktyka coachingu - zasady ogólne (pojęcie, rodzaje coachingu, cel i struktura procesu coachingowego, kontrakt w coachingu).

6. Zastosowanie coachingu jako metody rozwojowej (wykorzystanie w organizacjach, podobieństwa i różnice pomiędzy coachingiem a innymi formami rozwoju).

7. Planowanie i wyznaczenie celów metodą Smart.

8. Metoda GROW w coachingu (definicja, pytania, struktura rozmowy coachingowej - przykłady, zastosowanie).

9. Tożsamość, samoświadomość, przekonania i emocje w procesie coachingu ( m.in. piramida Diltsa).

10. Aksjologiczny wymiar coachingu (definiowanie i znaczenie osobistych wartości w rozwoju człowieka).

11. Kwestie etyczne w pracy coacha i mediatora.

12. Sposoby rozwiązywania konfliktów (mediacje, negocjacje, facylitacje).

13.Mediacje jako metoda rozwiązywania konfliktów i zapobiegania przemocy (obszary, techniki komunikacji i negocjacji w mediacji).

14. Uregulowania prawne i standardy prowadzenia mediacji w systemie krajowym i międzynarodowym.

15. Sztuka autoprezentacji oraz wystąpień publicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dilts R., Smith S., Hallbom T., Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia, Metamorfoza 2009.

2. Nęcki Z. - Negocjacje w biznesie, Antykwa 2013.

3. Sobkowiak B.- Interpersonalne komunikowanie się w organizacji, WFN 2005.

4. Jamrożek B., Sobczak J. - Komunikacja interpersonalna, 2000.

5. Kaźmierczak J, Kaźmierczak M., Mediacja rodzinna. Praktyczny poradnik., Difin 2015.

6. Rogozińska A., Praktyczne aspekty zawodu mediatora., Dfin 2019.

7. Rynkowska D., Artymiak M. Mediacje w pracy socjalnej., 2014.

8. Passmore J., Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalisty, Muza, Warszawa 2012.

9. Rogers J. Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

10. Starr J., Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Searle John Rogers - Umysł, Język, Społeczeństwo. Filozofia I Rzeczywistość, W.A.B., 1999.

2. Jodłowska B., Pedagogika Sokratejska, Impuls 2012.

3. Sęp K., Mapa marzeń, mapa celów, Akademia Skutecznego Działania Iwony Walewskiej-Opiełki, Warszawa 2014.

4. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?, Aetos Media, Cieszyn 2008.

5. Stróżewski W., W kręgu wartości, Znak 1992.

6. Thrope A., Clifford J., Podręcznik coachingu. Podręcznik szkolenia. Niezbędnik dla instruktorów i menedżerów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.

7. Whitmore J., Coaching: trening efektywności, G+J Gruner + Jahr Polska, Warszawa 2011.

8. Wilczyńska M. i inni, Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

9. Zubrzycka-Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S., Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Drzewek
Prowadzący grup: Katarzyna Drzewek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Drzewek
Prowadzący grup: Katarzyna Drzewek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)