Lider społeczności lokalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-LSL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Lider społeczności lokalnej |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W07, PS1_W03; PS1_U10, PS1_U12, PS1_U17; PS1_K05, PS1_K06 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem i rolą lidera społeczności lokalnej, zarówno wiejskiej, jak i miejskiej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem i rolą lidera społeczności lokalnej. Omówione zostaną: sposoby rozumienia i definicje społeczności lokalnej, sposoby rozumienia i definicja lidera społeczności lokalnej, metody identyfikacji i charakterystyki liderów w społecznościach lokalnych - wiejskich i miejskich, rola współczesnych liderów społecznych, rola liderów w społecznościach wiejskich i w społecznościach miejskich, relacje między samorządem terytorialnym a liderami społeczności lokalnych, procesy partycypacji obywatelskiej. Zapoznanie studentów z tą problematyką odbywa się poprzez studium tekstów, dyskusję oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej - wywiadu z wybranym liderem społeczności lokalnej (prezentacja). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: 1. Posiada wiedzę o społecznościach lokalnych - wiejskich i miejskich - jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, a także o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym wyłanianiu się w nich liderów społecznych. (PS1_W07) 2. Zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne); wyróżnia ich podstawowe elementy, a szczególnie rolę lidera społecznego. (PS1_W03) Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: 1. Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, prognozować ich rozwiązywanie i przewidywać skutki planowanych działań; potrafi wskazać lokalnego lidera społecznego i nawiązać z nim kontakt. (PS1_U10) 2. Posiada umiejętności potrzebne w animowaniu procesu rozwoju osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspieraniu ich samodzielności; potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej lub/i wejść w rolę lidera społecznego. (PS1_U12) Efekty uczenia się w zakresie kompetencji: 1. Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, determinowane odmiennym położeniem kulturowym i społecznym. (PS1_K06) Opis ECTS studenta: udział w konwersatorium - 30 g. przygotowanie do konwersatorium - 30 g. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 g. Suma godz. - 75 g. Liczba ECTS - 75 g./30 g. (25 g.) = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobry: 1. Student posiada bardzo dobrą wiedzę o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, zwłaszcza o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych. 2. Student bardzo dobrze zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), wyróżnia ich podstawowe elementy, a zwłaszcza rolę lidera społecznego. 3. Student bardzo dobrze potrafi wskazać rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, także przy udziale lokalnego lidera społecznego. 4. Posiada bardzo dobre umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej. 5. Student bardzo dobrze rozumie uwarunkowania kulturowo-społeczne odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, i uznaje te różnice. Na ocenę dobry: 1. Student posiada dobrą wiedzę o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, zwłaszcza o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych. 2. Student dobrze zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), wyróżnia ich podstawowe elementy, a zwłaszcza rolę lidera społecznego. 3. Student potrafi dobrze wskazać rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, także przy udziale lokalnego lidera społecznego. 4. Posiada dobre umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej. 5. Student dobrze rozumie uwarunkowania kulturowo-społeczne odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, i uznaje te różnice. Na ocenę dostateczny: 1. Student posiada wystarczającą wiedzę o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, zwłaszcza o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych. 2. Student w sposób wystarczający zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), dość dobrze wyróżnia ich podstawowe elementy, a zwłaszcza rolę lidera społecznego. 3. Student dość dobrze potrafi wskazać rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, także przy udziale lokalnego lidera społecznego. 4. Posiada wystarczające umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; potrafi dość dobrze współpracować z liderem społeczności lokalnej. 5. Student wystarczająco rozumie uwarunkowania kulturowo-społeczne odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, i uznaje te różnice. Na ocenę niedostateczny: 1. Student nie ma wystarczającej wiedzy o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, ani o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, ani o ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych. 2. Student nie zna typowych instytucji społecznych występujących w społecznościach lokalnych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych), ani nie wyróżnia ich podstawowych elementów, a zwłaszcza roli lidera społecznego. 3. Student nie potrafi wskazać sposobów rozwiązań konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych. 4. Nie posiada wystarczających umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; nie potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej. 5. Student nie rozumie kulturowo-społecznych uwarunkowań odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych i nie uznaje tych różnic. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS studenta: udział w konwersatorium - 30 g. przygotowanie do konwersatorium - 30 g. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 g. Suma godz. - 75 g. (w tym 30 g. w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem) Liczba ECTS - 75 g./30 g. (25 g.) = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS studenta: udział w konwersatorium - 30 g. przygotowanie do konwersatorium - 30 g. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 g. Suma godz. - 75 g. ( w tym 30 g. w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą) Liczba ECTS - 75 g./30 g. (25 g.) = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.