Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W01; PS1_W10; PS1_U03; PS1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań społecznych, zarówno w wymiarze teoretycznym, pojęciowym, jak i praktycznym. Kurs przybliży uczestnikom także zagadnienia związane z prowadzeniem badań ilościowych i jakościowych. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: 1. Wprowadzenie do metodologii badań, omówienie założeń, celów. Metody naukowe a metody badawcze 2. Paradygmaty w badaniach społecznych 3. Teorie w naukach społecznych 4. Społeczne i naukowe przesłanki formułowania problemu 5. Język i aparatura pojęciowa w naukach społecznych 6. Etyczne aspekty w badaniach 7. Struktura procesu badawczego 8. Badania ilościowe 9. Badania jakościowe 10. Problemy, hipotezy, zmienne 11. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników 12. Prowadzenie badań w terenie 13. Wybrane metody analizy i interpretacji danych ilościowych 14. Wybrane metody analizy i interpretacji danych jakościowych 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Nowak, Metodologia Badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza. Absolwent zna i rozumie: - podstawy filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii). - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Umiejętności. Student potrafi: - posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowania i prowadzenie prostych badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do: - samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Opis ECTS: Udział w konwersatorium - 30 godzin Konsultacje - 15 godzin Przygotowanie do zajęć - 20 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student posiada podstawową wiedzę w stopniu bardzo dobrym z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), w stopniu bardzo dobrym ma także elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także potrafi w stopniu bardzo dobrym sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Na ocenę dobrą student posiada podstawową wiedzę w stopniu dobrym z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), w stopniu dobrym ma także elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student dobrze potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także potrafi w stopniu dobrym sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Student w stopniu dobrym jest gotowy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Na ocenę dostateczną student posiada podstawową wiedzę w stopniu dostatecznym z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), w stopniu dostatecznym ma także elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student dostatecznie potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także potrafi w stopniu dostatecznym sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Na ocenę niedostateczną student nie posiada podstawowej wiedzy z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności nie potrafi określić miejsca wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarnego charakteru (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), nie ma także elementarnej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także nie potrafi w stopniu sformułować wniosków, opracować i zaprezentować wyników oraz wskazywać kierunków dalszych badań. Student nie jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Warunki zaliczenia: 1. Obecność obowiązkowa. Dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności. 2. Aktywność i praca na zajęciach - możliwość uzyskania 8 pkt. 3. Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji - możliwość otrzymania 12 pkt. Student może uzyskać łącznie 20 pkt. Kryteria oceniania: 20 - 19 pkt. - bardzo dobry 18 - 17 pkt. - dobry + 16 - 15 pkt. - dobry 14 -13 pkt. - dostateczny + 12 - 11 pkt. - dostateczny poniżej 11 pkt. - niedostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Rozalska | |
Prowadzący grup: | Agata Rozalska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGJiZWJkMzktZWFhMi00ZDg5LTllM2EtYjQ4YTQ2MjliODhi%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%220673b375-c91a-480a-a830-e52b94815f90%22%7d | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w konwersatorium - 30 godzin Konsultacje - 15 godzin Przygotowanie do zajęć - 20 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań społecznych, zarówno w wymiarze teoretycznym, pojęciowym, jak i praktycznym. Kurs przybliży uczestnikom również zagadnienia związane z prowadzeniem badań ilościowych i jakościowych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: 1. Wprowadzenie do metodologii badań, omówienie założeń, celów. Metody naukowe a metody badawcze 2. Paradygmaty w badaniach społecznych 3. Teorie w naukach społecznych 4. Społeczne i naukowe przesłanki formułowania problemu 5. Język i aparatura pojęciowa w naukach społecznych 6. Etyczne aspekty w badaniach 7. Struktura procesu badawczego 8. Badania ilościowe 9. Badania jakościowe 10. Problemy, hipotezy, zmienne 11. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników 12. Prowadzenie badań w terenie 13. Wybrane metody analizy i interpretacji danych ilościowych 14. Wybrane metody analizy i interpretacji danych jakościowych 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Nowak, Metodologia Badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się w MS Teams Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGJiZWJkMzktZWFhMi00ZDg5LTllM2EtYjQ4YTQ2MjliODhi%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%220673b375-c91a-480a-a830-e52b94815f90%22%7d UWAGA: nie wyrażam zgody na nagrywanie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Rozalska | |
Prowadzący grup: | Agata Rozalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w konwersatorium - 30 godzin Konsultacje - 15 godzin Przygotowanie do zajęć - 20 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań społecznych, zarówno w wymiarze teoretycznym, pojęciowym, jak i praktycznym. Kurs przybliży uczestnikom również zagadnienia związane z prowadzeniem badań ilościowych i jakościowych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: 1. Wprowadzenie do metodologii badań, omówienie założeń, celów. Metody naukowe a metody badawcze 2. Paradygmaty w badaniach społecznych 3. Teorie w naukach społecznych 4. Społeczne i naukowe przesłanki formułowania problemu 5. Język i aparatura pojęciowa w naukach społecznych 6. Etyczne aspekty w badaniach 7. Struktura procesu badawczego 8. Badania ilościowe 9. Badania jakościowe 10. Problemy, hipotezy, zmienne 11. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników 12. Prowadzenie badań w terenie 13. Wybrane metody analizy i interpretacji danych ilościowych 14. Wybrane metody analizy i interpretacji danych jakościowych 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Nowak, Metodologia Badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Rozalska | |
Prowadzący grup: | Agata Rozalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w konwersatorium - 30 godzin Konsultacje - 15 godzin Przygotowanie do zajęć - 20 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań społecznych, zarówno w wymiarze teoretycznym, pojęciowym, jak i praktycznym. Kurs przybliży uczestnikom także zagadnienia związane z prowadzeniem badań ilościowych i jakościowych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: 1. Wprowadzenie do metodologii badań, omówienie założeń, celów. Metody naukowe a metody badawcze 2. Paradygmaty w badaniach społecznych 3. Teorie w naukach społecznych 4. Społeczne i naukowe przesłanki formułowania problemu 5. Język i aparatura pojęciowa w naukach społecznych 6. Etyczne aspekty w badaniach 7. Struktura procesu badawczego 8. Badania ilościowe 9. Badania jakościowe 10. Problemy, hipotezy, zmienne 11. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników 12. Prowadzenie badań w terenie 13. Wybrane metody analizy i interpretacji danych ilościowych 14. Wybrane metody analizy i interpretacji danych jakościowych 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Nowak, Metodologia Badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.