Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad2d95c403a86439ba9c46c26d336e823%40thread.tacv2/conversations?groupId=5255bf2f-6b14-4399-96d9-c8870d22cbf9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W08 , PS1_W09; PS1_U04, PS1_U18; PS1_K01 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych kierunków w psychologii. Uświadomienie jaki wpływa na relację z ludźmi mają procesy emocjonalne i motywacyjne. Ukazanie roli procesów uczenia się i pamięci dla funkcjonowania człowieka. Uwrażliwienie na wpływ czynników związanych z osobowością i inteligencją na zachowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Omówienie wybranych problemów z zakresu psychopatologii, różnic indywidualnych i twórczości. |
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi 2.Podstawowe kierunki w psychologii: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna Przedstawienie założeń behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych. 3.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura). 4.Emocje Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami. 5.Motywacja Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społecznopoznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy. 6.Uczenie się Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się. 7.Procesy poznawcze Omówienie etapów i uwarunkowań rozwiązywania problemów. 8.Pamięć Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki. 9.Osobowość Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości. 10.Temperament Wybrane badania nad temperamentem oraz główne współczesne teorie temperamentu. 11.Inteligencja Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka. 12.Różnice indywidualne Opis różnic, determinanty, pomiar i aspekt społeczny. 13.Elementy psychologii społecznej – grupa społeczna 14.Wybrane zagadnienia z psychopatologii 15.Twórczość Pojęcie twórczości ,kryteria, powiązania z cechami indywidualnymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003 2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2003 3.Ostrowska K. (red.) Psychologia dla służb społecznych. Difin, Warszawa 2015. 4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka 2.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EW_01 - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje, myślenie, temperament, osobowość, inteligencja, różnice indywidualne) EW_02 - Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii Umiejętności: EU_01 - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych EU_02 - Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie EU_03 - Analizuje i interpretuje przebieg procesów uczenia się, pamięci, myślenia i rozwiązywania problemów Kompetencje społeczne: EK_01 - Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia EK_02 - Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu EK_03 - Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną Nakład pracy studenta: Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin Samodzielna analiza zalecanej literatury: 20 godzin Konsultacje: 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład będzie prowadzony zdalnie, za pomocą MSTeams Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, będzie sprawdzana lista obecności. Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Egzamin końcowy będzie miał formę testu online, na platformie Moodle. Ocena bdb (5) - student wykazał się bardzo dobrą znajomością omawianych zagadnień, biegle posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka Ocena db (4) - student wykazał się dobrą znajomością omawianych zagadnień, posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie Ocena dst (3) - student wykazał się dostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie zawsze potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie Ocena ndst (2) - student wykazał się niedostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia liczne błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, wymaga utrwalenia poznanego materiału |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 53 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKyrnBLaNfv11O8ARoYnthcUEicNG371u3B4MXqRalu01%40thread.tacv2/conversations?groupId=832bc677-af3e-4318-a428-04297cffbacb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych kierunków w psychologii. Uświadomienie jaki wpływa na relację z ludźmi mają procesy emocjonalne i motywacyjne. Ukazanie roli procesów uczenia się i pamięci dla funkcjonowania człowieka. Uwrażliwienie na wpływ czynników związanych z osobowością i inteligencją na zachowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Omówienie wybranych problemów z zakresu psychopatologii, różnic indywidualnych i twórczości. |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi 2.Podstawowe kierunki w psychologii: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna Przedstawienie założeń behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych. 3.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura). 4.Emocje Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami. 5.Motywacja Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społecznopoznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy. 6.Uczenie się Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się. 7.Procesy poznawcze Omówienie etapów i uwarunkowań rozwiązywania problemów. 8.Pamięć Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki. 9.Osobowość Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości. 10.Temperament Wybrane badania nad temperamentem oraz główne współczesne teorie temperamentu. 11.Inteligencja Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka. 12.Różnice indywidualne Opis różnic, determinanty, pomiar i aspekt społeczny. 13.Elementy psychologii społecznej – grupa społeczna 14.Wybrane zagadnienia z psychopatologii 15.Twórczość Pojęcie twórczości ,kryteria, powiązania z cechami indywidualnymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003 2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2003 3.Ostrowska K. (red.) Psychologia dla służb społecznych. Difin, Warszawa 2015. 4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka 2.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 54 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKyrnBLaNfv11O8ARoYnthcUEicNG371u3B4MXqRalu01%40thread.tacv2/conversations?groupId=832bc677-af3e-4318-a428-04297cffbacb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych kierunków w psychologii. Uświadomienie jaki wpływa na relację z ludźmi mają procesy emocjonalne i motywacyjne. Ukazanie roli procesów uczenia się i pamięci dla funkcjonowania człowieka. Uwrażliwienie na wpływ czynników związanych z osobowością i inteligencją na zachowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Omówienie wybranych problemów z zakresu psychopatologii, różnic indywidualnych i twórczości. |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi 2.Podstawowe kierunki w psychologii: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna Przedstawienie założeń behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych. 3.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura). 4.Emocje Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami. 5.Motywacja Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy. 6.Uczenie się Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się. 7.Procesy poznawcze Omówienie etapów i uwarunkowań rozwiązywania problemów. 8.Pamięć Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki. 9.Osobowość Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości. 10.Temperament Wybrane badania nad temperamentem oraz główne współczesne teorie temperamentu. 11.Inteligencja Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka. 12.Różnice indywidualne Opis różnic, determinanty, pomiar i aspekt społeczny. 13.Elementy psychologii społecznej – grupa społeczna 14.Wybrane zagadnienia z psychopatologii 15.Twórczość Pojęcie twórczości ,kryteria, powiązania z cechami indywidualnymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003 2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2003 3.Ostrowska K. (red.) Psychologia dla służb społecznych. Difin, Warszawa 2015. 4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka 2.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zduniak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zduniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych kierunków w psychologii. Uświadomienie jaki wpływa na relację z ludźmi mają procesy emocjonalne i motywacyjne. Ukazanie roli procesów uczenia się i pamięci dla funkcjonowania człowieka. Uwrażliwienie na wpływ czynników związanych z osobowością i inteligencją na zachowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Omówienie wybranych problemów z zakresu psychopatologii, różnic indywidualnych i twórczości. |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi 2.Podstawowe kierunki w psychologii: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna Przedstawienie założeń behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych. 3.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura). 4.Emocje Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami. 5.Motywacja Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy. 6.Uczenie się Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się. 7.Procesy poznawcze Omówienie etapów i uwarunkowań rozwiązywania problemów. 8.Pamięć Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki. 9.Osobowość Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości. 10.Temperament Wybrane badania nad temperamentem oraz główne współczesne teorie temperamentu. 11.Inteligencja Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka. 12.Różnice indywidualne Opis różnic, determinanty, pomiar i aspekt społeczny. 13.Elementy psychologii społecznej – grupa społeczna 14.Wybrane zagadnienia z psychopatologii 15.Twórczość Pojęcie twórczości ,kryteria, powiązania z cechami indywidualnymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003 2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2003 3.Ostrowska K. (red.) Psychologia dla służb społecznych. Difin, Warszawa 2015. 4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka 2.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.