Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-PRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1402a2a67b354b8ca58dace0b0ef3458%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ef5e514-1356-4924-9edf-0de12458bdc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W07 PS1_W08 PS1_W09 PS1_U04 PS1_K01 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Celem jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami psychologii rozwojowej, prawidłowościami rozwoju psychicznego człowieka, zmianami rozwojowymi, etapami rozwoju poznawczego. Przedstawienie właściwości poszczególnych okresów rozwojowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problemy wieku starzenia się. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych 2.Prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka 3.Zmiany rozwojowe, aktywności i działalność jednostki 4.Periodyzacja rozwoju psychicznego 5.Rozwój fizyczny człowieka – zależność od czynników genetycznych i środowiskowych. 6.Rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie. 7.Charakterystyka okresu prenatalnego, wpływ chorób matki na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu 8.Charakterystyka wczesnego dzieciństwa 9.Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny 10.Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny 11.Adolescencja 12.Wczesna dorosłość 13.Średnia dorosłość. Wiek średni 14.Późna dorosłość. Wiek starzenia się, problem starości i starzenia się, opieka paliatywna, 15.Rozwój poznawczy: podejście Piagetowskie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Bee H. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004 2.Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, tom 2, Warszawa 2009 3.Piaget J. Studia z psychologii dziecka. Warszawa 2006 4.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, tom 1, Warszawa 2003 5.Turner J., Helms D. Rozwój człowieka. Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000 2.Brzezińska, A. I. (red.).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005 3.Erikson E. H. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997 4.Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005 5.Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie. Poznań 2002 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Zna przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych - Zna prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka - Charakteryzuje rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie - Charakteryzuje właściwości okresu prenatalnego i specyfikę rozwoju dziecka w tym okresie - Charakteryzuje i opisuje specyfikę rozwoju w poszczególnych okresach: wczesnego dzieciństwa, wieku przedszkolnego, młodszego wieku szkolnego, adolescencji, wczesnej dorosłości, średniej dorosłości i późnej dorosłości. Umiejętności: - Potrafi różnicować pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, wskazuje rodzaje zmian rozwojowych i cechy rozwoju - Potrafi charakteryzować właściwości rozwoju psychicznego człowieka - Wykorzystuje wiedzę z zakresu rozwoju prenatalnego oraz poszczególnych etapów rozwoju w praktyce - Posiada umiejętność analizowania rozwoju emocjonalnego, poznawczego, społecznego i fizycznego w poszczególnych okresach rozwojowych Kompetencje społeczne: - Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej Nakład pracy studenta: Udział w wykładzie - 30 godzin Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin Samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 godzin Konsultacje - 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą (5) Wiedza: Student w bardzo dobrym opanował wiedzę z zakresu poszczególnych etapów rozwoju człowieka, bardzo dobrze charakteryzuje rozwój społeczno-emocjonalny człowieka w ciągu życia, bardzo dobrze zna teorię przywiązania, bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej. Umiejętności: Student potrafi bardzo dobrze różnicować podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej, umie wykorzystać w praktyce wiedzę z poszczególnych etapów rozwoju człowieka. Kompetencje społeczne: Student w bardzo dużym stopniu potrafi zastosować poznaną wiedzę w praktyce pracownika socjalnego. Na ocenę dobrą (4) Wiedza: Student w dobrym opanował wiedzę z zakresu poszczególnych etapów rozwoju człowieka, z niewielkimi błędami charakteryzuje rozwój społeczno-emocjonalny człowieka w ciągu życia, dobrze zna teorię przywiązania, bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej. Umiejętności: Student potrafi dobrze różnicować podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej, umie w dobrym stopniu wykorzystać w praktyce wiedzę z poszczególnych etapów rozwoju człowieka. Kompetencje społeczne: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować poznaną wiedzę w praktyce pracownika socjalnego. Na ocenę dostateczną (3) Wiedza: Student w dostatecznym opanował wiedzę z zakresu poszczególnych etapów rozwoju człowieka, z błędami charakteryzuje rozwój społeczno-emocjonalny człowieka w ciągu życia, zna teorię przywiązania, dostatecznie zna podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej. Umiejętności: Student potrafi różnicować podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej, umie wykorzystać w praktyce wiedzę z poszczególnych etapów rozwoju człowieka. Kompetencje społeczne: Student w dostatecznym stopniu potrafi zastosować poznaną wiedzę w praktyce pracownika socjalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajvvzxiS8zyIpIYOx6t9A8095scj-JIlOPW_uNKH5c4E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e7971838-91c2-4ec1-8607-4dca18326d91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Celem jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami psychologii rozwojowej, prawidłowościami rozwoju psychicznego człowieka, zmianami rozwojowymi, etapami rozwoju poznawczego. Przedstawienie właściwości poszczególnych okresów rozwojowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problemy wieku starzenia się. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych 2.Prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka 3.Zmiany rozwojowe, aktywności i działalność jednostki 4.Periodyzacja rozwoju psychicznego 5.Rozwój fizyczny człowieka – zależność od czynników genetycznych i środowiskowych. 6.Rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie. 7.Charakterystyka okresu prenatalnego, wpływ chorób matki na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu 8.Charakterystyka wczesnego dzieciństwa 9.Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny 10.Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny 11.Adolescencja 12.Wczesna dorosłość 13.Średnia dorosłość. Wiek średni 14.Późna dorosłość. Wiek starzenia się, problem starości i starzenia się, opieka paliatywna, 15.Rozwój poznawczy: podejście Piagetowskie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Bee H. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004 2.Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, tom 2, Warszawa 2009 3.Piaget J. Studia z psychologii dziecka. Warszawa 2006 4.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, tom 1, Warszawa 2003 5.Turner J., Helms D. Rozwój człowieka. Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000 2.Brzezińska, A. I. (red.).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005 3.Erikson E. H. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997 4.Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005 5.Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie. Poznań 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zduniak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zduniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zduniak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zduniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zduniak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zduniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.