Pomoc rodzinie z dysfunkcjami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-PRzD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc rodzinie z dysfunkcjami |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7d7769f6b1544fe88a85c0ccff7b89db%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff47f371-e81b-4049-9e53-00cef4ca7ea5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W06 PS1_W07 PS1_U04 PS1_U11 PS1_U18 PS1_K09 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, jak również odgrywania scenek, ćwiczenia nabywanych umiejętności w pracy grupowej. |
Pełny opis: |
1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca 2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną 3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny 4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy 5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym 6. Specyfika pracy z rodziną przemocową. 7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne. 8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności 9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną. 10. Empowerment 11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie 12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną 13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach 14. Superwizja w pracy socjalnej 15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną. |
Literatura: |
1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999. 2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek, M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy. 3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012 4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi. 5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004. 6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Ma podstawową wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań dysfunkcji rodziny. Wie jak rozwijała się pomoc rodzinie dysfunkcyjnej. Posiada wiedzę o głównych środowiskach powodujących dysfunkcję rodziny, dynamice tego procesu i warunkach optymalnej pomocy rodzinom zagrożonym dysfunkcją. Umiejętności: Dostrzega, nazywa, interpretuje i analizuje przyczyny dysfunkcji rodziny. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. Kompetencje społeczne: Prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzą dla celów działań praktycznych. Nakład pracy studenta: Udział w konwersatorium: 30 godzin Przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie: 10 godzin Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godzin Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 20 godzin Konsultacje: 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą (5) Student/Studentka ma bardzo dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, bardzo dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się bardzo dobrą analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W bardzo dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych. Na ocenę dobrą (4) Student/Studentka ma dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się poprawną analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych. Na ocenę dostateczną (3) Student/Studentka ma dostateczną wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, rozumie podstawowe mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się podstawową analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, jak również odgrywania scenek, ćwiczenia nabywanych umiejętności w pracy grupowej. |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca 2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną 3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny 4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy 5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym 6. Specyfika pracy z rodziną przemocową. 7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne. 8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności 9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną. 10. Empowerment 11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie 12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną 13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach 14. Superwizja w pracy socjalnej 15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną. |
|
Literatura: |
1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999. 2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek, M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy. 3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012 4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi. 5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004. 6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Rozalska | |
Prowadzący grup: | Agata Rozalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Chamarczuk | |
Prowadzący grup: | Mariusz Chamarczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, ćwiczenia nabywania umiejętności w pracy grupowej, nabieranie kompetencji interpersonalnych w sytuacjach stresu emocjonalnego, możliwość poznawania dynamiki grupy w zależności od spotykanej dysfunkcji. |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca. 2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną. 3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny. 4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy. 5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym. 6. Specyfika pracy z rodziną przemocową. 7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne. 8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności. 9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną. 10. Empowerment (proces i metody wzmacniania członków rodziny). 11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie. 12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną. 13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach. 14. Superwizja w pracy socjalnej. 15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną. |
|
Literatura: |
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1991. T. Sakowicz, Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja, Kraków 2006. Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej, red. M. Dudek, Toruń-Krasnystaw 2009. Wybrane obszary dysfunkcjonalności rodziny, red. M. Dudek, Ryki 2009. G. Polok, Instytucjonalne formy wsparcia młodzieży akademickiej pochodzącej z rodzin dysfunkcyjnych, Katowice 2015. I. Pospiszyl, Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar 2023. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.