Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-PedSpoł |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Ćwiczenia: PS1_W07; PS1_W08; PS1_U02; PS1_U05; PS1_K05; PS1_K09 Wykład: PS1_W07; PS1_W08; PS1_U02; PS1_U05; PS1_K05; PS1_K09 Wykład i ćwiczenia: PS1_W07 Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. PS1_W08 Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk. PS1_U02 Umie wskazać założenia różnych modeli pomocy społecznej oraz ocenić ich efektywność. PS1_U05 Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych. PS1_K05 Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych. PS1_K09 Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). Opis ECTS: udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do wykładów - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje - 5 godzin |
Wymagania wstępne: | Student zna podstawowe wartości życia społecznego. |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów w problematykę pedagogiki społecznej, obszarów jej zainteresowania, metod i form działania, współczesnych przeobrażeń przestrzeni społeczno-wychowawczych i warunków socjalizacji. Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: 1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie Studentów z Sylabusem. 2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość. 3. Specyfika i teren działania pedagoga społecznego. 4. Społeczne oblicza bezrobocia. Bezrobocie w Polsce – definicja, obszar, dynamika zjawiska, uwarunkowania. 5. Podstawowe środowiska wychowawcze. Charakterystyka wybranych środowisk wychowawczych: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne. 6. Możliwości współdziałania, integracja oddziaływań pedagogicznych szkoły i rodziny. 7. Proces globalizacji. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. 8. Problem eurosieroctwa, skutki. 9. Społeczeństwo starzejące się – problemy i wyzwania. Zadania gerontologii społecznej. 10. Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym – możliwości, bariery, propozycje. 11. Uchodźcy i migranci – aspekty prawne i społeczne. Najważniejsze aspekty pracy w środowisku międzykulturowym – formy i mechanizmy pomocy. Integracja uchodźców w Polsce. Działania na rzecz dzieci uchodźców. 12. Dziecko chore (przewlekle): w rodzinie, szkole i środowisku rówieśniczym. Opieka, wsparcie, formy i zasady pomocy. 13. Rola mass mediów życiu człowieka. 14. Pedagogika czasu wolnego. 15. Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Wykład: 1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. 2. Pedagogika społeczna - podstawowe pojęcia. 3. Zadania pedagogiki społecznej. 4. Człowiek jako istota społeczna. 5. Istota socjalizacji pierwotnej oraz wtórnej. 6. Rodzina wobec wyzwań współczesności. 7. Geneza powstawania trudności wychowawczych. 8. Wspieranie rozwoju dziecka. 9. Poznanie i badanie środowisk wychowawczych. 10. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. Znaczenie grupy rówieśniczej w procesie wychowania. 11. Zjawisko przemocy domowej. Sposoby zapobiegania. Diagnoza, monitoring, ewaluacja w przemocy domowej. 12. Potrzeby w zakresie pomocy i opieki ludziom starym a zadania gerontologii społecznej. 13. Dylematy społeczno-etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej. 14. Konflikty społeczne. Rodzaje oraz sposoby ich rozwiązywania. 15. Repetytorium |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wykład i ćwiczenia: PS1_W07 Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. PS1_W08 Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk. PS1_U02 Umie wskazać założenia różnych modeli pomocy społecznej oraz ocenić ich efektywność. PS1_U05 Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych. PS1_K05 Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych. PS1_K09 Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). Opis ECTS: udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do wykładów - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje - 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Łodzińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Łodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstaw pedagogiki i odniesień do filozofii, socjologii, psychologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc
Wykład, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Łodzińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Łodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Łodzińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Łodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do wykładów - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje - 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata. |
|
Pełny opis: |
Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.