Socjologia bezrobocia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-SB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia bezrobocia |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: PS1_W03, PS1_W12; Umiejętności: PS1_U01, PS1_U06, PS1_U18; Kompetencje społeczne: PS1_K02 |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zakresu materiału z przedmiotów Wstęp do socjologii oraz Polityka społeczna, podstawowa orientacja w historii powszechnej oraz historii polski (poziom szkoły średniej), ciekawość poznawcza fenomenu bezrobocia w społeczeństwie. |
Skrócony opis: |
Socjologia bezrobocia jest przedmiotem specjalizacyjnym mającym na celu przedstawienie wielopostaciowej problematyki bezrobocia w społeczeństwie współczesnym, a także w przeszłości. Bogactwo podejmowanych wątków skutkować będzie poznaniem wielu perspektyw bezrobocia, m.in. danych analitycznych, definicji, metodologii badań zjawiska, wpływu makrospołecznego, jak również jednostkowego, przejawiającego się m.in. w kryzysie bezrobocia i traumie jednostkowej. |
Pełny opis: |
Socjologia bezrobocia jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia Praca z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Podczas zajęć podniesione zostaną następujące obszary tematyczne: - Zjawisko bezrobocia: podstawowe zagadnienia definicyjne; - Właściwości rynku pracy, sposoby definiowania bezrobocia, podstawowe mierniki, formy zjawiska; - Przyczyny bezrobocia: demograficzne, prawne, ekonomiczne, polityczne, technologiczne; - Bezrobocie w historii: na Świecie i w Polsce; - Bezrobocie okresu kryzysu lat 30. XX wieku, bezrobocie czasów PRL, bezrobocie w Polsce po 1989 roku; - Znaczenie pracy oraz następstwa bezrobocia dla jednostki (kryzys psychologiczny bezrobocia); - Bezrobocie jako kwestia społeczna, następstwa społeczne zjawiska; - Zapobieganie bezrobociu oraz sposoby łagodzenia jego następstw w Polsce i na Świecie: mechanizmy tworzenia nowych miejsc pracy, modele polityki - Dyskurs bezrobocia; - Przyszłość pracy. Prognozy dotyczące rynku pracy. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty w zakresie wiedzy (EW): Student zna typowe struktury i instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są z nim powiązane; wyróżnia ich podstawowe elementy. Posiada wiedzę o różnych sposobach definiowania zjawiska, o formach zjawiska, przyczynach, konsekwencjach oraz formach przeciwdziałania. Zna metody pozyskiwania danych dotyczących zjawiska bezrobocia w Polsce i na świecie. Jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych. Rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej, posiada wiedzę o procesach zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych. Ponadto zna normy i reguły życia społecznego; wie, jakie podstawowe normy i reguły organizują struktury społeczne i instytucje, w szczególności w ramach systemu polityki społecznej pomocy i społecznej; wie, jakie prawa posiada klient pomocy społecznej. Efekty w zakresie umiejętności (EU): Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej. Potrafi prawidłowo interpretować dane dotyczące zjawiska. Klasyfikuje i rozpoznaje formy zjawiska i jego konsekwencje. Poddaje krytyce dyskurs dotyczący zjawiska. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawiska bezrobocia. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania struktury i charakteru zjawiska bezrobocia. Potrafi właściwie analizować przyczyny, strukturę i właściwości zjawiska bezrobocia. Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły). Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania, niewydolności społecznej, przestępczości i innych przejawów dezorganizacji życia osób, grup i środowisk. Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK): Student jest przygotowany do pełnienia roli rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora w pracy socjalnej. Ma świadomość konieczności uwzględnienia współczesnych ujęć i badań dotyczących zjawiska bezrobocia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie poprzez realizację grupowych zadań. Dyskutuje, pracuje w zespole. Umie dokonywać krytycznej analizy źródeł. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego. ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta udział w zajęciach - 30 konsultacje - 10 lektura i analiza tekstów, przygotowanie prezentacji tematycznych - 20 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje bezrobocia, wskaźniki zjawiska, jego dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do przykładów historycznych i współczesnych oraz bogato opisuje współczesny stan wiedzy o bezrobociu. Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie przedstawić definicje bezrobocia, wskaźniki zjawiska, jego dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. Odwołuje się aspektowo do przykładów historycznych i współczesnych oraz opisuje współczesny stan wiedzy o bezrobociu. Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje bezrobocia, wskaźniki zjawiska, jego dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. Z trudem odwołuje się do przykładów historycznych i współczesnych oraz schematycznie opisuje współczesny stan wiedzy o bezrobociu. Na ocenę niedostateczną (ndst) student nie potrafi przedstawić definicji bezrobocia, podać wskaźników zjawiska, jego dynamiki i odniesień do współczesnego kształtu struktury społecznej. Nie odwołuje się do przykładów historycznych i współczesnych oraz nie jest w stanie podać współczesnego stanu wiedzy o bezrobociu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta udział w zajęciach - 30 konsultacje - 10 lektura i analiza tekstów, przygotowanie prezentacji tematycznych - 20 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.