Analiza statystyczna ze wspomaganiem SPSS/PAWS Statistics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-ASzWSPSS/PAWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza statystyczna ze wspomaganiem SPSS/PAWS Statistics |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W07; SO1_U01, SO1_U08; SO1_K03 |
Wymagania wstępne: | Statystyka opisowa na poziomie podstawowym, Excel poziom podstawowy |
Skrócony opis: |
IBM SPSS/PASW Statistics to system przeznaczony do analizy i graficznej wizualizacji danych oraz wyników analiz oferujący szerokie spektrum technik analitycznych. Na zajęciach student poznaje możliwości analityczne modułu bazowego IBM SPSS Base, zawierającego podstawowe statystyki i najczęściej wykorzystywane procedury statystyczne. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych. Przedmiot objeęy systemem akredytacji i certyfikacji programu Ariadna (Predictive Solutions) |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Edytory IBM SPSS – syntax, skrypty i autoskrypty, raport, proces przetwarzania danych i konwencje; 3. Wymiary danych i zmiennych. Porządek macierzy statystycznej i struktury zbioru danych – skale pomiaru statystycznego; 4. Interface – rozszerzenia i zbiory robocze oraz zewnętrzne; 5. Integracja, agregacja, filtrowanie zmiennych i obserwacji; 6. Rekodowanie i autorekodowanie danych; 7. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; 8. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; - kontynuacja 9. Tabele kontyngencji 10. Tabele kontyngencji - statystykę testu Chi kwadrat 11. Wielokrotny wybór 12. Testy parametryczne – testy t-studenta 13. Testy parametryczne – testy t-studenta - kontynuacja 14. Index 15. Powtórzenie materiału oraz ćwiczenia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii, posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych Student umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne Metody: ćwiczenia na zajęciach, rozwiązywanie zadań, test praktyczny Udział w ćwiczeniach 30 godz. Przygotowanie do testu: 20 godz. Samodzielne wykonywanie zadań: 20 godz. Konsultacje: 5 godz. Suma godzin: 75=około 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność; Egzamin w formie testowej; 2x Kolokwia, praca samodzielna jak i w grupach 70% praca pisemna (test) 20% aktywność i uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach 10% obecność |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 28 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Prowadzący grup: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest utrwalenie wiadomości zdobytych podczas kursu ze statystyki oraz z kursu z analizy danych statystycznych tj. nauczenie praktycznego stosowania wiedzy statystycznej do analiz danych sondażowych, utrwalenie umiejętności pracy z pakietem obliczeniowym SPSS. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Edytory IBM SPSS – syntax, skrypty i autoskrypty, raport, proces przetwarzania danych i konwencje; 3. Wymiary danych i zmiennych. Porządek macierzy statystycznej i struktury zbioru danych – skale pomiaru statystycznego; 4. Interface – rozszerzenia i zbiory robocze oraz zewnętrzne; 5. Integracja, agregacja, filtrowanie zmiennych i obserwacji; 6. Rekodowanie i autorekodowanie danych; 7. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; 8. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; - kontynuacja 9. Tabele kontyngencji 10. Tabele kontyngencji - statystykę testu Chi kwadrat 11. Miary siły związku 12. Testy parametryczne – testy t-studenta 13. Testy parametryczne – testy t-studenta - kontynuacja 14. Raportowanie i wizualizacja danych 15. Powtórzenie materiału oraz ćwiczenia |
|
Literatura: |
- Babbie, Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008. - Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. - Górniak, Jarosław; Wachnicki, Janusz, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków 2008. - Larose, Daniel T., Odkrywanie wiedzy w danych. Wprowadzenie do eksploracji danych, PWN, Warszawa 2008. - Malarska, Anna, Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, SPSS Polska, Kraków 2008. - Nawojczyk, Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2006. - Żądło Tomasz; Wywiał, Janusz, Prognozowanie szeregów czasowych za pomocą pakietu SPSS, SPSS Polska, Kraków 2008. - Griffith, Arthur, The Dummy’s Guide to Data Analysis Using SPSS, Wiley Publishing Inc. 2007. - Gupta, Vijay, SPSS for Beginners, VJBooks Inc. 1999. - Landau, Sabine and Everitt, Brian S., A Handbook of Statistical Analyses using SPSS, A CRC Press Company Boca Raton, London New York Washington, D.C. 2004. - The SPSS Video Guide (CD-ROM) Mac & PC CloneCDimage. - Manuale IBM SPSS. |
|
Wymagania wstępne: |
Excell Analiza statystyczna na poziomie statystyki opisowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Prowadzący grup: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
IBM SPSS to system przeznaczony do analizy i graficznej wizualizacji danych oraz wyników analiz oferujący szerokie spektrum technik analitycznych. Na zajęciach student poznaje możliwości analityczne modułu bazowego IBM SPSS Base, zawierającego podstawowe statystyki i najczęściej wykorzystywane procedury statystyczne. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Edytory IBM SPSS – syntax, skrypty i autoskrypty, raport, proces przetwarzania danych i konwencje; 3. Wymiary danych i zmiennych. Porządek macierzy statystycznej i struktury zbioru danych – skale pomiaru statystycznego; 4. Interface – rozszerzenia i zbiory robocze oraz zewnętrzne; 5. Integracja, agregacja, filtrowanie zmiennych i obserwacji; 6. Rekodowanie i autorekodowanie danych; 7. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; 8. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; - kontynuacja 9. Tabele kontyngencji 10. Tabele kontyngencji - statystykę testu Chi kwadrat 11. Miary siły związku 12. Testy parametryczne – testy t-studenta 13. Testy parametryczne – testy t-studenta - kontynuacja 14. Raportowanie i wizualizacja danych 15. Powtórzenie materiału oraz ćwiczenia |
|
Literatura: |
Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Prowadzący grup: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii, posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych Student umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne Metody: ćwiczenia na zajęciach, rozwiązywanie zadań, test praktyczny Udział w ćwiczeniach 30 godz. Przygotowanie do testu: 20 godz. Samodzielne wykonywanie zadań: 20 godz. Konsultacje: 5 godz. Suma godzin: 75=około 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
IBM SPSS to system przeznaczony do analizy i graficznej wizualizacji danych oraz wyników analiz oferujący szerokie spektrum technik analitycznych. Na zajęciach student poznaje możliwości analityczne modułu bazowego IBM SPSS Base, zawierającego podstawowe statystyki i najczęściej wykorzystywane procedury statystyczne. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Edytory IBM SPSS – syntax, skrypty i autoskrypty, raport, proces przetwarzania danych i konwencje; 3. Wymiary danych i zmiennych. Porządek macierzy statystycznej i struktury zbioru danych – skale pomiaru statystycznego; 4. Interface – rozszerzenia i zbiory robocze oraz zewnętrzne; 5. Integracja, agregacja, filtrowanie zmiennych i obserwacji; 6. Rekodowanie i autorekodowanie danych; 7. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; 8. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; - kontynuacja 9. Tabele kontyngencji 10. Tabele kontyngencji - statystykę testu Chi kwadrat 11. Miary siły związku 12. Testy parametryczne – testy t-studenta 13. Testy parametryczne – testy t-studenta - kontynuacja 14. Raportowanie i wizualizacja danych 15. Powtórzenie materiału oraz ćwiczenia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Prowadzący grup: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach 30 godz. Przygotowanie do testu: 20 godz. Samodzielne wykonywanie zadań: 20 godz. Konsultacje: 5 godz. Suma godzin: 75=około 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
IBM SPSS/PASW Statistics to system przeznaczony do analizy i graficznej wizualizacji danych oraz wyników analiz oferujący szerokie spektrum technik analitycznych. Na zajęciach student poznaje możliwości analityczne modułu bazowego IBM SPSS Base, zawierającego podstawowe statystyki i najczęściej wykorzystywane procedury statystyczne. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych. Przedmiot objeęy systemem akredytacji i certyfikacji programu Ariadna (Predictive Solutions) |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Edytory IBM SPSS – syntax, skrypty i autoskrypty, raport, proces przetwarzania danych i konwencje; 3. Wymiary danych i zmiennych. Porządek macierzy statystycznej i struktury zbioru danych – skale pomiaru statystycznego; 4. Interface – rozszerzenia i zbiory robocze oraz zewnętrzne; 5. Integracja, agregacja, filtrowanie zmiennych i obserwacji; 6. Rekodowanie i autorekodowanie danych; 7. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; 8. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; - kontynuacja 9. Tabele kontyngencji 10. Tabele kontyngencji - statystykę testu Chi kwadrat 11. Wielokrotny wybór 12. Testy parametryczne – testy t-studenta 13. Testy parametryczne – testy t-studenta - kontynuacja 14. Index 15. Powtórzenie materiału oraz ćwiczenia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.