Społeczna przestrzeń Internetu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-SPI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczna przestrzeń Internetu |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO2_W03, SO2_W04, SO2_W10; SO2_U01, SO2_U03, SO2_U06; SO2_U11, SO2_K04 |
Wymagania wstępne: | Rozumienie pojęć socjologicznych; wiedza z zakresu podstaw funkcjonowania grup społecznych, orientacja we współczesnych procesach społecznych, we współczesnych zjawiskach kulturowych i społecznych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu społecznej przestrzeni jaka wytwarzana jest w cyberprzestrzeni. |
Pełny opis: |
Rzeczywistość komputerowa w myśl M. McLuhana to przedłużenie fizyczności człowieka. Zatem świat, który cały czas powstaje w cyberprzestrzeni, to także świat, w którym obecna jest rzeczywistość społeczna, bo jest tam obecny człowiek podejmujący interakcje. Jednostki i grupy podobnie w rzeczywistości realnej tworzą tam sieci powiązań, wspólnoty, które łączy więź społeczna. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu społecznej przestrzeni jaka wytwarzana jest w cyberprzestrzeni. Student będzie umiał w sposób pogłębiony wskazać i zinterpretować zjawiska, które w Internecie występują, wyjaśnić jakie instytucje można odnaleźć w sieci i czym różnią się one od tych w rzeczywistości realnej. Będzie potrafił analizować procesy zachodzące np. w tożsamości jednostek na skutek obecności w sieci. Student będzie umiał podjąć krytykę rzeczywistości internetowej i wskazać jej strony pozytywne i negatywne. Będzie potrafił uzupełnić swą wiedzę na temat cyberprzestrzeni sięgając do literatury spoza nauk społecznych i będzie rozumiał interdyscyplinarny charakter rzeczywistości wirtualnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
SO2_W03, SO2_W04, SO2_W10 - wie co to jest cyberprzestrzeń, zna jej synonimy i wie jakie są jej cechy charakterystyczne. Zna historię cyberprzestrzeni i ma świadomość ciągłego rozwoju tej rzeczywistości. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych jakie występują w cyberprzestrzeni oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych w sieci, jak np. instytucji żałoby, macierzyństwa sieciowego. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w rzeczywistości wirtualnej, wie jakie są cechy więzi społecznej występującej w sieci między jednostkami i grupami. kulturowych. SO2_U01, SO2_U03, SO2_U06, SO2_U11 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne jakie obserwuje się w rzeczywistości internetowej oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami społecznymi, potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych jakie zachodzą w cyberprzestrzeni; potrafi sformułować własne opinie na temat relacji rzeczywistości realnej i wirtualnej oraz potrafi stawiać proste hipotezy badawcze dotyczące związane z rzeczywistością wirtualną i wie jakimi metodami należy je weryfikować. Umie wykorzystać wiedzę z zakresu życia społecznego w cyberprzestrzeni i ma świadomość, iż ciągły technologiczny rozwój Internetu i jego narzędzi wiąże się z potrzebą uzupełniania wiedzy na temat w sposób stały. SO2_K04 – student sięgając do właściwej literatury potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na temat cyberprzestrzeni i krytycznie uzupełniać swą wiedzę na ten temat, a także poszerzać swe umiejętności, także wykorzystując dorobek innych dyscyplin naukowych. ECTS: Udział w zajęciach – 30 h (1ects) Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 h przygotowanie do egzaminu - 20 SUMA GODZIN 75:25 = ok 3 LICZBA ECTS – 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny zakresu materiału na zajęciach, praca z materiałem źródłowym na Moodle. Na ocenę 2: student nie wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; nie umie wskazać definicji i synonimów cyberprzestrzeni, nie wie czy Internet wytwarza świat społeczny i nie umie podać żadnych przykładów życia społecznego w sieci; nie wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; nie odróżnia czym jest społeczeństwo informacyjne, sieciowe, medialne; nie potrafi postawić prostych pytań badawczych i hipotez dotyczących rzeczywistości w sieci; nie umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społeczne przestrzeni jaka tam powstaje; nie umie wskazać metod jakie wykorzystywane są do badania rzeczywistości cyfrowej; nie ma świadomości, że należy pogłębiać swą wiedzę i umiejętności także w innych dyscyplinach, które wiążą się z cyberprzestrzenią. Na ocenę 3, 3,5: student wie w stopniu podstaowym jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, ale nie zna jej synonimów; orientuje się słabo, że Internet wytwarza świat społeczny, ale nie podaje żadnych przykładów życia społecznego w sieci; nie wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; potrafi podać definicje społeczeństwa informacyjnego, sieciowego, medialnego, ale nie potrafi określić różnic między nimi; nie potrafi postawić prostych pytań badawczych i hipotez dotyczących rzeczywistości w sieci; nie umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społeczne przestrzeni jaka tam powstaje; umie wskazać jedną metodę jaka wykorzystywana jest do badania rzeczywistości cyfrowej; wie, że musie pogłębiać swą wiedzę i umiejętności poszukując w innych dyscyplinach naukowych, które wiążą się z cyberprzestrzenią. Na ocenę 4, 4,5: student dobrze wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, i zna jej synonimy; ma świadomość, że Internet wytwarza świat społeczny, i umie wskazać wiele przykładów życia społecznego w sieci; dobrze wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; potrafi podać definicje społeczeństwa informacyjnego, sieciowego, medialnego i potrafi określić różnic między nimi; potrafi postawić pytania badawcze i hipotezy dotyczących rzeczywistości w sieci; nie umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społeczne przestrzeni jaka tam powstaje; umie wskazać więcej niż jedną metodę jaka wykorzystywana jest do badania rzeczywistości cyfrowej; dobrze wie, że musi uczyć się przez całe życie. Na ocenę 5: student bardzo dobrze wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, i zna jej synonimy i potrafi określić ich pochodzenie; wie czym charakteryzuje się społeczna przestrzeń sieci i jakie są przejawy życia społecznego w sieci; bardzo dobrze wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; potrafi podać definicje oraz wskazać badaczy zajmujących się badaniem społeczeństwa informacyjnego, sieciowego, medialnego i potrafi określić różnice między nimi; potrafi postawić pytania badawcze i hipotezy dotyczące rzeczywistości wirtualnej; umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społecznej przestrzeni; umie wskazać więcej niż trzy metody jakie wykorzystywane są do badania rzeczywistości cyfrowej; dobrze wie, że musi uczyć się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Uklańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Uklańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Uklańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Uklańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Uklańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Uklańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.