Socjologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-SR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia religii |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: SO2_W05; SO2_W10 Umiejętności: SO2_U03; SO2_U10 Kompetencje społeczne: SO2_K04 |
Wymagania wstępne: | Student uczęszczający na konwersatorium Socjologia religii (II stopień studiów) powinien przystępować do nauki tego przedmiotu z otwartością poznawczą na prezentowane zagadnienia, zdawać sobie sprawę z samodzielnej lektury do przygotowania oraz posiadać podstawową orientację co do treści omawianych zagadnień. Dużym walorem w nauce materiału jest wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, które studenci mogli nabyć na wykładzie kursowym z Socjologii religii. Planowo figuruje on w programie I stopnia studiów. Natomiast nie jest to warunek konieczny do przystąpienia do zaliczenia materiału. |
Skrócony opis: |
Socjologia religii (konwersatorium) ma na celu zaznajomienie z podstawowymi zjawiskami z zakresu przedmiotu. Zakłada zapoznanie z teoriami, praktycznymi przykładami, ujęciami przekształceń w świecie religii oraz sposobami funkcjonowania człowieka w sferze odniesienia do sacrum. Celem przedmiotu jest również przyswojenie sposobów analizy religijności jako praktyki społecznej i instytucji kościelnej jako systemu społecznego. |
Pełny opis: |
Konwersatorium stanowi próbę pogłębienia zasadniczych trendów w analizie problematyki z zakresu socjologii religii, której podstawy zaprezentowano na wykładzie kursowym na I stopniu studiów na kierunku Socjologia. Zasadniczym celem konwersatorium jest prezentacja aktualnych tekstów socjo-religijnych, w których przedstawiono i objaśniono podstawowe obszary eksploracji socjologii religii, uwzględniając np. teorię społeczną religii, religijność, instytucjonalizację, problematykę nowych ruchów religijnych czy też dynamiki społeczno-religijnej we współczesnych społeczeństwach (procesy synkretyzmu, "odkościelnienia", sekularyzacji i prywatyzacji religii oraz religijności). Szczególne znaczenie będzie miała analiza polskiej religijności podniesiona w badaniach własnych socjologów z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Treści merytoryczne: I. SOCJOLOGICZNA TEORIA RELIGII (3 godz.); II. KLASYCZNE I WSPÓŁCZESNE TEORIE SOCJO-RELIGIJNE (3 godz.); III. RELIGIJNOŚĆ (3 godz.); IV. KORELATY RELIGIJNOŚCI JUWENTOLOGICZNEJ (3 godz.); V. RYTUAŁY RELIGIJNE (3 godz.); VI. NOWE RUCHY RELIGIJNE (3 godz.); VII. SEKULARYZACJA (3 godz.); VIII. EMPIRIA SOCJORELIGIJNA (3 godz.); IX. METAMORFOZY RELIGII I RELIGIJNOŚCI (np. prywatyzacja, synkretyzm) (3 godz.); X. PROGNOZA PRZYSZŁEJ FORMY RELIGII I RELIGIJNOŚCI W SPOŁECZEŃSTWIE (3 godz.). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty w zakresie wiedzy (EW): Student ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych występujących w obszarach religii i religijności. Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji, zwłaszcza w zakresie instytucji religijnych. Efekty w zakresie umiejętności (EU): Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk socjo-religijnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować. Posiada ponadto pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie socjologii religii. Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK): Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny z zagadnień m.in. socjologicznych teorii religii i religijności, metodologii badań, nowych ruchów religijnych, rytuałów oraz zagadnień sekularyzacji/desekularyzacji. ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta udział w zajęciach - 30 konsultacje i kontakt z prowadzącym przedmiot - 10 lektura i analiza tekstów - 20 przygotowanie do kolokwium - 30 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Bogato opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie). Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób wystarczający odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Hasłowo opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie). Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób mało przekonujący odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Śladowo opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie). Na ocenę niedostateczną (ndst) student nie potrafi przedstawić definicji religii i religijności, ich teorii, dynamiki i odniesień do współczesnego kształtu struktury społecznej. Nie potrafi odwołać się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Nie ma wiedzy o aspektach wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.