Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia religii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-SO-SR2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia religii
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

SO2_W05; SO2_W10


Umiejętności:

SO2_U03; SO2_U10


Kompetencje społeczne:

SO2_K04

Wymagania wstępne:

Student uczęszczający na konwersatorium Socjologia religii (II stopień studiów) powinien przystępować do nauki tego przedmiotu z otwartością poznawczą na prezentowane zagadnienia, zdawać sobie sprawę z samodzielnej lektury do przygotowania oraz posiadać podstawową orientację co do treści omawianych zagadnień. Dużym walorem w nauce materiału jest wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, które studenci mogli nabyć na wykładzie kursowym z Socjologii religii. Planowo figuruje on w programie I stopnia studiów. Natomiast nie jest to warunek konieczny do przystąpienia do zaliczenia materiału.

Skrócony opis:

Socjologia religii (konwersatorium) ma na celu zaznajomienie z podstawowymi zjawiskami z zakresu przedmiotu. Zakłada zapoznanie z teoriami, praktycznymi przykładami, ujęciami przekształceń w świecie religii oraz sposobami funkcjonowania człowieka w sferze odniesienia do sacrum. Celem przedmiotu jest również przyswojenie sposobów analizy religijności jako praktyki społecznej i instytucji kościelnej jako systemu społecznego.

Pełny opis:

Konwersatorium stanowi próbę pogłębienia zasadniczych trendów w analizie problematyki z zakresu socjologii religii, której podstawy zaprezentowano na wykładzie kursowym na I stopniu studiów na kierunku Socjologia. Zasadniczym celem konwersatorium jest prezentacja aktualnych tekstów socjo-religijnych, w których przedstawiono i objaśniono podstawowe obszary eksploracji socjologii religii, uwzględniając np. teorię społeczną religii, religijność, instytucjonalizację, problematykę nowych ruchów religijnych czy też dynamiki społeczno-religijnej we współczesnych społeczeństwach (procesy synkretyzmu, "odkościelnienia", sekularyzacji i prywatyzacji religii oraz religijności). Szczególne znaczenie będzie miała analiza polskiej religijności podniesiona w badaniach własnych socjologów z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Treści merytoryczne:

I. SOCJOLOGICZNA TEORIA RELIGII (3 godz.);

II. KLASYCZNE I WSPÓŁCZESNE TEORIE SOCJO-RELIGIJNE (3 godz.);

III. RELIGIJNOŚĆ (3 godz.);

IV. KORELATY RELIGIJNOŚCI JUWENTOLOGICZNEJ (3 godz.);

V. RYTUAŁY RELIGIJNE (3 godz.);

VI. NOWE RUCHY RELIGIJNE (3 godz.);

VII. SEKULARYZACJA (3 godz.);

VIII. EMPIRIA SOCJORELIGIJNA (3 godz.);

IX. METAMORFOZY RELIGII I RELIGIJNOŚCI (np. prywatyzacja, synkretyzm) (3 godz.);

X. PROGNOZA PRZYSZŁEJ FORMY RELIGII I RELIGIJNOŚCI W SPOŁECZEŃSTWIE (3 godz.).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty w zakresie wiedzy (EW):

Student ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych występujących w obszarach religii i religijności. Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji, zwłaszcza w zakresie instytucji religijnych.

Efekty w zakresie umiejętności (EU):

Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk socjo-religijnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować. Posiada ponadto pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie socjologii religii.

Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):

Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny z zagadnień m.in. socjologicznych teorii religii i religijności, metodologii badań, nowych ruchów religijnych, rytuałów oraz zagadnień sekularyzacji/desekularyzacji.

ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta

udział w zajęciach - 30

konsultacje i kontakt z prowadzącym przedmiot - 10

lektura i analiza tekstów - 20

przygotowanie do kolokwium - 30

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS = 3

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Bogato opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).

Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób wystarczający odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Hasłowo opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).

Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób mało przekonujący odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Śladowo opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).

Na ocenę niedostateczną (ndst) student nie potrafi przedstawić definicji religii i religijności, ich teorii, dynamiki i odniesień do współczesnego kształtu struktury społecznej. Nie potrafi odwołać się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Nie ma wiedzy o aspektach wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Choczyński
Prowadzący grup: Marcin Choczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)