Socjologia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-SRodz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia rodziny |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W03; SO1_W05; SO1_W06; SO1_U01; SO1_U08; SO1_U12; SO1_K04 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne 1. Definicja rodziny – problem z definiowaniem rodziny, współczesna definicja rodziny, rodzina a reprodukcja struktury społecznej, wskaźniki, metody badania rodziny 2. Rodzina jako grupa i jako instytucja społeczna – rodzina w perspektywie socjologicznej, funkcje rodziny, typy rodzin 3. Cykl życia rodziny – teoria cyklu, etapy rozwoju rodziny, rodzina seniorów a seniorzy w rodzinie 4. Przeobrażenia funkcji współczesnej rodziny 5. XX wiek – era małżeństwa 6. Role rodzinne i małżeńskie 7. Poszukiwanie partnera życiowego 8. Rodzicielstwo wobec przemian współczesnych- wpływ przemian społecznych na jakość współczesnego rodzicielstwa, rodzicielstwo jako inwestycja? 9. Kryzysy w cyklu życia rodziny – kryzys ćwierćwiecza, kryzys wieku średniego, syndrom pustego gniazda, seniorzy w rodzinie doświadczającej kryzysu 10. Role i podział pracy w rodzinie – style życia w rodzinie i kierunki ich przemian, konflikty w rodzinie (teoria wymiany i racjonalnego wyboru), rozpad rodziny 11. Rodzina w teoriach socjologicznych- rodzina w ujęciu globalnym, mit rodziny tradycyjnej, funkcjonalizm, teorie feministyczne, przemiany miłości i intymności 12. Życie rodzinne – wskaźniki i sposób badania, życie rodzinne w Polsce w ujęciu historycznym, życie rodzinne w Polsce i wybranych krajach UE (macierzyństwo, ojcostwo, partnerstwo) 13. Nowe kierunki badań nad rodziną – rodziny zrekonstruowane, rodziny migracyjne, gender i płeć w ujęciu społecznym 14. Polityka rodzinna podstawy teoretyczne i koncepcyjne – modele polityki rodzinnej, oczekiwania społeczne w świetle badań 15. Zaliczenie |
Literatura: |
Literatura Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010 Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa - Kraków 2001 Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2006 Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1982 Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2006 Brągiel J., Górnicka B., Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet Opolski, Opole 2012 Literatura uzupełniająca M. Kawińska, J. Wróblewska-Skrzek, A. Linek, Wolność wyboru czy przymus zwyczaju? Młodzież akademicka w dobie pandemii O związkach, intymności i więziach rodzinnych, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020. M. Kawińska, O. Kotowska – Wójcik red., (Nie)równość płci w sferze publicznej/Gender (in)equality in the public sectore, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021 M. Kawińska, Nowe oblicza rodzicielstwa w teorii i praktyce, w: Wartości-człowiek-wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. M Czarnecka, S. Dziekoński, A. Gralczyk, J. Michalski, Wydawnictwo UKSW 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach. Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające socjologii oraz zna rządzące nimi prawidłowości. Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach Umijejętności Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne Kompetencje Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. ECTS: uczestnictwo w zajęciach - 30 przygotowanie do zajęć - 15 przygotowanie do zaliczenia - 15 Razem: 60 pkt/30 =2 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta egzamin pisemny - test i pytania otwarte 80% aktywność 20% ocena bdb - 91% i więcej ocena db - 76% - 90% ocena dst - 60% - 75% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Kawińska | |
Prowadzący grup: | Martyna Kawińska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a31d2fbf5c2c048c3ad13354a3c268212%40thread.tacv2/conversations?groupId=56fd69c9-64c3-4999-a3c3-23e1f8131dce&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium prowadzone jest w formie zdalnej na platformie Teams Cele przedmiotu: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. |
|
Pełny opis: |
1. Definicja rodziny – problem z definiowaniem rodziny, współczesna definicja rodziny, rodzina a reprodukcja struktury społecznej, wskaźniki, metody badania rodziny 2. Rodzina jako grupa i jako instytucja społeczna – rodzina w perspektywie socjologicznej, funkcje rodziny, typy rodzin 3. Narzeczeństwo – model znajomości przedślubnej 4. Cykl życia rodziny – teoria cyklu, etapy rozwoju rodziny, rodzina seniorów a seniorzy w rodzinie 5. Kryzysy w cyklu życia rodziny – kryzys ćwierćwiecza, kryzys wieku średniego, syndrom pustego gniazda, seniorzy w rodzinie doświadczającej kryzysu 6. Funkcje rodziny – znaczenie, przemiany 7. XX wiek – era małżeństwa 8. Role i podział pracy w rodzinie – style życia w rodzinie i kierunki ich przemian, konflikty w rodzinie (teoria wymiany i racjonalnego wyboru), rozpad rodziny 9. Rodzina w teoriach socjologicznych- rodzina w ujęciu globalnym, mit rodziny tradycyjnej, funkcjonalizm, teorie feministyczne, przemiany miłości i intymności 10. Życie rodzinne – wskaźniki i sposób badania, życie rodzinne w Polsce w ujęciu historycznym, życie rodzinne w Polsce i wybranych krajach UE (macierzyństwo, ojcostwo, partnerstwo) 11. Rodzicielstwo wobec przemian współczesnych- wpływ przemian społecznych na jakość współczesnego rodzicielstwa, rodzicielstwo jako inwestycja? 12. Modele wychowania – postawy rodzicielskie, znaczenie rodziny w procesie wychowawczym dziecka 13. Nowe kierunki badań nad rodziną – rodziny zrekonstruowane, rodziny migracyjne, gender i płeć w ujęciu społecznym 14. Polityka rodzinna podstawy teoretyczne i koncepcyjne – modele polityki rodzinnej, oczekiwania społeczne w świetle badań 15. Modele polityki rodzinnej a dzietność kobiet – rozwiązania w krajach UE |
|
Literatura: |
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010 Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa - Kraków 2001 Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2006 Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1982 Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2006 Brągiel J., Górnicka B., Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet Opolski, Opole 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Kawińska | |
Prowadzący grup: | Martyna Kawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium prowadzone w formie stacjonarnej. Rodzina z perspektywy socjologicznej, teorie, metody, badania |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. |
|
Literatura: |
Literatura Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010 Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa - Kraków 2001 Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2006 Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1982 Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2006 Brągiel J., Górnicka B., Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet Opolski, Opole 2012 Literatura uzupełniająca M. Kawińska, J. Wróblewska-Skrzek, A. Linek, Wolność wyboru czy przymus zwyczaju? Młodzież akademicka w dobie pandemii O związkach, intymności i więziach rodzinnych, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020. M. Kawińska, O. Kotowska – Wójcik red., (Nie)równość płci w sferze publicznej/Gender (in)equality in the public sectore, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021 M. Kawińska, Nowe oblicza rodzicielstwa w teorii i praktyce, w: Wartości-człowiek-wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. M Czarnecka, S. Dziekoński, A. Gralczyk, J. Michalski, Wydawnictwo UKSW 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Kawińska | |
Prowadzący grup: | Martyna Kawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium prowadzone w formie stacjonarnej. Rodzina z perspektywy socjologicznej, teorie, metody, badania |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. |
|
Literatura: |
Literatura Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010 Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa - Kraków 2001 Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2006 Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1982 Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2006 Brągiel J., Górnicka B., Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet Opolski, Opole 2012 Literatura uzupełniająca M. Kawińska, J. Wróblewska-Skrzek, A. Linek, Wolność wyboru czy przymus zwyczaju? Młodzież akademicka w dobie pandemii O związkach, intymności i więziach rodzinnych, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020. M. Kawińska, O. Kotowska – Wójcik red., (Nie)równość płci w sferze publicznej/Gender (in)equality in the public sectore, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021 M. Kawińska, Nowe oblicza rodzicielstwa w teorii i praktyce, w: Wartości-człowiek-wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. M Czarnecka, S. Dziekoński, A. Gralczyk, J. Michalski, Wydawnictwo UKSW 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.