Socjologia wsi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-SWsi |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wsi |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W02, SO1_W10; SO1_U01, SO1_U03; SO1_U12 |
Wymagania wstępne: | Zaliczony przedmiot Wstęp do socjologii - 30 g. wykład i 30 g. ćwiczenia. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma formę wykładu i odbywa się w semestrze letnim w wymiarze 30 g. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z tematyką i specyfiką obszaru badawczego socjologii wsi, zwłaszcza socjologii wsi polskiej. Omawiane będą: początki socjologii wsi, przedmiot (wieś i obszar wiejski) i metody badań (monograficzna i dokumentów osobistych); tradycyjna organizacja wsi polskiej; modernizacja wsi polskiej w 20-leciu międzywojennym; ruch ludowy; tradycyjna kultura chłopska w Polsce, preferencje kulturalne; gospodarowanie chłopskie wczoraj i dziś (praca na wsi, dwuzawodowość i wielozawodowość, PGR); nowe osadnictwo na wsi polskiej; wieś jako środowisko obywatelskie; aktywizacja współczesnej wsi polskiej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Oczekiwane efekty uczenia się studenta w zakresie wiedzy (EW): 1. Identyfikuje główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. Oczekiwane efekty uczenia się studenta w zakresie umiejętności (EU): 1. Posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 2. Analizuje poprawnie przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładach - 30 g. Konsultacje - 5 g. Przygotowanie do egzaminu - 25 g. Ogółem - 60 g. (w tym 35 g. w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim) Punkty ECTS = 60 g. : 30 g. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (test) z materiału przedstawionego na wykładach i wskazanych lektur. Zaliczenie, czyli uzyskanie oceny dostatecznej to udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej 60% pytań postawionych na egzaminie. Uzyskanie wyższych ocen kształtuje się procentowo w sposób następujący: dostateczny+ - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 69% pytań, dobry - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 77% pytań, dobry+ - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 86% pytań, bardzo dobry - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 94% pytań na egzaminie. W odniesieniu do oczekiwanych efektów uczenia się studenta w zakresie wiedzy i umiejętności oceny kształtują się następująco: Na ocenę bardzo dobry - 1. Student bardzo dobrze potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Student bardzo dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Bardzo sprawnie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Potrafi bardzo dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Potrafi bez trudności czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Na ocenę dobry - 1. Student dobrze potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Student dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Sprawnie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Potrafi dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Na ocenę dostateczny - 1. Student w sposób wystarczający potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Student dość dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. W sposób wystarczający posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Potrafi dość dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Potrafi czytać z dostatecznym zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Na ocenę niedostateczny - 1. Student nie potrafi identyfikować głównych perspektyw badawczych (koncepcji, metod, narzędzi) i podstawowych pojęć z zakresu socjologii wsi. 2. Student nie potrafi charakteryzować funkcjonowania i przeobrażania rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Nie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Nie potrafi analizować przyczyn i przebiegu konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistycznych tekstów z zakresu socjologii wsi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 44 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.