Socjologia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-SWych |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wychowania |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://<1d449460.office365.uksw.edu.pl@emea.teams.ms> |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08. S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03; S1A_K05. |
Wymagania wstępne: | Student posiada zaliczony przedmiot z semestru pierwszego - Wstęp do socjologii Socjologia wychowania ma 2 punkty ECTS (50 punktów) |
Skrócony opis: |
Celem jest rozpoznawanie zjawisk społecznych o charakterze wychowawczym, mających miejsce, np. w rodzinie, w szkole, w środowisku młodzieżowym, w relacjach z mediami, z instytucjami religijnymi. Student potrafi wyciągać wnioski, dotyczące właściwych lub niewłaściwych działań wychowawczych, patrząc na zachowanie i relacje z otoczeniem, podejmowane przez dziecko lub młodego człowieka. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Zjawiska i procesy społeczne w obszarze zainteresowań socjologii wychowania - 4 godz. 2.Procesy socjalizacyjno-wychowawcze w kontekście społeczeństwa ryzyka - 2 godz. 3.Pierwotne środowisko wychowawcze w społeczeństwie zmiany (rodzina współczesna a alternatywne praktyki rodzinne) - 2 godz. 4.Grupy odniesienia (środowisko młodzieżowe; subkultury) - 4 godz. 5.Szkoła jako współczesna instytucja socjalizacji wtórnej) - 4 godz. 6.Nowe media a generacja Sieci (możliwości i zagrożenia) - 4 godz. 7.Ojczyzna prywatna i ideologiczna w procesie wychowania - 2 godz. Socjalizacyjne znaczenie religii (na przykładzie chrześcijaństwa i innych wielkich religii świata) - 4 godz. 8.Wychowanie a społeczeństwo obywatelskie - 2 godz. 9.Podsumowanie - pozytywne i negatywne strony współczesnego wychowania - 2 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa 2016. 2.Slevin J., Internet i formy związków ludzkich, s. 593-627, w: P. Sztompka i M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008. 3.Sroczyńska M., Linek A. (red.), Społeczne konteksty współbycia i intymności. Szkice z socjologii emocji, t.1, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020 [pdf] 4.Wrzesień W., Nie ma jednej młodzieży, „Władza Sądzenia” 2015, nr 7, s. 21-26 [www.wladza sadzenia.pl] 5.Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2001, s. 50-56 (Środowisko wychowawcze) Literatura uzupełniająca: 1.Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994. 2.Feinberg W., Soltis J. F., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000. 3.Filipiak M. (red.), Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, WSS-G,Tyczyn 2001. 4.Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, PWN, Warszawa 2012, s.64-71, 81-94 (Edukacja) 5.Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000. 6.Miczyńska-Kowalska M., Socjalizacja w społeczeństwie ponowoczesnym, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, s.121-146 (Wpływ wybranych podmiotów na proces socjalizacji) 7.Ossowski S., Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny, s.258-267, w: Mielicka H. (wstęp i opracowanie), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Wyd. Stachurski, Kielce 2002. 8. Sroczyńska M., „Bycie na przemiał” jako wyzwanie dla współczesnej rodziny (refleksje socjologa), „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2017, nr 18 (1), s. 7-13. 9.Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014, s. 119-129 (Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości) 10.Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007. 11.Tillmann K. J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996. 12.Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, PWN, Warszawa 1974. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student potrafi: - w zakresie wiedzy (S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08) - posługiwać się terminologią specjalistyczną, dostrzegać i wyjaśniać pozytywne i negatywne zjawiska, jakie niosą ze sobą przemiany charakteru procesów socjalizacji i wychowania we współczesnych społeczeństwach - 35 pkt. - w zakresie kompetencji i umiejętności (S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03;S1A_K03; S1A_K05) - uzasadniać konieczność rekonstrukcji „świata dzielonego z innymi” oraz troski o jakość komunikacji w perspektywie lokalnej i globalnej, prowadzić dyskurs z innymi członkami grupy, współpracować w ramach zespołu - 15 pkt. |
Metody i kryteria oceniania: |
ECTS - 2 punkty (50 godzin) S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08 - udział w wykładzie konwersatoryjnym z wykorzystaniem dyskusji - 30 godzin S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03; S1A_K05- przygotowanie projektu/debaty w ramach pracy zespołowej za pomocą platformy Ms Teams lub w sposób bezpośredni , inicjowanie i branie udziału w dyskusji - 20 godzin Zaliczenie przedmiotu: - Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi właściwie zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu; brać udział w debacie na temat związany z cyklem zajęć, a wybrany przez zespół; brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; być obecnym na zajęciach; - Na ocenę dobrą - student potrafi właściwie zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu;brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; być obecnym na zajęciach; - Na ocenę dostateczną - student potrafi zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu; być obecnym na zajęciach; -Przewiduje się także oceny połówkowe (dobry plus, dostateczny plus) Metody oceniania (kwestie szczegółowe): -Zaliczenie końcowej wypowiedzi pisemnej lub ustnej (on-line rozmowa bezpośrednia) - „Szanse i zagrożenia wychowania w społeczeństwie ryzyka” Uszczegółowienie: wybór tematu; cechy zjawiska/ procesu, przyczyny i psychospołeczne konsekwencje (pozytywne i negatywne) w świetle wybranej literatury przedmiotu (w tym netografii); własna ocena zjawiska w kontekście społecznym/wychowawczym. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Sroczyńska | |
Prowadzący grup: | Maria Sroczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Sroczyńska | |
Prowadzący grup: | Maria Sroczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Sroczyńska | |
Prowadzący grup: | Maria Sroczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.