Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-SO-SWych
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia wychowania
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: http://<1d449460.office365.uksw.edu.pl@emea.teams.ms>
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08.

S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03; S1A_K05.


Wymagania wstępne:

Student posiada zaliczony przedmiot z semestru pierwszego - Wstęp do socjologii

Socjologia wychowania ma 2 punkty ECTS (50 punktów)

Skrócony opis:

Celem jest rozpoznawanie zjawisk społecznych o charakterze wychowawczym, mających miejsce, np. w rodzinie, w szkole, w środowisku młodzieżowym, w relacjach z mediami, z instytucjami religijnymi. Student potrafi wyciągać wnioski, dotyczące właściwych lub niewłaściwych działań wychowawczych, patrząc na zachowanie i relacje z otoczeniem, podejmowane przez dziecko lub młodego człowieka.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1.Zjawiska i procesy społeczne w obszarze zainteresowań socjologii wychowania - 4 godz.

2.Procesy socjalizacyjno-wychowawcze w kontekście społeczeństwa ryzyka - 2 godz.

3.Pierwotne środowisko wychowawcze w społeczeństwie zmiany (rodzina współczesna a alternatywne praktyki rodzinne) - 2 godz.

4.Grupy odniesienia (środowisko młodzieżowe; subkultury) - 4 godz.

5.Szkoła jako współczesna instytucja socjalizacji wtórnej) - 4 godz.

6.Nowe media a generacja Sieci (możliwości i zagrożenia) - 4 godz.

7.Ojczyzna prywatna i ideologiczna w procesie wychowania - 2 godz.

Socjalizacyjne znaczenie religii (na przykładzie chrześcijaństwa i innych wielkich religii świata) - 4 godz.

8.Wychowanie a społeczeństwo obywatelskie - 2 godz.

9.Podsumowanie - pozytywne i negatywne strony współczesnego wychowania - 2 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa 2016.

2.Slevin J., Internet i formy związków ludzkich, s. 593-627, w: P. Sztompka i M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008.

3.Sroczyńska M., Linek A. (red.), Społeczne konteksty współbycia i intymności. Szkice z socjologii emocji, t.1, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020 [pdf]

4.Wrzesień W., Nie ma jednej młodzieży, „Władza Sądzenia” 2015, nr 7, s. 21-26 [www.wladza sadzenia.pl]

5.Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2001, s. 50-56 (Środowisko wychowawcze)

Literatura uzupełniająca:

1.Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994.

2.Feinberg W., Soltis J. F., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000.

3.Filipiak M. (red.), Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, WSS-G,Tyczyn 2001.

4.Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, PWN, Warszawa 2012, s.64-71, 81-94 (Edukacja)

5.Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000.

6.Miczyńska-Kowalska M., Socjalizacja w społeczeństwie ponowoczesnym, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, s.121-146 (Wpływ wybranych podmiotów na proces socjalizacji)

7.Ossowski S., Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny, s.258-267, w: Mielicka H. (wstęp i opracowanie), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Wyd. Stachurski, Kielce 2002.

8. Sroczyńska M., „Bycie na przemiał” jako wyzwanie dla współczesnej rodziny (refleksje socjologa), „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2017, nr 18 (1), s. 7-13.

9.Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014, s. 119-129 (Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości)

10.Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

11.Tillmann K. J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996.

12.Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, PWN, Warszawa 1974.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student potrafi:

- w zakresie wiedzy (S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08) - posługiwać się terminologią specjalistyczną, dostrzegać i wyjaśniać pozytywne i negatywne zjawiska, jakie niosą ze sobą przemiany charakteru procesów socjalizacji i wychowania we współczesnych społeczeństwach - 35 pkt.

- w zakresie kompetencji i umiejętności (S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03;S1A_K03; S1A_K05) - uzasadniać konieczność rekonstrukcji „świata dzielonego z innymi” oraz troski o jakość komunikacji w perspektywie lokalnej i globalnej, prowadzić dyskurs z innymi członkami grupy, współpracować w ramach zespołu - 15 pkt.

Metody i kryteria oceniania:

ECTS - 2 punkty (50 godzin)

S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08 - udział w wykładzie konwersatoryjnym z wykorzystaniem dyskusji - 30 godzin

S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03; S1A_K05- przygotowanie projektu/debaty w ramach pracy zespołowej za pomocą platformy Ms Teams lub w sposób bezpośredni , inicjowanie i branie udziału w dyskusji - 20 godzin

Zaliczenie przedmiotu:

- Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi właściwie zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu; brać udział w debacie na temat związany z cyklem zajęć, a wybrany przez zespół; brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; być obecnym na zajęciach;

- Na ocenę dobrą - student potrafi właściwie zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu;brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; być obecnym na zajęciach;

- Na ocenę dostateczną - student potrafi zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu; być obecnym na zajęciach;

-Przewiduje się także oceny połówkowe (dobry plus, dostateczny plus)

Metody oceniania (kwestie szczegółowe):

-Zaliczenie końcowej wypowiedzi pisemnej lub ustnej (on-line rozmowa bezpośrednia) - „Szanse i zagrożenia wychowania w społeczeństwie ryzyka”

Uszczegółowienie: wybór tematu; cechy zjawiska/ procesu, przyczyny i psychospołeczne konsekwencje (pozytywne i negatywne) w świetle wybranej literatury przedmiotu (w tym netografii); własna ocena zjawiska w kontekście społecznym/wychowawczym.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Sroczyńska
Prowadzący grup: Maria Sroczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Sroczyńska
Prowadzący grup: Maria Sroczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Sroczyńska
Prowadzący grup: Maria Sroczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)