Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gry decyzyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-ZP-GD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gry decyzyjne
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ZP1_U06, ZP1_U08, ZP1_U16,

ZP1_K03, ZP1_K04, ZP1_K05

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zasad i mechanizmów decyzyjnych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z teorią racjonalnego podejmowania decyzji, w tym prezentacja podstawowych założeń teorii gier i jej zastosowania w procesach analizy, optymalizacji i prognozowania decyzji politycznych. Prezentowane zagadnienie ma również na celu kształtowanie umiejętności łączenia teorii gier z praktyką, a zwłaszcza z wykorzystaniem jej w procesach społeczno-politycznych, zarzadzaniem dużymi i małymi grupami, przygotowywaniem strategii działania w ośrodku nie dysponującym pełnym zasobem informacyjnym lub znajdującym się w sytuacji kryzysowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności Studenta w zakresie prowadzenia negocjacji, definiowania celów negocjacyjnych, antycypowania w celach drugiej strony i skutecznego poszukiwania porozumienia. Student uczy się planować i organizować pracę samodzielną i zespołową oraz wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów mogących pojawić się w przyszłości w pracy zawodowej.

W zakresie kompetencji Student przygotowuje się do komunikatywnego i aktywnego uczestnictwa w pracy w grupie, podejmowania różnych ról i wykonywania zadań w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit. W trakcie zajęć zdobywa kompetencje do bycia samodzielnym w podejmowaniu decyzji, wykazywania się inicjatywą w rozwiązywaniu problemów i kreowaniu nowych rozwiązań, a także krytycznej oceny działań własnych i zespołu, którym będzie kierował czy

organizacji, w której będzie uczestniczył, przyjmując odpowiedzialność za skutki tych działań. Ponadto Student powinien nabyć przekonanie o konieczności bycia sumiennym i pracowitym, a także zaangażowanym w pracę organizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. J. Pietraś, Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000.

2. P. Pawełczyk, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań 2003.

3. J. Haman, Gry wokół nas. Socjolog i teoria gier, Warszawa 2014.

4. R. P. Kostecki, Wprowadzenie do teorii gier, ttp://www.fuw.edu.pl/~kostecki/teoria_gier.pdf.

5. M. Malawski, A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Warszawa 1997.

6. A. K. Dixit, B. J. Nalebuff, Sztuka strategii. Warszawa 2020.

Literatura uzupełniająca:

1. T. Bodio, A. Chodubski, O prognostyce w politologii, tekst dostępny na: http://biblioteka.oapuw.pl/wp-content/uploads/2013/03/bodio-chodubski-o-prognostyce-w-politologii.pdf.

2. F. R. Barton, Wprowadzenie do symulacji i gier, Warszawa 1974.

3. P. D. Straffin, Teoria gier, Scholar 2004.

4. Ewentualna literatura dodatkowa będzie udostępniana na platformie Moodle.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W wyniku zaliczenia całego przedmiotu Student nabywa następującą wiedzę i kompetencje oraz umiejętności społeczne:

1.zdolności w zakresie definiowania i negocjowania celów indywidualnych i zbiorowych, potrafi zastosować teorię racjonalnego wyboru w tym zakresie, ale także umie i rozumie rangę gier kooperacyjnych w procesie antycypacji zdywersyfikowanych celów i konieczności poszukiwania porozumieniem (ZP1_U06).

2.Wykorzystując różne strategie decyzyjne potrafi racjonalnie planować i organizować pracę samodzielną i zespołową (ZP1_U08).

3. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie różnych gier decyzyjnych do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej (ZP1_U16).

4. Zna i stosuje w praktyce różnego rodzaju gry decyzyjne (kooperacyjne, niekooperacyjne, mieszane), które umożliwiają mu komunikatywne i aktywne uczestnictwo w pracy w grupie, wspomagają przyjmowanie różnych ról i wykonywanie zadań w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit (ZP1_K03).

5. Zna i stosuje w praktyce m.in. takie gry jak gry jak "LIder", czy "Bohater" po to, by samodzielnie podejmować decyzje, wykazywać się inicjatywą w rozwiązywaniu problemów i kreowaniu nowych rozwiązań, a

także podejmować krytyczną ocenę działań własnych i zespołu, którym kieruje czy organizacji, w której uczestniczy, przyjmując odpowiedzialność za skutki tych działań, których wyniki jest w stanie, na podstawie znanych mu gier, przewidzieć (ZP1_K04).

6. Wykorzystując wiedzę o grach typu "Bohater", "Polowanie na Jelenia" czy "Dylemat Więźnia" ma świadomość wartości postępowania w sposób odpowiedzialny, uczciwy i profesjonalny oraz zgodny z etyką zawodową (ZP1_K05).

Metody i kryteria oceniania:

W zakresie następujących efektów uczenia się ZP1_U06, ZP1_U08, ZP1_U16,

ZP1_K03, ZP1_K04, ZP1_K05 Student potrafi:

a) na ocenę bardzo dobrą samodzielnie zdefiniować takie pojęcia jak: decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych.

b) na ocenę dobrą student definiuje większość omówionych na zajęciach pojęć oraz objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu teorii gier, m.in.: decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych.

c) na ocenę dostateczną - student definiuje, z pomocą i podpowiedzią nauczyciela​, niektóre pojęcia np. decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Brzezińska
Prowadzący grup: Monika Brzezińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy Studenta i punkty ECTS:


uczestnictwo w zajęciach -15 h

wyszukiwanie informacji - 15 h

lektura zadanych tekstów - 15 h

aktywne uczestnictwo w zajęciach i w pracach indywidualnych oraz grupowych, w tym przygotowanie wystąpień - 15 h

60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi podstawowy warunek podejścia do testu końcowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Brzezińska
Prowadzący grup: Monika Brzezińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy Studenta i punkty ECTS:


uczestnictwo w zajęciach -15 h

wyszukiwanie informacji - 15 h

lektura zadanych tekstów - 15 h

aktywne uczestnictwo w zajęciach i w pracach indywidualnych oraz grupowych, w tym przygotowanie wystąpień - 15 h

60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi podstawowy warunek podejścia do testu końcowego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)