Gry decyzyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-ZP-GD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gry decyzyjne |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZP1_U06, ZP1_U08, ZP1_U16, ZP1_K03, ZP1_K04, ZP1_K05 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zasad i mechanizmów decyzyjnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z teorią racjonalnego podejmowania decyzji, w tym prezentacja podstawowych założeń teorii gier i jej zastosowania w procesach analizy, optymalizacji i prognozowania decyzji politycznych. Prezentowane zagadnienie ma również na celu kształtowanie umiejętności łączenia teorii gier z praktyką, a zwłaszcza z wykorzystaniem jej w procesach społeczno-politycznych, zarzadzaniem dużymi i małymi grupami, przygotowywaniem strategii działania w ośrodku nie dysponującym pełnym zasobem informacyjnym lub znajdującym się w sytuacji kryzysowej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności Studenta w zakresie prowadzenia negocjacji, definiowania celów negocjacyjnych, antycypowania w celach drugiej strony i skutecznego poszukiwania porozumienia. Student uczy się planować i organizować pracę samodzielną i zespołową oraz wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów mogących pojawić się w przyszłości w pracy zawodowej. W zakresie kompetencji Student przygotowuje się do komunikatywnego i aktywnego uczestnictwa w pracy w grupie, podejmowania różnych ról i wykonywania zadań w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit. W trakcie zajęć zdobywa kompetencje do bycia samodzielnym w podejmowaniu decyzji, wykazywania się inicjatywą w rozwiązywaniu problemów i kreowaniu nowych rozwiązań, a także krytycznej oceny działań własnych i zespołu, którym będzie kierował czy organizacji, w której będzie uczestniczył, przyjmując odpowiedzialność za skutki tych działań. Ponadto Student powinien nabyć przekonanie o konieczności bycia sumiennym i pracowitym, a także zaangażowanym w pracę organizacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. J. Pietraś, Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000. 2. P. Pawełczyk, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań 2003. 3. J. Haman, Gry wokół nas. Socjolog i teoria gier, Warszawa 2014. 4. R. P. Kostecki, Wprowadzenie do teorii gier, ttp://www.fuw.edu.pl/~kostecki/teoria_gier.pdf. 5. M. Malawski, A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Warszawa 1997. 6. A. K. Dixit, B. J. Nalebuff, Sztuka strategii. Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: 1. T. Bodio, A. Chodubski, O prognostyce w politologii, tekst dostępny na: http://biblioteka.oapuw.pl/wp-content/uploads/2013/03/bodio-chodubski-o-prognostyce-w-politologii.pdf. 2. F. R. Barton, Wprowadzenie do symulacji i gier, Warszawa 1974. 3. P. D. Straffin, Teoria gier, Scholar 2004. 4. Ewentualna literatura dodatkowa będzie udostępniana na platformie Moodle. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W wyniku zaliczenia całego przedmiotu Student nabywa następującą wiedzę i kompetencje oraz umiejętności społeczne: 1.zdolności w zakresie definiowania i negocjowania celów indywidualnych i zbiorowych, potrafi zastosować teorię racjonalnego wyboru w tym zakresie, ale także umie i rozumie rangę gier kooperacyjnych w procesie antycypacji zdywersyfikowanych celów i konieczności poszukiwania porozumieniem (ZP1_U06). 2.Wykorzystując różne strategie decyzyjne potrafi racjonalnie planować i organizować pracę samodzielną i zespołową (ZP1_U08). 3. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie różnych gier decyzyjnych do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej (ZP1_U16). 4. Zna i stosuje w praktyce różnego rodzaju gry decyzyjne (kooperacyjne, niekooperacyjne, mieszane), które umożliwiają mu komunikatywne i aktywne uczestnictwo w pracy w grupie, wspomagają przyjmowanie różnych ról i wykonywanie zadań w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit (ZP1_K03). 5. Zna i stosuje w praktyce m.in. takie gry jak gry jak "LIder", czy "Bohater" po to, by samodzielnie podejmować decyzje, wykazywać się inicjatywą w rozwiązywaniu problemów i kreowaniu nowych rozwiązań, a także podejmować krytyczną ocenę działań własnych i zespołu, którym kieruje czy organizacji, w której uczestniczy, przyjmując odpowiedzialność za skutki tych działań, których wyniki jest w stanie, na podstawie znanych mu gier, przewidzieć (ZP1_K04). 6. Wykorzystując wiedzę o grach typu "Bohater", "Polowanie na Jelenia" czy "Dylemat Więźnia" ma świadomość wartości postępowania w sposób odpowiedzialny, uczciwy i profesjonalny oraz zgodny z etyką zawodową (ZP1_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
W zakresie następujących efektów uczenia się ZP1_U06, ZP1_U08, ZP1_U16, ZP1_K03, ZP1_K04, ZP1_K05 Student potrafi: a) na ocenę bardzo dobrą samodzielnie zdefiniować takie pojęcia jak: decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych. b) na ocenę dobrą student definiuje większość omówionych na zajęciach pojęć oraz objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu teorii gier, m.in.: decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych. c) na ocenę dostateczną - student definiuje, z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, niektóre pojęcia np. decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Monika Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy Studenta i punkty ECTS: uczestnictwo w zajęciach -15 h wyszukiwanie informacji - 15 h lektura zadanych tekstów - 15 h aktywne uczestnictwo w zajęciach i w pracach indywidualnych oraz grupowych, w tym przygotowanie wystąpień - 15 h 60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi podstawowy warunek podejścia do testu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Monika Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy Studenta i punkty ECTS: uczestnictwo w zajęciach -15 h wyszukiwanie informacji - 15 h lektura zadanych tekstów - 15 h aktywne uczestnictwo w zajęciach i w pracach indywidualnych oraz grupowych, w tym przygotowanie wystąpień - 15 h 60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi podstawowy warunek podejścia do testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.