Wprowadzenie do etyki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-ZP-WES |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do etyki społecznej |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZP1_W05, ZP1_U12, ZP1_K05 |
Wymagania wstępne: | Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zdobycie podstawowej wiedzy teoretyczno-praktycznej z zakresu etyki. W trakcie zajęć student zdobywa teoretyczną wiedzę na temat istoty etyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej oraz na temat umiejętności wartościowania moralnego ludzkich czynów i podejmowania moralnie dobrych i słusznych decyzji życiowych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji etyki jako nauki. Omawia naukowy status etyki a więc cel i metody jej badań. Opisuje relacje między etyką a etosem, moralnością i metaetyką. Przybliża elementy oceny moralnej czynu (intencje, skutki, okoliczności, etc). Wskazuje podstawowe nurty etyczne Europy: deontonomizm, teleologizm, personalimz, egzystencjalizm, utylitaryzm. |
Pełny opis: |
1. Czym jest etyka? Historyczne początki refleksji etycznej. 2. Dlaczego etyka odnosi się tylko do zachowań ludzki? 3. Wolność, racjonalność, odpowiedzialność. 4. Kryteria moralnego wartościowania czynów. 5. Sumienie 6. Czyny wewnętrznie złe. 7. Prawo naturalne. |
Literatura: |
Andersen S., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003. Bocheński J., Dzieła zebrane. Etyka, t. 5, Kraków 1995. Bourke V.J., Historia etyki, Toruń 1994. Brandt R.B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996. w. Giertych, Jak żyć Łaską? Pelplin 2014. Hartman J., Woleński J., Wiedza o etyce, Warszawa 2008. Kalita Z. (red.), Etyka. Antologia tekstów, Wrocław 1995. Lazari Pawłowska I., Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992. MacIntyre A., Krótka historia etyki, Warszawa 2000. Ricken F., Etyka ogólna, Kęty 2001. Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997. Styczeń T., Marecki J., ABC etyki, Lublin 1996. Szawarski Z., Rozmowy o etyce, Warszawa 1987. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 1982. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1 - student posiada podstawową wiedzę teoretyczną wiedzę na temat istoty etyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej EK2 - student zna i rozumie główne tradycje etyczne Europy EK3 - potrafi wyjaśnić oraz uzasadnić istotę moralnie dobrych i słusznych decyzji w życiu indywiudualnym, społecznymi politycznym na gruncie poznanych tradycji etycznych Opis ECTS: udział w zajęciach - 15 godzin zapoznanie się z lekturami przedmiotowymi - 10 godzin przygotowanie do egzaminu - 10 godzin łącznie 35 godzin/30 = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze. Zaliczenie w formie ustnej stacjonarnie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Mazurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Mazurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.