Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-ETZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: NRL_W04: student ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne; NRL_W05: student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; UMIEJĘTNOŚCI: NRL_U05: student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; NRL_U10: student posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NRL_K01: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego); NRL_K06: student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; NRL_K09: student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie. |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza etyczna i moralna. |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego. Celem przedmiotu są: - w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych. - w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej; Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów Kompetencje: bycie godnym zaufania. Treści merytoryczne - część kursoryczna: 1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego. 2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości. 3. Etyka zawodowa. 4. Odpowiedzialność moralna. Część konwersatoryjna: 5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce. 6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa. 8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie. 9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego. 10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie. 11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne. 12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne. |
Literatura: |
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215. Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK 1 - Student ma wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej. EK 2 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego. UMIEJĘTNOŚCI EK 3 - Student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. EK 4 - Student posiada pogłębioną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin. KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK 5 - Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej. EK 6 – Student jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne, jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, doradcy życia rodzinnego. PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 15 godzin przygotowanie prezentacji na konwersatorium: 10 godzin Razem: 25 godzin / 25 = 1 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają jeden ze wskazanych tematów szczegółowych, przygotowują prezentację w oparciu o odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają go w umówionym terminie podczas konwersatorium. Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest na zajęciach. Prezentacja - ocena: Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji. Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny. Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny. Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych. WIEDZA Ocena niedostateczna (2): student ma więcej niż trzy nieobecności na wykładach; nie posiada elementarnej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, nie posiada ugruntowanej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka; nie rozumie, czym są wartości, akt ludzki, nie potrafi wykazać się wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego. Ocena dostateczna (3): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada elementarną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się pobieżną wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego. Ocena dobra (4): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma dobrą wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada ugruntowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się biegłą wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego. Ocena bardzo dobra (5): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma bardzo dobrą wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada ugruntowaną, biegłą wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się doskonałą, logiczną i merytoryczną wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego. UMIEJĘTNOŚCI: Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie posiada pogłębionej umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin. Ocena dostateczna (3): student potrafi dostatecznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada elementarną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin. Ocena dobra (4): student potrafi dobrze i logicznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada ugruntowaną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin. Ocena bardzo dobra (5): student potrafi bardzo dobrze i logicznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada biegłą i płynną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Ocena niedostateczna (2): student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, nie docenia wartości etyki w pracy zawodowej; nie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów. Ocena dostateczna (3): student rozumie na poziomie podstawowym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób elementarny przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów. Ocena dobra (4): student rozumie na poziomie zaawansowanym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób należyty i kompetentny przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów. Ocena bardzo dobra (5): student rozumie na poziomie bardzo zaawansowanym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób należyty, kompetentny i biegły przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=29524 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego. Celem przedmiotu są: - w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych. - w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej; Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów Kompetencje: bycie godnym zaufania. Treści merytoryczne - część kursoryczna: 1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego. 2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości. 3. Etyka zawodowa. 4. Odpowiedzialność moralna. Część konwersatoryjna: 5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce. 6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa. 8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie. 9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego. 10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie. 11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne. 12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne. |
|
Literatura: |
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215. Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37006 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS 1 pkt - przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wskazany temat podczas zajęć. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego. Celem przedmiotu są: - w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych. - w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej; Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów Kompetencje: bycie godnym zaufania. Treści merytoryczne - część kursoryczna: 1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego. 2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości. 3. Etyka zawodowa. 4. Odpowiedzialność moralna. Część konwersatoryjna: 5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce. 6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa. 8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie. 9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego. 10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie. 11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne. 12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne. 13. Asystent rodziny w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne. 14. Doradca życia rodzinnego w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne. |
|
Literatura: |
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215. Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 15 godzin przygotowanie prezentacji na konwersatorium: 10 godzin Razem: 25 godzin / 25 = 1 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego. Celem przedmiotu są: - w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych. - w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej; Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów Kompetencje: bycie godnym zaufania. Treści merytoryczne - część kursoryczna: 1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego. 2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości. 3. Etyka zawodowa. 4. Odpowiedzialność moralna. Część konwersatoryjna: 5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce. 6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa. 8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie. 9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego. 10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie. 11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne. 12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne. 13. Asystent rodziny w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne. 14. Doradca życia rodzinnego w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne. |
|
Literatura: |
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215. Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.