Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-1-ETZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA:

NRL_W04: student ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na

uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne;

NRL_W05: student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;


UMIEJĘTNOŚCI:

NRL_U05: student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych;

NRL_U10: student posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin;


KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

NRL_K01: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego);

NRL_K06: student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;

NRL_K09: student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie.

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza etyczna i moralna.

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego.

Celem przedmiotu są:

- w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych.

- w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań.

Pełny opis:

Wymagania wstępne

Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;

Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów

Kompetencje: bycie godnym zaufania.

Treści merytoryczne - część kursoryczna:

1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego.

2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości.

3. Etyka zawodowa.

4. Odpowiedzialność moralna.

Część konwersatoryjna:

5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce.

6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.

8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.

9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego.

10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.

11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne.

12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne.

Literatura:

Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30.

Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.

Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.

Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

EK 1 - Student ma wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej.

EK 2 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.

UMIEJĘTNOŚCI

EK 3 - Student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

EK 4 - Student posiada pogłębioną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

EK 5 - Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej.

EK 6 – Student jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne, jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, doradcy życia rodzinnego.

PUNKTY ECTS:

udział w wykładzie: 15 godzin

przygotowanie prezentacji na konwersatorium: 10 godzin

Razem: 25 godzin / 25 = 1 pkt ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium.

Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.

W drugiej części studenci wybierają jeden ze wskazanych tematów szczegółowych, przygotowują prezentację w oparciu o odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają go w umówionym terminie podczas konwersatorium.

Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest na zajęciach.

Prezentacja - ocena:

Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji.

Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny.

Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny.

Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.

WIEDZA

Ocena niedostateczna (2): student ma więcej niż trzy nieobecności na wykładach; nie posiada elementarnej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, nie posiada ugruntowanej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka; nie rozumie, czym są wartości, akt ludzki, nie potrafi wykazać się wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.

Ocena dostateczna (3): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada elementarną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się pobieżną wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.

Ocena dobra (4): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma dobrą wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada ugruntowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się biegłą wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.

Ocena bardzo dobra (5): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma bardzo dobrą wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada ugruntowaną, biegłą wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się doskonałą, logiczną i merytoryczną wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie posiada pogłębionej umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.

Ocena dostateczna (3): student potrafi dostatecznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada elementarną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.

Ocena dobra (4): student potrafi dobrze i logicznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada ugruntowaną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.

Ocena bardzo dobra (5): student potrafi bardzo dobrze i logicznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada biegłą i płynną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Ocena niedostateczna (2): student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, nie docenia wartości etyki w pracy zawodowej; nie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.

Ocena dostateczna (3): student rozumie na poziomie podstawowym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób elementarny przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.

Ocena dobra (4): student rozumie na poziomie zaawansowanym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób należyty i kompetentny przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.

Ocena bardzo dobra (5): student rozumie na poziomie bardzo zaawansowanym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób należyty, kompetentny i biegły przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kućko
Prowadzący grup: Wojciech Kućko
Strona przedmiotu: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=29524
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego.

Celem przedmiotu są:

- w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych.

- w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań.

Pełny opis:

Wymagania wstępne

Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;

Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów

Kompetencje: bycie godnym zaufania.

Treści merytoryczne - część kursoryczna:

1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego.

2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości.

3. Etyka zawodowa.

4. Odpowiedzialność moralna.

Część konwersatoryjna:

5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce.

6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.

8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.

9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego.

10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.

11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne.

12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne.

Literatura:

Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30.

Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.

Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.

Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kućko
Prowadzący grup: Wojciech Kućko
Strona przedmiotu: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37006
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS

1 pkt - przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wskazany temat podczas zajęć.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego.

Celem przedmiotu są:

- w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych.

- w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań.

Pełny opis:

Wymagania wstępne

Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;

Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów

Kompetencje: bycie godnym zaufania.

Treści merytoryczne - część kursoryczna:

1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego.

2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości.

3. Etyka zawodowa.

4. Odpowiedzialność moralna.

Część konwersatoryjna:

5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce.

6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.

8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.

9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego.

10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.

11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne.

12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne.

13. Asystent rodziny w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne.

14. Doradca życia rodzinnego w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne.

Literatura:

Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30.

Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.

Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.

Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kućko
Prowadzący grup: Wojciech Kućko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

PUNKTY ECTS:

udział w wykładzie: 15 godzin

przygotowanie prezentacji na konwersatorium: 10 godzin

Razem: 25 godzin / 25 = 1 pkt ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego.

Celem przedmiotu są:

- w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych.

- w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań.

Pełny opis:

Wymagania wstępne

Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;

Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów

Kompetencje: bycie godnym zaufania.

Treści merytoryczne - część kursoryczna:

1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego.

2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości.

3. Etyka zawodowa.

4. Odpowiedzialność moralna.

Część konwersatoryjna:

5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce.

6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.

8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.

9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego.

10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.

11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne.

12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne.

13. Asystent rodziny w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne.

14. Doradca życia rodzinnego w różnych krajach Europy (poza Polską) - wyzwania etyczne.

Literatura:

Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30.

Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.

Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.

Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)