Kościół i sakramenty w życiu rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-KSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kościół i sakramenty w życiu rodziny |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Fakultatywne na III roku - stacjonarne I stopnia Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Przedmioty do wyboru - studia stacjonarne III rok I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03 ; NRL_U01 ; NRL_K02; NRL_K04 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych treści teologicznych w zakresie wiadomości dotyczących nauki o Kościele i sakramentach w kontekście życia rodzinnego. Student powinien nabyć umiejętność: posługiwania się podstawowymi pojęciami w zakresie zaprezentowanych treści; powinien przysposobić podstawy biblijne i teologiczne oraz nabyć umiejętność zastosowania ich w codziennym życiu na płaszczyźnie religijnej. |
Pełny opis: |
Wykaz omawianych tematów 1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św. 2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Chr., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd. 3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. 4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności. 5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele. 6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy. 7. Duch Święty i Maryja w Kościele. 8. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, Historia doktryny sakramentalnej, 9. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne”, 10. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów, 11. Skuteczność sakramentów, Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, Sakramentalia, 12. Sakramenty inicjacji: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia 13. Sakrament Pokuty, Sakrament chorych 14. Sakrament święceń, Małżeństwo 15. Sakramentalia w życiu rodziny |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983; R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994; Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964. Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174. M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106. M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19. M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154. Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970. Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna elementarna terminologię używaną w teologii w zakresie eklezjologii i sakramentologii ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne eklezjologii i sakramentologii ich odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 - ma podstawowa wiedzę na temat działania Kościoła i sakramentów szczególnie w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu eklezjologii i sakramentologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych. EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące Kościoła i sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie eklezjologii familiologicznej i sakramentologii Kompetencje: EK 7 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z byciem członkiem Kościoła oraz udziału w sakramentach. EK 8 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej (także w zakresie praktyki sakramentalnej), która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie prac pisemnych: 15 godz. zaznajomienie z literaturą: 15 godz. przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz. liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy (EK 1-3): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny ; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów weryfikacja: pisemne kolokwium końcowe - esej Efekty umiejętności (EK 4-6): metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny weryfikacja – pisemne kolokwium końcowe - esej Efekty kompetencji (EK 7-8): metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny weryfikacja – kolokwium końcowe Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu eklezjologii familiologicznej Wykład problemowy – poświęcony omówieniu szczegółowego problemu z zakresu eklezjologii. Wykład konwersatoryjny – jest stosowany jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura podanej literatury. pisemne kolokwium końcowe czyli - esej na wybrany temat, objętość ok. 6 stron standardowego maszynopisu, posiadającego wszystkie elementy tekstu naukowego. Prace są przesyłane w formie elektronicznej w systemie e-lerningu. Wiedza (EK 1-3) brak oceny pozytywnej: student nie zna podstawowej terminologii z zakresu eklezjologii; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień eklezjologii; nie ma wiedzy na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena pozytywna: student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię eklezjologii; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu eklezjologii; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena niewyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień eklezjologicznych; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena wyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z eklezjologii; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. Umiejętności (EK 4-6) brak oceny pozytywnej: student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstu z zakresu eklezjologii; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych zagadnień eklezjologicznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu eklezjologii. ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne zaganianie eklezjologiczne; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii; brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii familiologicznej. ocena wyróżniająca: student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii. Kompetencje (EK 7-8) brak oceny pozytywnej: student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena wyróżniająca: student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda ponad dopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia 2. ocena z pracy pisemnej, czyli przesłanego eseju na wybrany temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Ozorowski | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ozorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych treści teologicznych w zakresie wiadomości dotyczących nauki o Kościele i sakramentach w kontekście życia rodzinnego. Student powinien nabyć umiejętność: posługiwania się podstawowymi pojęciami w zakresie zaprezentowanych treści; powinien przysposobić podstawy biblijne i teologiczne oraz nabyć umiejętność zastosowania ich w codziennym życiu na płaszczyźnie religijnej. W roku akademickim 2021/2022 zajęcia są realizowane w formie zdalnej Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a52nN6A0-wiToYhAZyXdbb0DSHw1lviDkShR_GZF0zoA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5e961b51-ee85-47e2-a977-365cc07bd331&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
Wykaz omawianych tematów 1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św. 2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Chr., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd. 3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. 4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności. 5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele. 6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy. 7. Duch Święty i Maryja w Kościele. 8. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, Historia doktryny sakramentalnej, 9. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne”, 10. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów, 11. Skuteczność sakramentów, Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, Sakramentalia, 12. Sakramenty inicjacji: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia 13. Sakrament Pokuty, Sakrament chorych 14. Sakrament święceń, Małżeństwo 15. Sakramentalia w życiu rodziny |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983; R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994; Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964. Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174. M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106. M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19. M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154. Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970. Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Ozorowski | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ozorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3.00 punkty ECTS = 75 godzin Nakład pracy studenta , zaznajomienie się z literaturą 25 godz. - obecność na zajęciach 25 godzin - przygotowanie do zajęć zaznajomienie się z literaturą 25 godzin - przygotowanie i redakcja eseju na zaliczenie |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych treści teologicznych w zakresie wiadomości dotyczących nauki o Kościele i sakramentach w kontekście życia rodzinnego. Student powinien nabyć umiejętność: posługiwania się podstawowymi pojęciami w zakresie zaprezentowanych treści; powinien przysposobić podstawy biblijne i teologiczne oraz nabyć umiejętność zastosowania ich w codziennym życiu na płaszczyźnie religijnej. W roku akademickim 2021/2022 zajęcia są realizowane w formie zdalnej Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a52nN6A0-wiToYhAZyXdbb0DSHw1lviDkShR_GZF0zoA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5e961b51-ee85-47e2-a977-365cc07bd331&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
Wykaz omawianych tematów 1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św. 2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Chr., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd. 3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. 4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności. 5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele. 6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy. 7. Duch Święty i Maryja w Kościele. 8. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, Historia doktryny sakramentalnej, 9. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne”, 10. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów, 11. Skuteczność sakramentów, Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, Sakramentalia, 12. Sakramenty inicjacji: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia 13. Sakrament Pokuty, Sakrament chorych 14. Sakrament święceń, Małżeństwo 15. Sakramentalia w życiu rodziny |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983; R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994; Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964. Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174. M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106. M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19. M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154. Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970. Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Ozorowski | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ozorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3.00 punkty ECTS = 75 godzin Nakład pracy studenta , zaznajomienie się z literaturą 25 godz. - obecność na zajęciach 25 godzin - przygotowanie do zajęć zaznajomienie się z literaturą 25 godzin - przygotowanie i redakcja eseju na zaliczenie |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych treści teologicznych w zakresie wiadomości dotyczących nauki o Kościele i sakramentach w kontekście życia rodzinnego. Student powinien nabyć umiejętność: posługiwania się podstawowymi pojęciami w zakresie zaprezentowanych treści; powinien przysposobić podstawy biblijne i teologiczne oraz nabyć umiejętność zastosowania ich w codziennym życiu na płaszczyźnie religijnej. W roku akademickim 2021/2022 zajęcia są realizowane w formie zdalnej Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a52nN6A0-wiToYhAZyXdbb0DSHw1lviDkShR_GZF0zoA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5e961b51-ee85-47e2-a977-365cc07bd331&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
Wykaz omawianych tematów 1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św. 2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Chr., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd. 3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. 4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności. 5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele. 6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy. 7. Duch Święty i Maryja w Kościele. 8. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, Historia doktryny sakramentalnej, 9. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne”, 10. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów, 11. Skuteczność sakramentów, Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, Sakramentalia, 12. Sakramenty inicjacji: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia 13. Sakrament Pokuty, Sakrament chorych 14. Sakrament święceń, Małżeństwo 15. Sakramentalia w życiu rodziny |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983; R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994; Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964. Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174. M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106. M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19. M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154. Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970. Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Ozorowski | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ozorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3.00 punkty ECTS = 75 godzin Nakład pracy studenta , zaznajomienie się z literaturą 25 godz. - obecność na zajęciach 25 godzin - przygotowanie do zajęć zaznajomienie się z literaturą 25 godzin - przygotowanie i redakcja eseju na zaliczenie |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych treści teologicznych w zakresie wiadomości dotyczących nauki o Kościele i sakramentach w kontekście życia rodzinnego. Student powinien nabyć umiejętność: posługiwania się podstawowymi pojęciami w zakresie zaprezentowanych treści; powinien przysposobić podstawy biblijne i teologiczne oraz nabyć umiejętność zastosowania ich w codziennym życiu na płaszczyźnie religijnej. W roku akademickim 2021/2022 zajęcia są realizowane w formie zdalnej Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a52nN6A0-wiToYhAZyXdbb0DSHw1lviDkShR_GZF0zoA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5e961b51-ee85-47e2-a977-365cc07bd331&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
Wykaz omawianych tematów 1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św. 2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Chr., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd. 3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. 4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności. 5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele. 6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy. 7. Duch Święty i Maryja w Kościele. 8. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, Historia doktryny sakramentalnej, 9. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne”, 10. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów, 11. Skuteczność sakramentów, Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, Sakramentalia, 12. Sakramenty inicjacji: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia 13. Sakrament Pokuty, Sakrament chorych 14. Sakrament święceń, Małżeństwo 15. Sakramentalia w życiu rodziny |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983; R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994; Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964. Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174. M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106. M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19. M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154. Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970. Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.