Socjologia młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-SM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia młodzieży |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Fakultatywne na III roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W11 NRM_U14 NRM_K04 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie i relatywnie holistyczny opis kategorii młodzieży w kontekście społecznych uwarunkowań oraz prezentacja ich cech jako autonomicznej kategorii społecznej. W czasie zajęć studenci otrzymają informacje na temat wybranych aspektów życia codziennego młodzieży z uwzględnieniem kontekstów kulturowych. |
Pełny opis: |
1. Młodzież – mapa myśli – mocne i słabe strony 2. Młodzież jako przedmiot zainteresowania socjologii 3. Młodzież jako kategoria badawcza -metody i techniki badań 4. Młodzież – definicje, między grupą a kategorią 5. Aadolescenci, dorosły normals - różnice w koncepcjach opisu młodzieży 6. Wartości w życiu młodych 7. Socjalizacja a edukacja młodzieży 8. Młodzież w społeczeństwie otwartym i konsumpcyjnym 9. Młodzież w mikro i makrospołeczeństwie: grupa rówieśnicza, rodzina, społeczność lokalna, społeczeństwo 10. Młodzież w trendach demograficznych 11. Młodzież na rynku pracy 12. Religijność młodych 13. Rodzina miejscem kształtowania postaw, aspiracji młodych 14. Młodzież a migracja 15. Młodzież a konflikt pokoleniowy 16. Młodzież na rynku pracy 17. Uzależnienia i patologie związane z młodzieżą 18. Młodzież w teatrze życia społecznego od nauki do polityki 19. Opinie młodzieży na wybrane tematy: samodzielne prace studentów |
Literatura: |
Kowaliowa A., Łuków W., Socjologia młodzieży, Szczecin 2003. Świda-Ziemba H., Młodzi w nowym świecie, Kraków. 2005. Niezgoda M., Młodzież jako przedmiot zainteresowania socjologii, ROCZNIK LUBUSKI Tom 40, cz. 2a, 2014 Młyński J. W kręgu aksjologii abiturientów Tarnowa, Tarnów 2008. Młyński j, Szewczyk W., Rodzina wobec dylematów migracji zarobkowej, Warszawa 2012. Niedzwiedzki D., Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku, Kraków 2010. Mariański J., Młodzież między tradycja a ponowoczesnością, Lublin 1995. Chałas K., Wychowanie ku wartościom Lublin - Kielce 2006 Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student posiada usystematyzowaną wiedzę o socjologii młodzieży , o różnych rodzajach, instytucjach życia społecznego Umiejętności Student posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów młodzieży posiada umiejętność rozumienia tendencji zmian zachowań kulturowych młodych, poznał analizę danych i narzędzi służących do wykonania badań w socjologii młodzieży. Kształcenie Student aktywnie uczestniczy w poznaniu wiedzy z zakresu socjologii rodziny i potrafi ja zastosować w kontekście życia rodzinnego, poznał zachowania kulturowe i aksjologiczny świat |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: ogólnie wykład, konwersatorium, dyskusja WIEDZA (EK 1-3) OCENA 2 (NDST) – student nie opanował podstawowych wiadomości z socjologii młodzieży. Nie opanował wiedzy w zakresie teorii badawczych. . Nie potrafi określić ani przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym opisanych problemów młodzieży. Nie potrafi ukazać opinii młodzieży na wybrany temat i nie posiada własnego poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: samodzielne prace studentów. Przedstawiona opinia nie stanowi 50% zebranego materiału OCENA 3 (DST) – student w części (50 %) opanował teorie z zakresu socjologii młodzieży oraz opanował wiedzę w zakresie teorii badawczych. Potrafi określić i przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym analizę problemów młodzieży. W 50% ukazać opinię młodzieży na wybrany temat i posiada obiektywny poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: . Przedstawiona opinia jako praca zaliczeniowa stanowi 50% zebranego materiału OCENA 4 (DB) – student w części (75 %) opanował teorie z zakresu socjologii młodzieży oraz opanował wiedzę w zakresie teorii badawczych. Potrafi określić i przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym analizę problemów młodzieży. W 75% ukazać opinię młodzieży na wybrany temat i posiada obiektywny poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: . Przedstawiona opinia jako praca zaliczeniowa stanowi 80% zebranego materiału OCENA 5 (BDB) - student bardzo dobrze opanował teorie z zakresu socjologii młodzieży oraz opanował wiedzę w zakresie teorii badawczych. Potrafi określić i przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym analizę problemów młodzieży. W 95% analizuje i przedstawia opinię młodzieży na wybrany temat i posiada obiektywny poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: . Przedstawiona opinia jako praca zaliczeniowa stanowi 85%-93% zebranego materiału UMIEJĘTNOŚCI (EK 4-6) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy oraz posługiwać się podstawowymi pojęciami, w odniesieniu do podstawowych zagadnień socjologii młodzieży. Nie potrafi zastosować teoretycznych jej podstaw w przestrzeni społecznej. Nie pozyskał umiejętności korzystania z wiedzy by przygotować i przeprowadzić za pomocą narzędzi badawczych opinii na temat wypranego zagadnienia o młodzieży. Ponadto nie rozumie wartości instytucji i agend socjalizujących młodzież w przestrzeni społecznej. OCENA 3 (DST) -student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować zdobytą wiedzę w odniesieniu do podstawowych pojęć i zagadnień socjologii młodzieży. Potrafi w minimalnym stopniu zastosować teoretyczne podstawy socjologii młodzieży w przestrzeni społecznej. Pozyskał minimalne umiejętności korzystania z wiedzy by przygotować i przeprowadzić różne rodzaje badań społecznych. OCENA 4 (DB) – student właściwie posługuje się podstawową wiedzą w zakresie definicyjnym oraz naukowego spojrzenia na socjologię młodzieży. Potrafi właściwe zaimplementować teoretyczne podstawy socjologii młodzieży w przestrzeni społecznej. Potrafi dokonać i analizy opinii młodzieży na wybrany temat . OCENA 5 (BDB) – student bardzo dobrze posługuje się podstawową wiedzą w zakresie pojęciowania oraz naukowego spojrzenia na socjologię młodzieży. Właściwe ujmuje i stosuje teoretyczne podstawy socjologii młodzieży w przestrzeni społecznej. Potrafi zastosować teorie do rozwiązywania problemów młodzieżowych oraz właściwie przygotował narzędzie badawcze, przeprowadził badanie i dokonał analizy opinii młodzieży w wybranym przez siebie temacie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 7-9) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi zastosować wiedzy w zakresie socjologii młodzieży i wykorzystać jej w warunkach opisu jej w społeczeństwie. Nie potrafi zastosować uzyskanych informacji w dyskusji z innymi studentami oraz oraz nie wykazuje kompetencji w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody oraz nie wykonał opinii na temat młodzieży. OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować wiedzę oraz wykorzystać ją w warunkach poglądów społecznych. W ograniczonym stopniu potrafi zastosować uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz w społeczeństwie oraz wykazuje minimalne kompetencji w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody. Nie potrafi prowadzić dyskusji i w ograniczonym stopniu wykonał wskazane zadanie dotyczące opinii młodzieży na wybrany temat. OCENA 4 (DB) – student potrafi zastosować wiedzę oraz wykorzystać ją w warunkach poglądów społecznych. W relatywnym stopniu potrafi zastosować uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz w społeczeństwie oraz wykazuje względne kompetencje w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody. Potrafi dyskutować i brać udział w dyskusji i pozytywnie wykonał wskazane zadanie dotyczące opinii młodzieży na wybrany temat. OCENA 5 (BDB) – student wykazuje wysoki stopień zastosowania wiedzy na temat socjologii młodzieży i potrafi ja zasymilować w warunkach poglądów społecznych. Właściwie stosuje uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz w społeczeństwie oraz wykazuje wysokie kompetencje w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody. Prezentuje właściwy poziom intelektualny w dyskusji i pozytywnie wykonał wskazane zadanie dotyczące opinii młodzieży na wybrany temat. Potrafi być krytyczny, ale nie kontestacyjny. METODY DYDAKTYCZNE I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA EFEKTY WIEDZY (1-3) metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja konwersatorium. EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (4-6) metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej (prezentacja)oraz przygotowanie i udział w ćwiczeniach EFEKTY KOMPETENCJI (7-9) metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej ankiety lub dokonanie innego badania, np. studium obserwacji lub wywiadu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz udział w ćwiczeniach Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4) 2. Czynny udział w dyskusji 4.Aktywny udział na zajęciach (konwersatorium) 5. Wykonanie prezentacji 5. Zaliczenie - obecność, czynny udział w zajedziach i konwersatoriach, przedstawienie prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Buller | |
Prowadzący grup: | Leszek Buller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Buller | |
Prowadzący grup: | Leszek Buller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.