Wprowadzenie do pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-WPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W01, NRL_U01, NRL_K03, NRL_U12 |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji podstawowych zagadnień z zakresu pracy socjalnej: jej genezy, ewolucji oraz współczesnych form realizacji. Zapoznaje słuchaczy ze specyfiką profesjonalnej działalności pomocowej na rzecz rodziny, przy szczególnym uwzględnieniu praktyki pracy socjalnej w Polsce. |
Pełny opis: |
Treść zajęć obejmuje omówienie: - poznanie terminologii z zakresu pracy socjalnej, wsparcia socjanego, pomocy rodzinie, metod pracy socjalnej; - historycznych źródeł pracy socjalnej i jej ewolucji od filantropii do działalności zawodowej; - charakterystyki profesjonalnego wymiaru pracy socjalnej, jej metod, technik interwencji i obszarów praktyki; - problematyki kształcenia do pracy socjalnej; - współczesnych wyzwań stojących przed pracą socjalną; - stanu i perspektyw pracy socjalnej w Polsce; - przykładowych metod pracy socjanej: podejscie skoncentrowane na rozwiązaniach: - etycznych aspektów pracy socjalnej; - wybranych fragmrntów nauczania Kościołą nt. wykluczenia i wsparcia socjalnego. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: P. Czarnecki, Praca socjalna, Warszawa 2013. R.A. Skidmore, M.G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice, 1998. Praca socjalna. 30 wykładów, red. K. Frysztacki, Warszawa 2019. I. Krasiejko, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykłąd Podejscia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2013. B. DuBois, K.K. Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, t. I i II, Katowice 1999. M. Boryczko, A. Dunajska, S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa 2020. Lektura uzupełniająca: T. Kamiński, Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003. B. DuBois, K.K. Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996. T. Kamiński, Praca socjalna i charytatywna, Warszawa 2004. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. J. Radwan-Pragłowski, K. Frysztacki, Miłosierdzie i praktyka. Społeczne dzieje pomocy człowiekowi, Katowice 2009. C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2011. Socjologia pracy socjalnej, red. M. Davies, Katowice 1999. Praca socjalna. Teorie i metody. Podrecznik akademicki, red. M. Gray, S.A. Webb, Warszawa 2012. Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2011. T. Caselman, K. Hilli, Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajecia dla różnorodnych struktur rodziny, Seria: Nowa Praca Socjalna nr 19, Warszawa 2014. M. Ruszkowska, Diagnoza rodzin zastępczych w obliczu dylematów współczesnosci, Seria: Koordynacja na rzecz aktywnej integracji, Warszawa 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NRL_W01, zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła NRL_U01, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań NRL_U12 posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie NRL_K03, docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych Opis punktów ECTS: Wprowadzenie do pracy socjalnej - konwersatorium - stacjonarne: 1 ECTS - udział w wykładzie: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. - kolokwium zaliczeniowe (jeśli nie uzgodniono innej formy zaliczenia ze studentami): 1 godz. - konsultacje: 1 godz. w sumie: 32 godz = 1 ECTS Wprowadzenie do pracy socjalnej - konwersatorium - niestacjonarne: 1 ECTS - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 28 godz. - konsultacje: 1 godz. - kolokwium zaliczeniowe (jeśli nie uzgodniono innej formy zaliczenia ze styudentami): 1 godz. w sumie: 30 godz = 1 ECTS w sumie: 30 godz = 1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: Ocena 2 (ndst) – student/ka nie zna podstawowych pojęć z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz nie rozumie ich źródeł, nie zna genezy i kolejnych etapów ewolucji działalności pomocowej, nie umie scharakteryzować pracy socjalnej jako działalności zawodowej, nie potrafi zidentyfikować podstawowych metod pracy socjalnej, nie umie wymienić i opisać obszarów praktyki pracy socjalnej, nie potrafi scharakteryzować sytuacji pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, nie umie zdefiniować podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, nie zna podstaw nauczania Kościoła nt. pomocy i wsparcia charytatywnego. Kolokwium zaliczeniowe na mniej niż 50 %. Ocena 3 (dst) – student/ka w podstawowym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma elementarne rozumienie ich źródeł, elementarnie zna niektóre fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, pobieżnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi bardzo ogólnie zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i pobieżnie opisać kilka obszarów praktyki pracy socjalnej, potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie zdefiniować kilka podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, zna podstawy nauczania Kościoła nt. pomocy i wsparcia charytatywnego. Kolokwium zaliczeniowe na nie mniej niż 50% do 75%. Ocena 4 (db) - student/ka na dobrym poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, zna istotne fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, poprawnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i opisać obszary praktyki pracy socjalnej, potrafi samodzielnie scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie poprawnie zdefiniować podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna dobrze nauczanie Kościoła nt. pomocy i wsparcia charytatywnego. Kolokwium zaliczeniowe na nie mniej niż 75%. Ocena 5 (bdb) - student/ka na wysokim poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, swobodnie porusza się w faktach z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, wyczerpująco charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, bezbłędnie identyfikuje podstawowe metody pracy socjalnej, wymienia i opisuje tradycyjne i nowe obszary praktyki, charakteryzuje aktualną sytuację polskich pracowników socjalnych oraz bezbłędnie definiuje podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna bardzo dobrze nauczanie Kościoła nt. pomocy i wsparcia charytatywnego. Kolokwium zaliczeniowe na nie mniej niż 85-90%. UMIEJĘTNOŚCI: Ocena ndst (2) – student/ka nie umie posługiwać się terminologią z zakresu pracy socjalnej, nie potrafi przyporządkować właściwych instytucji i form wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących. Ocena dst (3) – student/ka posługuje się podstawowymi terminami z zakresu pracy socjalnej i potrafi przyporządkować niektóre instytucje i formy wsparcia rodziny do wybranych kategorii osób potrzebujących. Ocena db (4) – student/ka poprawnie posługuje się większością terminów fachowych z zakresu pracy socjalnej, a także w większości przypadków umie właściwie przyporządkować instytucje i formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących. Ocena bdb (5) – student/ka biegle posługuje się całą poznaną na zajęciach terminologia z zakresu pracy socjalnej i potrafi bezbłędnie przyporządkować instytucje i formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ocena 2 (ndst) – student/ka nie docenia wiedzy z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, nie rozumie znaczenia działań socjalnych na rzecz pomocy projektowania życia osobistego i zawodowego. Ocena 3 (dst) – student/ka w ograniczonym stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, rozumie na elementarnym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy projektowania życia osobistego i zawodowego. Ocena 4 (db) – student/ka docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, rozumie na znaczącym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy projektowania życia osobistego i zawodowego. Ocena 5 (bdb) – student/ka w wysokim stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, ma wysokie zrozumienie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy projektowania życia osobistego i zawodowego. Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4). 2. Aktywny udział w zajęciach (10%). 4. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE - ustne lub pisemne lub inna forma (demokratyczny wybór studentów) (90%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agvCeGKyHGuORJJjdq2ylXpV413BGbm_UcmkXhi693JU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d072d137-3c4e-4c1b-8dd6-de3e2163cee8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | przygotowanie eseju lub prezentacji na temat wybranego problemu: bezrobocie, przemoc, bezdomność, uchodźstwo itd. czynny udział w dyskusji uczestnictwo na konwersatorium 90% kolokwium zaliczeniowe 90% |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji podstawowych zagadnień z zakresu teorii i praktyki pracy socjalnej: jej genezy, ewolucji oraz współczesnych form realizacji. Zapoznaje słuchaczy ze specyfiką profesjonalnej działalności pomocowej na rzecz rodziny, przy szczególnym uwzględnieniu praktyki pracy socjalnej w Polsce.Przedstawienie definicji, metod pracy socjalnej: klasycznych i współczesnych; modeli pracy socjalnej. Omówienie podmiotu i przedmiotu pracy socjalnej oraz omówienie sylwetki pracownika socjalnego i świadczeń pracy socjalnej. |
|
Pełny opis: |
Treść zajęć obejmuje omówienie: Historia rozwoju pracy socjalnej w Polsce. Podstawowe pojęcia i prekursorzy pracy socjalnej. Praca socjalna wśród innych nauk – interdyscyplinarność. Praca socjalna jako działalność naukowa. Praca socjalna – przegląd definicji . Definicje klasyczne i opisowe. Metody pracy socjalnej – KLASYCZNE I WSPÓŁCZESNE Modele pracy socjalne. Praca socjalna jako działalność badawcza. Praca socjalna w społecznych uwarunkowaniach: podmiot pracy socjalnej: Jednostka; Rodzina; Grupa społeczna; Społeczność lokalna. Praca socjalna i jej komponenty: cele, cechy, formy i funkcje Przedmiot pracy socjalnej – problemy: bieda i ubóstwo; bezdomność, przemoc; uzależnienia; bezrobocie, kataklizmy; starość, bezradność, Pracownik socjalny i jego działalność we współczesnym świecie: cechy i osobowość, kanon wartości Działalność zawodowa pracownika socjalnego. Świadczenia w pracy socjalnej |
|
Literatura: |
Lektura uzupełniająca: T. Kamiński, Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003. B. DuBois, K.K. Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996. T. Kamiński, Praca socjalna i charytatywna, Warszawa 2004. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. J. Radwan-Pragłowski, K. Frysztacki, Miłosierdzie i praktyka. Społeczne dzieje pomocy człowiekowi, Katowice 2009. C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2011. Socjologia pracy socjalnej, red. M. Davies, Katowice 1999. Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2011. |
|
Wymagania wstępne: |
brak uwag |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.