Wprowadzenie do pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-WPSx |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W02, NRL_U04, NRL_K03 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji podstawowych zagadnień z zakresu pracy socjalnej: podstawowych pojęć, prekursorów, analizy naukowej, metod pracy socjalnej, narzędzi i technik badawczych, komponentów pracy socjalnej, adresatów, przedmiotu, społecznego funkcjonowania , świadczeń, indywidualnych predyspozycji pracownika socjalnego oraz Jego działalności zawodowej |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia pracy socjalnej i prekursorzy pracy socjalnej 2. Historia pracy socjalnej 3. Praca socjalna w analizie naukowej 4. Praca socjalna w rozumieniu potocznym i naukowym: definicje opisowe i klasyczne 5. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej 6. Metody pracy socjalnej; klasyczne i współczesne 7. Podstawowe narzędzia i techniki badawcze 8. Narzędzia pozyskiwania informacji i wsparcia w pracy socjalnej 9. Modele i cele pracy socjalnej 10. Zadania i funkcje pracy socjalnej 11. Wartości w pracy socjalnej 12. Praca socjalna w uwarunkowaniach społecznych: adresaci i przedmiot: wsparcie, deprywacja, wykluczenie, wolontariat 13. Świadczenia pieniężne i niepieniężne 14. Pracownik socjalny: osobowość, profesjonalizm, służba, język, etyka 15. Działalność zawodowa: M/GOPS; CUS i charytatywne wsparcie kościoła katolickiego 16. Ustawa o pomocy społecznej z 2004 i aneksami |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: J. Młyński, Podstawy pracy socjalnej. Od teorii do praktyki, Kraków 2023 J. Młyński, Praca socjalna w bezpieczeństwie społecznym, Kraków 2021 R.A. Skidmore, M.G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice, 1998. Lektura uzupełniająca: B. DuBois, K.K. Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, t. I i II, Katowice 1999. M. Boryczko, A. Dunajska, S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa 2020. B. DuBois, K.K. Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2011. Socjologia pracy socjalnej, red. M. Davies, Katowice 1999. Praca socjalna. Teorie i metody. Podręcznik akademicki, red. M. Gray, S.A. Webb, Warszawa 2012. Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2011. Czasopismo. Praca socjalna |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NRL_W02, Student definiuje, poznaje i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie wsparcia życia rodzinnego, oraz form wsparcia rodziny NRL_U04, potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy rodziny (szczególnie w zakresie interakcji, ochrony zdrowia, uzależnień, potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać rozwiązania prawne i instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań NRL_K03 jest w stopniu zaawansowanym gotów do wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz rodziny, środowiska społecznego, wychowawczego i oferującego wsparcie rodzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: Ocena 2 (ndst) – student/ka nie zna podstawowych pojęć z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz nie rozumie ich źródeł, nie zna genezy i kolejnych etapów ewolucji działalności pomocowej, nie umie scharakteryzować pracy socjalnej jako działalności zawodowej, nie potrafi zidentyfikować podstawowych metod pracy socjalnej, nie umie wymienić i opisać obszarów praktyki pracy socjalnej, nie potrafi scharakteryzować sytuacji pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, nie umie zdefiniować podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, nie zna podstaw pomocy i wsparcia charytatywnego. Ocena 3 (dst) – student/ka w podstawowym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma elementarne rozumienie ich źródeł, elementarnie zna niektóre fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, pobieżnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi bardzo ogólnie zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i pobieżnie opisać kilka obszarów praktyki pracy socjalnej, potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie zdefiniować kilka podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, zna podstawy pomocy i wsparcia charytatywnego. Ocena 4 (db) - student/ka na dobrym poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, zna istotne fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, poprawnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i opisać obszary praktyki pracy socjalnej, potrafi samodzielnie scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie poprawnie zdefiniować podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna dobrze pomocy i wsparcia charytatywnego. Ocena 5 (bdb) - student/ka na wysokim poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, swobodnie porusza się w faktach z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, wyczerpująco charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, bezbłędnie identyfikuje podstawowe metody pracy socjalnej, wymienia i opisuje tradycyjne i nowe obszary praktyki, charakteryzuje aktualną sytuację polskich pracowników socjalnych oraz bezbłędnie definiuje podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna bardzo dobrze pomocy i wsparcia charytatywnego. UMIEJĘTNOŚCI: Ocena ndst (2) – student/ka nie umie posługiwać się terminologią z zakresu pracy socjalnej, nie potrafi przyporządkować właściwych instytucji i form wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących. Ocena dst (3) – student/ka posługuje się podstawowymi terminami z zakresu pracy socjalnej i potrafi przyporządkować niektóre instytucje i formy wsparcia rodziny do wybranych kategorii osób potrzebujących. Ocena db (4) – student/ka poprawnie posługuje się większością terminów fachowych z zakresu pracy socjalnej, a także w większości przypadków umie właściwie przyporządkować instytucje i formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących. Ocena bdb (5) – student/ka biegle posługuje się całą poznaną na zajęciach terminologia z zakresu pracy socjalnej i potrafi bezbłędnie przyporządkować formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ocena 2 (ndst) – student/ka nie docenia wiedzy z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, nie rozumie znaczenia działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej Ocena 3 (dst) – student/ka w ograniczonym stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, rozumie na elementarnym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej Ocena 4 (db) – student/ka docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, rozumie na znaczącym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej. Ocena 5 (bdb) – student/ka w wysokim stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, ma wysokie zrozumienie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4). 2. Aktywny udział w zajęciach (70%). 4. Wykonanie prezentacji - (TEMATY PODANE - demokratyczny wybór studentów) (30%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 pkt. ECTS udział w konwersatorium: 12 godz. - przygotowanie prezentacji: 10 godz. - konsultacje: 1 godz. - prezentacje i dyskusja (jeśli nie uzgodniono innej formy zaliczenia ze studentami) -3godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji podstawowych zagadnień z zakresu pracy socjalnej: podstawowych pojęć, prekursorów, analizy naukowej, metod pracy socjalnej, narzędzi i technik badawczych, komponentów pracy socjalnej, adresatów, przedmiotu, społecznego funkcjonowania , świadczeń, indywidualnych predyspozycji pracownika socjalnego oraz Jego działalności zawodowej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia pracy socjalnej i prekursorzy pracy socjalnej 2. Historia pracy socjalnej 3. Praca socjalna w analizie naukowej 4. Praca socjalna w rozumieniu potocznym i naukowym: definicje opisowe i klasyczne 5. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej 6. Metody pracy socjalnej; klasyczne i współczesne 7. Podstawowe narzędzia i techniki badawcze 8. Narzędzia pozyskiwania informacji i wsparcia w pracy socjalnej 9. Modele i cele pracy socjalnej 10. Zadania i funkcje pracy socjalnej 11. Wartości w pracy socjalnej 12. Praca socjalna w uwarunkowaniach społecznych: adresaci i przedmiot: wsparcie, deprywacja, wykluczenie, wolontariat 13. Świadczenia pieniężne i niepieniężne 14. Pracownik socjalny: osobowość, profesjonalizm, służba, język, etyka 15. Działalność zawodowa: M/GOPS; CUS i charytatywne wsparcie kościoła katolickiego 16. Ustawa o pomocy społecznej z 2004 i aneksami |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: J. Młyński, Podstawy pracy socjalnej. Od teorii do praktyki, Kraków 2023 J. Młyński, Praca socjalna w bezpieczeństwie społecznym, Kraków 2021 R.A. Skidmore, M.G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice, 1998. Lektura uzupełniająca: B. DuBois, K.K. Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, t. I i II, Katowice 1999. M. Boryczko, A. Dunajska, S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa 2020. B. DuBois, K.K. Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2011. Socjologia pracy socjalnej, red. M. Davies, Katowice 1999. Praca socjalna. Teorie i metody. Podręcznik akademicki, red. M. Gray, S.A. Webb, Warszawa 2012. Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2011 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Buller | |
Prowadzący grup: | Leszek Buller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 pkt. ECTS udział w konwersatorium: 12 godz. - przygotowanie prezentacji: 10 godz. - konsultacje: 1 godz. - prezentacje i dyskusja (jeśli nie uzgodniono innej formy zaliczenia ze studentami) -3godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji podstawowych zagadnień z zakresu pracy socjalnej: podstawowych pojęć, prekursorów, analizy naukowej, metod pracy socjalnej, narzędzi i technik badawczych, komponentów pracy socjalnej, adresatów, przedmiotu, społecznego funkcjonowania , świadczeń, indywidualnych predyspozycji pracownika socjalnego oraz Jego działalności zawodowej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia pracy socjalnej i prekursorzy pracy socjalnej 2. Historia pracy socjalnej 3. Praca socjalna w analizie naukowej 4. Praca socjalna w rozumieniu potocznym i naukowym: definicje opisowe i klasyczne 5. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej 6. Metody pracy socjalnej; klasyczne i współczesne 7. Podstawowe narzędzia i techniki badawcze 8. Narzędzia pozyskiwania informacji i wsparcia w pracy socjalnej 9. Modele i cele pracy socjalnej 10. Zadania i funkcje pracy socjalnej 11. Wartości w pracy socjalnej 12. Praca socjalna w uwarunkowaniach społecznych: adresaci i przedmiot: wsparcie, deprywacja, wykluczenie, wolontariat 13. Świadczenia pieniężne i niepieniężne 14. Pracownik socjalny: osobowość, profesjonalizm, służba, język, etyka 15. Działalność zawodowa: M/GOPS; CUS i charytatywne wsparcie kościoła katolickiego 16. Ustawa o pomocy społecznej z 2004 i aneksami |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: J. Młyński, Podstawy pracy socjalnej. Od teorii do praktyki, Kraków 2023 J. Młyński, Praca socjalna w bezpieczeństwie społecznym, Kraków 2021 R.A. Skidmore, M.G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice, 1998. Lektura uzupełniająca: B. DuBois, K.K. Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, t. I i II, Katowice 1999. M. Boryczko, A. Dunajska, S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa 2020. B. DuBois, K.K. Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2011. Socjologia pracy socjalnej, red. M. Davies, Katowice 1999. Praca socjalna. Teorie i metody. Podręcznik akademicki, red. M. Gray, S.A. Webb, Warszawa 2012. Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2011 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.