Diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-DPPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych dziecka |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W06, NRM_W10, NRM_W12, NRM_W13, NRM_W14, NRM_W20, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U03, NRM_U06, NRM_U07 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: ukazanie podstawowych wskaźników prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego przebiegu w wymiarze psychoruchowym, poznawczym i psychospołecznym; zapoznanie z podstawowymi metodami pozwalającymi na ocenę rozwoju dziecka, jak również metodami wspierającymi tempo i przebieg rozwoju na kolejnych jego etapach; ważne jest także ukazanie środowiska rodzinnego w aspekcie jego oddziaływań w zakresie osobowego i psychospołecznego rozwoju wzrastającego w nim dziecka. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Dlaczego zgłębiamy rozwój człowieka? Zajęcia wprowadzające w podstawowe zagadnienia związane z rozwojem człowieka. 2. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej. Metody i techniki diagnozowania problemów rozwojowych dziecka. 3. Metody projekcyjne w diagnozie rozwoju psychospołecznego dziecka. 4. Rozwój fizyczny, sensoryczny i ruchowy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych. 5. Rozwój poznawczy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych. 6. Rozwój psychospołeczny w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych dziecka. 7. Integracja sensoryczna 8. Okres dojrzewania oraz zagrożenia rozwoju z nim związane 9. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi u dzieci i młodzieży - przyczyny, objawy, diagnoza i pomoc 10. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży - przyczyny, objawy, diagnoza i pomoc 11. Depresja dziecięca - przyczyny, objawy, diagnoza i pomoc 12. Całościowe zaburzenia rozwojowe (Autyzm) - przyczyny, objawy, diagnoza i pomoc 13. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - przyczyny, objawy, diagnoza i pomoc 14. Upośledzenie umysłowe i zaburzenia uczenia się |
Literatura: |
I. Podstawowa: - Baker S.M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk: GWP. - Cytowska B., Wilczura B. (2006), Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków:Impuls. II. Uzupełniająca: - Brzezińska A.I., Apelt K., Ziółkowska B. (2015), Psychologia rozwoju dziecka, Sopot: GWP. - Cytowska B., Wilczura B., (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Impuls. - Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2015), Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. - Minczakiewicz E.M. (2009), Psychoruchowy rozwój dziecka, Kraków: Impuls. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; EK 2 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; EK 3 - student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; EK 4 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; EK 5 - student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; EK 6 - ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; EK 7 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. Umiejętności: EK 8 - student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; EK 9 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; EK 10 - student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; EK 11 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; EK 12 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura testów - 20 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 20 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - efektów wiedzy: raport z przeprowadzonego badania, przygotowanie do kolejnych zajęć; - efektów umiejętności: raport z przeprowadzonego badania, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć. Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność na zajęciach (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności 2. dokonanie obserwacji diagnostycznej dziecka oraz sporządzenie raportu badawczego Na ocenę końcową składają się: - ocena z raportu badawczego/prezentacji multimedialnej (100% oceny końcowej) - terminowość (w przypadku nienadesłania pracy w terminie ocena jest obniżona o 0,5 stopnia) Kryteria oceniania raportu badawczego: - poprawna edycja strony tytułowej (0-5pk) - zachowanie standardu badawczego oraz poprawna struktura raportu z uwzględnieniem wszystkich istotnych elementów (0-20pk) - treść merytoryczna sporządzona w oparciu o wystandaryzowane wskaźniki (0-25pk) bdb - 50-46 pk db+ - 45-41 pk db - 40-36 pk dst+ - 35-31 pk dst - 30-26 pk ndst - 25 pk i poniżej Ocena końcowa: bdb - 100-91% db+ - 90-81% db - 80-71% dst+ - 70-61% dst - 60-51% ndst - 50% i poniżej Kryteria oceniania: Ocena 2 (ndst) - Wiedza (EK 1-7): student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowań; student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student nie ma pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie i nie potrafi uwzględnić różnorodnych uwarunkowań tych procesów; student nie ma usystematyzowanej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. Ocean 3 (dst) - Wiedza (EK 1-7): student w ograniczonym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student częściowo posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w stopniu elementarnym posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, częściowo posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ograniczonym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, częściowo rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu podstawowym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada zręby podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student częściowo potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student częściowo potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student w elementarnym stopniu potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student w podstawowym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student częściowo potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. Ocena 4 (db) - Wiedza (EK 1-7): student w znacznym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w znacznym stopniu posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ogólnym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w znacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, poprawnie rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu znacznym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student w ogólnym zakresie posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student poprawnie potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student w znacznym stopniu potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student w ogólnym zakresie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student poprawnie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. Ocena 5 (bdb) - Wiedza (EK 1-7): student doskonale zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w wysokim stopniu posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student posiada bardzo uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w szczegółowym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w wysokim stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, bardzo dobrze rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student doskonale ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student bezbłędnie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student bardzo dobrze potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student doskonale potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student bardzo dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura testów - 20 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 20 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.