Diagnoza i terapia problemów w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-DTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia problemów w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W06, NRM_W20, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U06, NRM_U07, NRM_K01, NRM_K03, NRM_K09 |
Wymagania wstępne: | Bez wstępnych wymagań |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z diagnozą i terapią problemów w rodzinie, a także prezentacja najważniejszych nurtów terapeutycznych wraz z ich założeniami teoretycznymi, tezami wyjaśniającymi zaburzenia, celami oraz technikami diagnozowania i terapii problemów rodzinnych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Ogólna charakterystyka najważniejszych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii 2. Diagnoza terapeutyczna - definicja, rodzaje, metody 3. Pożądane cechy i predyspozycje w terapeutycznej pracy z rodziną 4. Terapia rodzin - wprowadzenie teoretyczne 5. Psychoanalityczna terapia rodzin: założenia teoretyczne, tezy wyjaśniające zaburzenia, cele oraz techniki terapii 6. Teoria analizy transakcyjnej jako klucz do zrozumienia problemów rodzinnych w zakresie komunikacji 7. Diagnoza, cel oraz metody terapii rodzinnej bazującej na doświadczeniu 8. Poznawczo-behawioralna terapia rodzin 9. Najczęstsze błędy popełniane przez terapeutów - analiza filmu "Praca z rodziną" 10. Terapia kontekstualna - etyka relacji i księga rodzinna 11. Etapy życia rodzinnego - kryzysy rozwojowe w rodzinie 12. Strukturalna terapia rodzinna 13. Komunikacyjna terapia rodzin 14. Podstawowe techniki usprawniające komunikację w rodzinie 15. Strategiczna terapia rodzin |
Literatura: |
I. Podstawowa: - Goldenberg H., Goldenberg I. (2006), Terapia rodzin, Kraków: Wydawnictwo UJ. - Grzesiuk L. (2006), Psychoterapia - praktyka, Warszawa: ENETEIA. II. Uzupełniająca: - De Barbaro. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ. - Plopa M. (2007), Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. - Kozdroń A. (2018), Trudne doświadczenia rodzinne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Difin. - Plopa M. (2007b), Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; EK 2 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; EK 3 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii. Umiejętności: EK 4 - student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; EK 5 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; EK 7 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. Kompetencje: EK 8 - student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; EK 9 - student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; EK 10 - student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych. ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy (EK 1-3): metody dydaktyczne - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, lektura literatury przedmiotu Efekty umiejętności (EK 4-7): metody dydaktyczne - praca z tekstem, dyskusja panelowa, wykład konwersatoryjny, studium przypadku Efekty kompetencji (EK 8-10): metody dydaktyczne - studium przypadku, dyskusja, giełda pomysłów Metody oceniania: - efektów wiedzy: praca pisemna; - efektów umiejętności: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć; - efektów kompetencji: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć. Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. pisemna praca (studium przypadku); 3. aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie przedmiotu na ocenę Na ocenę końcową składają się: - ocena z pracy pisemnej (80% oceny końcowej); - ocena z aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny końcowej). Kryteria oceniania pisemnej pracy: bdb - brak błędów merytorycznych db+ - 1 błąd merytoryczny db - 2 błędy merytoryczne dst+ - 3 błędy merytoryczne dst - 4 błędy merytoryczne ndst - 5 i więcej błędów merytorycznych Kryteria oceniania aktywności i przygotowania do zajęć: bdb - 5 aktywności db+ - 4 aktywności db - 3 aktywności dst+ - 2 aktywności dst - 1 aktywność ndst - 0 aktywności Ocena końcowa: bdb - 100-91% db+ - 90-81% db - 80-71% dst+ - 70-61% dst - 60-51% ndst - 50% i poniżej Kryteria oceniania: Ocena 2 (ndst) - Wiedza (EK 1-3): student nie zna i nie rozumie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowań; student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii. - Umiejętności (EK 4-7): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. - Kompetencje (EK 8-10): student nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych. Ocena 3 (dst) - Wiedza (EK 1-3): student w ograniczonym stopniu zna i rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii. - Umiejętności (EK 4-7): student częściowo potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student częściowo potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student w podstawowym stopniu potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. - Kompetencje (EK 8-10): student w ograniczonym stopniu posiada pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student częściowo docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma przeciętnie pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student w ograniczonym stopniu jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych. Ocena 4 (db) -Wiedza (EK 1-3): student poprawnie rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada w znacznym stopniu (min. 70%) pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student w znacznym stopniu (min. 70%) ma wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii. -Umiejętności (EK 4-7): student potrafi poprawnie integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student potrafi poprawnie (przy popełnieniu max. dwóch błędów merytorycznych) samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student potrafi w dobry sposób, tzn. precyzyjnie i spójnie porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student potrafi poprawnie (przy popełnieniu max. dwóch błędów merytorycznych) wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. -Kompetencje (EK 8-10): student ma w znacznym stopniu pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student w ogólnym zakresie docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student w ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych. Ocena 5 (bdb) -Wiedza (EK 1-3): student doskonale zna i rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii. -Umiejętności (EK 4-7): student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student doskonale potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student bardzo dobrze potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student bezbłędnie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. - Kompetencje (EK 8-10): student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma bardzo pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM3eEe-kj8AikXOPEjjiLQbPmriquOD34NKggEUfWCUw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=797b1de5-78d6-4525-bbb7-63d25984968d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM3eEe-kj8AikXOPEjjiLQbPmriquOD34NKggEUfWCUw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=797b1de5-78d6-4525-bbb7-63d25984968d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z diagnozą i terapią problemów w rodzinie, a także prezentacja najważniejszych nurtów terapeutycznych wraz z ich założeniami teoretycznymi, tezami wyjaśniającymi zaburzenia, celami oraz technikami diagnozowania i terapii problemów rodzinnych. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Ogólna charakterystyka najważniejszych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii 2. Diagnoza terapeutyczna - definicja, rodzaje, metody 3. Pożądane cechy i predyspozycje w terapeutycznej pracy z rodziną 4. Terapia rodzin - wprowadzenie teoretyczne 5. Psychoanalityczna terapia rodzin: założenia teoretyczne, tezy wyjaśniające zaburzenia, cele oraz techniki terapii 6. Teoria analizy transakcyjnej jako klucz do zrozumienia problemów rodzinnych w zakresie komunikacji 7. Diagnoza, cel oraz metody terapii rodzinnej bazującej na doświadczeniu 8. Poznawczo-behawioralna terapia rodzin 9. Najczęstsze błędy popełniane przez terapeutów - analiza filmu "Praca z rodziną" 10. Terapia kontekstualna - etyka relacji i księga rodzinna 11. Etapy życia rodzinnego - kryzysy rozwojowe w rodzinie 12. Strukturalna terapia rodzinna 13. Komunikacyjna terapia rodzin 14. Podstawowe techniki usprawniające komunikację w rodzinie 15. Strategiczna terapia rodzin |
|
Literatura: |
I. Podstawowa: - Goldenberg H., Goldenberg I. (2006), Terapia rodzin, Kraków: Wydawnictwo UJ. - Grzesiuk L. (2006), Psychoterapia - praktyka, Warszawa: ENETEIA. II. Uzupełniająca: - De Barbaro. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ. - Plopa M. (2007), Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. - Kozdroń A. (2018), Trudne doświadczenia rodzinne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Difin. - Plopa M. (2007b), Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.