Kobiecość i męskość w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-KMR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kobiecość i męskość w kulturze |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W10, NRM_W13, NRM_U01, NRM_U06, NRM_K08 |
Skrócony opis: |
celem przedmiotu jest ukazanie podstawowych informacji oraz zapoznanie studentów na podstawie czytanych tekstów z wiedzą dotyczącą zmienności historycznej i kulturowej norm dotyczących męskości i kobiecości, omówienie znaczenia płci kulturowej w sferze prywatnej i publicznej, oraz ukazanie teorii nierówności płci |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
Literatura: |
Literatura: Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Banasik R., Poglądy kaznodziejów franciszkańskich w drugiej połowie XVIII w. na wychowanie w rodzinie polskiej, „Summarium”, 1981, nr 10, s. 93–110. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Pugacewicz I.,Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów UMIEJĘTNOŚCI potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych Student potrafi obiektywnie spojrzeć na teorie męskości i kobiecości w kulturze użyć i pojęć dotyczących teorii płci kulturowej oraz teorii feminizmu do analizy tekstów w kulturze KOMPETENCJE SPOŁECZNE odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki udział w wykładzie 30 udział w ćwiczeniach przygotowanie do wykładu konsultacje 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 25 przygotowanie do egzaminu/kolokwium 20 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się nie tylko czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, zna argumenty filozoficzne i teologiczne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność prezentowanych w piśmie lub słowie argumentacji. Kompetencje: na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje ani na prowadzone działania oraz ich skutki na ocenę dostateczną (3-dst) odznacza się małą odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i na prowadzone działania oraz ich skutki na ocenę dobrą (4-db) odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i na prowadzone działania oraz ich skutki na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) odznacza się wielką odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje na prowadzone działania oraz ich skutki Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej. . Opis Metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu kobiecości i męskości w różnych epokach dziejów Europy Wykład problemowy – poświęcony omówieniu szczegółowego problemu z zakresu kobiecości i męskości w życiu społecznym Wykład konwersatoryjny – jest stosowany jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja jest stosowana jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów obejmuje samodzielną lekturę wskazanej przez wykładowcę literatury. Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
celem przedmiotu jest ukazanie podstawowych informacji oraz zapoznanie studentów na podstawie czytanych tekstów z wiedzą dotyczącą zmienności historycznej i kulturowej norm dotyczących męskości i kobiecości, omówienie znaczenia płci kulturowej w sferze prywatnej i publicznej, oraz ukazanie teorii nierówności płci |
|
Pełny opis: |
1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
|
Literatura: |
Literatura: Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Banasik R., Poglądy kaznodziejów franciszkańskich w drugiej połowie XVIII w. na wychowanie w rodzinie polskiej, „Summarium”, 1981, nr 10, s. 93–110. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Pugacewicz I.,Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
|
Wymagania wstępne: |
Bez wymagań wstępnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av9MLczx9NKC110tL_X_nsIOSiVgUUZfUXIHi1R2h8WI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c37de9a-5a34-4a7a-b20e-bc82d6bea5be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
|
Literatura: |
Literatura: Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Banasik R., Poglądy kaznodziejów franciszkańskich w drugiej połowie XVIII w. na wychowanie w rodzinie polskiej, „Summarium”, 1981, nr 10, s. 93–110. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Pugacewicz I.,Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av9MLczx9NKC110tL_X_nsIOSiVgUUZfUXIHi1R2h8WI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c37de9a-5a34-4a7a-b20e-bc82d6bea5be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
|
Literatura: |
Literatura: Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Banasik R., Poglądy kaznodziejów franciszkańskich w drugiej połowie XVIII w. na wychowanie w rodzinie polskiej, „Summarium”, 1981, nr 10, s. 93–110. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Pugacewicz I.,Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.