Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediacje po rozpadzie związku:rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-2-MPRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediacje po rozpadzie związku:rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W01, NRM_W02, NRM_W04, NRM_W06, NRM_W10, NRM_W12, NRM_W13, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U11, NRM_K09

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi wykonywanie władzy rodzicielskiej, kontakty rodziców z dziećmi, podział majątku).

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator

2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód

3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne

4. Wina rozkładu pożycia

5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie

6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie

7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami

8. Podział majątku wspólnego

Literatura:

A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007.

Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje

A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009

T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna przykłady jej zastosowania

EK 2 student posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką

EK 3 student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne

EK 4 student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym

EK 5 student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

EK 6 student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej.

EK 7 student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów

Umiejętności:

EK 8 student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

EK 9 student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji

EK 10 student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się wiedzą w zakresie mediacji

EK 11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Kompetencje społeczne:

EK 12 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

ECTS:

Liczba ECTS: 2

udział w zajęciach: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.

lektura literatury przedmiotu: 20 godz.

Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS

[1 ECTS = 30/25 godz.]

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1-7):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 8-11):

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem

weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 12):

metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna

Wiedza:

Ocena 2 (ndst)

(EK 1 – EK 7) student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz nie zna przykładów jej zastosowania, student nie posiada pogłębionej wiedzy o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student nie ma pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie i nie potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów

Ocena 3 (dst)

(EK 1 – EK 7) student nie zna w pełnym zakresie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz nie zna w pełnym zakresie przykładów jej zastosowania, student nie posiada całkowicie pogłębionej wiedzy o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student nie ma pełnej, pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student nie posiada w pełnym zakresie pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student nie posiada w pełnym zakresie uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada całkowicie pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student nie ma w pełni pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie w pełni rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów

Ocena 4 (db)

(EK 1 – EK 7) student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna przykłady jej zastosowania, student posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów

Ocena 5 (bdb)

(EK 1 – EK 7) student zna w pełnym zakresie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna w pełnym zakresie przykłady jej zastosowania, student posiada całkowicie pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student ma pełną, pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student posiada w pełnym zakresie pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student posiada w pełnym zakresie uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada całkowicie pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student ma w pełni uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student ma w pełni pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w pełni rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst)

(EK 8- EK 11) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student nie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Ocena 3 (dst)

(EK 8- EK 11) student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi w pełni samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student nie potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, nie posiada w pełni pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Ocena 4 (db)

(EK 8- EK 11) student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Ocena 5 (bdb)

(EK 8- EK 11) student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi w pełni samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, posiada w pełni pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst)

EK 12 student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

Ocena 3 (dst)

EK 12 student nie jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

Ocena 4 (db)

EK 12 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

Ocena 5 (bdb)

EK 12 student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Czekalski
Prowadzący grup: Piotr Czekalski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi opieka nad dziećmi, podział majątku).

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator

2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód

3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne

4. Wina rozkładu pożycia

5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie

6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie

7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami

8. Podział majątku wspólnego

Literatura:

A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007.

Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje

A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009

T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Czekalski
Prowadzący grup: Piotr Czekalski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi opieka nad dziećmi, podział majątku).

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator

2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód

3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne

4. Wina rozkładu pożycia

5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie

6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie

7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami

8. Podział majątku wspólnego

Literatura:

A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007.

Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje

A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009

T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Czekalski
Prowadzący grup: Piotr Czekalski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi opieka nad dziećmi, podział majątku).

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator

2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód

3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne

4. Wina rozkładu pożycia

5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie

6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie

7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami

8. Podział majątku wspólnego

Literatura:

A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007.

Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje

A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009

T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)