Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-PAN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W04, NRM_W06, NRM_W10, NRM_W12, NRM_W20, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U11, NRM_K09 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z trudnościami w pracy mediatora. Szczególnie w kontekście psychospołecznego wymiaru procesów negocjacyjnych i mediacyjnych. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną na temat trudności psychologicznych po stronie klienta oraz mediatora. Dodatkowo studenci rozwijać będą swoje umiejętności w zakresie tego, w jaki sposób budować kontakt z klientem, stronami, aby te trudności niwelować. Pochylimy się także nad specyficzną sytuacją pracy mediatora w sytuacji przemocy oraz szczególną rolą dziecka w procesie mediacji. |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z trudnościami w pracy mediatora. Szczególnie w kontekście psychospołecznego wymiaru procesów negocjacyjnych i mediacyjnych. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną na temat trudności psychologicznych po stronie klienta oraz mediatora. Dodatkowo studenci rozwijać będą swoje umiejętności w zakresie tego, w jaki sposób budować kontakt z klientem, stronami, aby te trudności niwelować. Pochylimy się także nad specyficzną sytuacją pracy mediatora w sytuacji przemocy oraz szczególną rolą dziecka w procesie mediacji. |
Literatura: |
Literatura Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA. Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP. Deutsch, M. Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005 Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie. Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia. Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP. Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010 Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się Wiedza NRM_W04 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne NRM_W06 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym NRM_W10 Student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń NRM_W12 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRM_W20 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu Umiejętności NRM_U02 Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe NRM_U07 Student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny NRM_U11 Student posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Kompetencje społeczne NRM_K09 Student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach, a udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności. Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia. Przystąpienie do kolokwium końcowego jest obowiązkowe Na ocenę końcową składa się 60 punktów W tym: - Maksymalnie 15 pkt za obecności (dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecność, punkty dodatkowe regulowane są wg. ustaleń z pierwszych zajęć) - 30 pkt za kolokwium końcowe - 15 punktów za przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji na zajęciach na podstawie wskazanego teksty, raz indywidualnie raz w zespole, przygotowanie notatki po każdej prezentacji (za jedną prezentację maksymalnie 7,5 pkt) Ocena końcowa: 90-100% – 54 pkt. –60 pkt. - bardzo dobry – 5,0 80-89% – 48 pkt. – 53 pkt. – dobry plus – 4,5 70-79% – 42 pkt. – 47 pkt. – dobry – 4,0 60-69% – 36 pkt. – 41 pkt. – dostateczny plus – 3,5 55-59% – 33 pkt. – 35 pkt. – dostateczny – 3,0 poniżej 55% – 32 pkt. – niedostateczny – 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaF8ozuV13wDyOxUubuZjlGsKpINIb6dbeiKYINvejCQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=42d6fc81-cae7-4b40-b920-ffa045a64eff&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Literatura 1. Deutsch M., Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. 2. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. 4. Gójska, A. (2020). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW. 5. Moore, Ch. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer. 6. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010 7. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA. 3. Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP. 4. Carriveau, D. (2013). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy mediatora. W: A. Bisztok (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wyd. Marina, s. 45 – 54. 5. Czyżowska N., Mediacje w szkole - narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli, W: W trosce o rozwój ujęcie integralne, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2018 6. Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie. 7. Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia. 8. Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP. 9. Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak. 10. Stachura, M. (2018). Omówienie filmu Kraken vs. Kraken, W: Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 529-548. 11. Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK. 12. Urbańska M., Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich, w: „Edukacja – Technika – Informatyka”, Wydawnictwo UR 2018, Rzeszów, 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Łączny nakład pracy studenta na zajęciach wynosi około 90 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS. •Udział w wykładach = 15 spotkań
(30 godzin) •Przygotowanie do kolokwium końcowego z treści zajęć = 30 godzin •Przygotowanie prezentacji 10 – 30 godzin (zależnie od pracy studenta) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Literatura 1. Deutsch M., Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. 2. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. 4. Gójska, A. (2020). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW. 5. Moore, Ch. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer. 6. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010 7. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA. 3. Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP. 4. Carriveau, D. (2013). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy mediatora. W: A. Bisztok (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wyd. Marina, s. 45 – 54. 5. Czyżowska N., Mediacje w szkole - narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli, W: W trosce o rozwój ujęcie integralne, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2018 6. Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie. 7. Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia. 8. Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP. 9. Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak. 10. Stachura, M. (2018). Omówienie filmu Kraken vs. Kraken, W: Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 529-548. 11. Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK. 12. Urbańska M., Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich, w: „Edukacja – Technika – Informatyka”, Wydawnictwo UR 2018, Rzeszów, 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Łączny nakład pracy studenta na zajęciach wynosi około 90 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS. •Udział w wykładach = 15 spotkań
(30 godzin) •Przygotowanie do kolokwium końcowego z treści zajęć = 30 godzin •Przygotowanie prezentacji 10 – 30 godzin (zależnie od pracy studenta) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Literatura 1. Deutsch M., Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. 2. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. 4. Gójska, A. (2020). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW. 5. Moore, Ch. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer. 6. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010 7. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA. 3. Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP. 4. Carriveau, D. (2013). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy mediatora. W: A. Bisztok (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wyd. Marina, s. 45 – 54. 5. Czyżowska N., Mediacje w szkole - narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli, W: W trosce o rozwój ujęcie integralne, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2018 6. Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie. 7. Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia. 8. Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP. 9. Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak. 10. Stachura, M. (2018). Omówienie filmu Kraken vs. Kraken, W: Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 529-548. 11. Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK. 12. Urbańska M., Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich, w: „Edukacja – Technika – Informatyka”, Wydawnictwo UR 2018, Rzeszów, 2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.