Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-2-PAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W04, NRM_W06, NRM_W10, NRM_W12, NRM_W20, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U11, NRM_K09

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z trudnościami w pracy mediatora. Szczególnie w kontekście psychospołecznego wymiaru procesów negocjacyjnych i mediacyjnych. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną na temat trudności psychologicznych po stronie klienta oraz mediatora. Dodatkowo studenci rozwijać będą swoje umiejętności w zakresie tego, w jaki sposób budować kontakt z klientem, stronami, aby te trudności niwelować. Pochylimy się także nad specyficzną sytuacją pracy mediatora w sytuacji przemocy oraz szczególną rolą dziecka w procesie mediacji.

Pełny opis:

Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z trudnościami w pracy mediatora. Szczególnie w kontekście psychospołecznego wymiaru procesów negocjacyjnych i mediacyjnych. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną na temat trudności psychologicznych po stronie klienta oraz mediatora. Dodatkowo studenci rozwijać będą swoje umiejętności w zakresie tego, w jaki sposób budować kontakt z klientem, stronami, aby te trudności niwelować. Pochylimy się także nad specyficzną sytuacją pracy mediatora w sytuacji przemocy oraz szczególną rolą dziecka w procesie mediacji.

Literatura:

Literatura

Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA.

Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP.

Deutsch, M. Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005

Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie.

Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia.

Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP.

Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak.

Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010

Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty uczenia się

Wiedza

NRM_W04 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne

NRM_W06 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym

NRM_W10 Student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

NRM_W12 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

NRM_W20 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu

Umiejętności

NRM_U02 Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe

NRM_U07 Student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny

NRM_U11 Student posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Kompetencje społeczne

NRM_K09 Student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach, a udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności.

Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.

Przystąpienie do kolokwium końcowego jest obowiązkowe

Na ocenę końcową składa się 60 punktów

W tym:

- Maksymalnie 15 pkt za obecności (dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecność, punkty dodatkowe regulowane są wg. ustaleń z pierwszych zajęć)

- 30 pkt za kolokwium końcowe


- 15 punktów za przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji na zajęciach na podstawie wskazanego teksty, raz indywidualnie raz w zespole, przygotowanie notatki po każdej prezentacji (za jedną prezentację maksymalnie 7,5 pkt)

Ocena końcowa:

90-100% – 54 pkt. –60 pkt. - bardzo dobry – 5,0


80-89% – 48 pkt. – 53 pkt. – dobry plus – 4,5


70-79% – 42 pkt. – 47 pkt. – dobry – 4,0


60-69% – 36 pkt. – 41 pkt. – dostateczny plus – 3,5


55-59% – 33 pkt. – 35 pkt. – dostateczny – 3,0


poniżej 55% – 32 pkt. – niedostateczny – 2,0

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaF8ozuV13wDyOxUubuZjlGsKpINIb6dbeiKYINvejCQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=42d6fc81-cae7-4b40-b920-ffa045a64eff&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

Literatura

1. Deutsch M., Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

2. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer.

3. Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

4. Gójska, A. (2020). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW.

5. Moore, Ch. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer.

6. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010

7. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA.

3. Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP.

4. Carriveau, D. (2013). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy mediatora. W: A. Bisztok (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wyd. Marina, s. 45 – 54.

5. Czyżowska N., Mediacje w szkole - narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli, W: W trosce o rozwój ujęcie integralne, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2018

6. Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie.

7. Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia.

8. Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP.

9. Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak.

10. Stachura, M. (2018). Omówienie filmu Kraken vs. Kraken, W: Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 529-548.

11. Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK.

12. Urbańska M., Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich, w: „Edukacja – Technika – Informatyka”, Wydawnictwo UR 2018, Rzeszów, 2018.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Łączny nakład pracy studenta na zajęciach wynosi około 90 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.

•Udział w wykładach = 15 spotkań
(30 godzin)

•Przygotowanie do kolokwium końcowego z treści zajęć = 30 godzin

•Przygotowanie prezentacji 10 – 30 godzin (zależnie od pracy studenta)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

Literatura

1. Deutsch M., Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

2. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer.

3. Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

4. Gójska, A. (2020). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW.

5. Moore, Ch. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer.

6. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010

7. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA.

3. Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP.

4. Carriveau, D. (2013). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy mediatora. W: A. Bisztok (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wyd. Marina, s. 45 – 54.

5. Czyżowska N., Mediacje w szkole - narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli, W: W trosce o rozwój ujęcie integralne, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2018

6. Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie.

7. Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia.

8. Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP.

9. Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak.

10. Stachura, M. (2018). Omówienie filmu Kraken vs. Kraken, W: Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 529-548.

11. Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK.

12. Urbańska M., Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich, w: „Edukacja – Technika – Informatyka”, Wydawnictwo UR 2018, Rzeszów, 2018.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Łączny nakład pracy studenta na zajęciach wynosi około 90 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.

•Udział w wykładach = 15 spotkań
(30 godzin)

•Przygotowanie do kolokwium końcowego z treści zajęć = 30 godzin

•Przygotowanie prezentacji 10 – 30 godzin (zależnie od pracy studenta)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

Literatura

1. Deutsch M., Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

2. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer.

3. Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

4. Gójska, A. (2020). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW.

5. Moore, Ch. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer.

6. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010

7. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA.

3. Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP.

4. Carriveau, D. (2013). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy mediatora. W: A. Bisztok (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wyd. Marina, s. 45 – 54.

5. Czyżowska N., Mediacje w szkole - narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli, W: W trosce o rozwój ujęcie integralne, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2018

6. Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie.

7. Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia.

8. Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP.

9. Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak.

10. Stachura, M. (2018). Omówienie filmu Kraken vs. Kraken, W: Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 529-548.

11. Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK.

12. Urbańska M., Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich, w: „Edukacja – Technika – Informatyka”, Wydawnictwo UR 2018, Rzeszów, 2018.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)