Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane problemy myśli pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-2-PMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy myśli pedagogicznej
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W04, NRM_W12, NRM_U01, NRM_U03, NRM_K01

Wymagania wstępne:

bez wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Student zapoznaje się z problemami związanymi z głównymi kategoriami pedagogicznymi takimi jak: pedagogia, teoria i praktyka wychowania, władza wychowawcza, autorytet. Szczególnie z tymi związanymi z rodziną: rodzina jako model wychowania, rola ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w wychowaniu publicznym

Pełny opis:

1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie

2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania

3. Autorytet

4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki)

5. Rodzina jako środowisko wychowawcze

- Rodzina jako model wychowania

- rola kobiety w wychowaniu, feminizm

- rola mężczyzny w wychowaniu

- rola dziecka w wychowaniu

6. Metody wychowania – personalistyczne

7. Wolność w wychowaniu

8. Społeczny aspekt wychowania

9. Samowychowanie

10. Los jako czynnik wychowawczy

11. Religia w wychowaniu

11. Zagadnienia różne

- kara

- choroba, cierpienie, śmierć

- dialog w wychowaniu

- skauting

- zabawa

Literatura:

Literatura

- Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).

- Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1

Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002.

Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000

Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką.

Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;

Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część

Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link

https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf

Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)

Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418]

Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.

Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy;

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza

EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w pedagogice

EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi

Umiejętności

EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu

EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane.

Kompetencje społeczne

EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach

EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy.

liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)

- udział w wykładzie - 30 godzin

- przygotowanie do egzaminu – 20 godz.

ECTS: 2

Suma godzin: 50 = 2 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian - test na platformie Moodle

Kryteria ogólne:

- znajomość tematyki;

- umiejętność formułowania problemów;

- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych;

dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy pedagogiczne w sposób nie pogłębiony;

dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną.

bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Starnawski
Prowadzący grup: Witold Starnawski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7KHKEgJK3mCGLUhFemd3lhnA130XP3oF7hxy4FqzL781%40thread.tacv2/conversations?groupId=1cf7f3f0-7eb0-40be-93c3-7b814c3611ad&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Student zapoznaje się z problemami związanymi z głównymi kategoriami pedagogicznymi takimi jak: pedagogia, teoria i praktyka wychowania, władza wychowawcza, autorytet. Szczególnie z tymi związanymi z rodziną: rodzina jako model wychowania, rola ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w wychowaniu publicznym

Pełny opis:

1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie

2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania

3. Autorytet

4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki)

5. Rodzina jako środowisko wychowawcze

- Rodzina jako model wychowania

- rola kobiety w wychowaniu, feminizm

- rola mężczyzny w wychowaniu

- rola dziecka w wychowaniu

6. Metody wychowania – personalistyczne

7. Wolność w wychowaniu

8. Społeczny aspekt wychowania

9. Samowychowanie

10. Los jako czynnik wychowawczy

11. Religia w wychowaniu

11. Zagadnienia różne

- kara

- choroba, cierpienie, śmierć

- dialog w wychowaniu

- skauting

- zabawa

Literatura:

Literatura

- Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).

- Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1

Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002.

Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000

Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką.

Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;

Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część

Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link

https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf

Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)

Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418]

Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.

Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy;

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998

Wymagania wstępne:

zajęcia prowadzone zdalnie na MS TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Starnawski
Prowadzący grup: Witold Starnawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)