Wychowanie i opieka nad dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-WOD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i opieka nad dzieckiem |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W12, NRM_W13, NRM_U01, NRM_U12, NRM_K08 |
Skrócony opis: |
Wykłady przybliżają oraz porządkują wiedzą na temat procesów wychowania i opieki nad dziećmi. Przedstawione i dyskutowane zostają podstawowe kategorie pojęciowe, osadzane w kontekstach rodzinnych i pozarodzinnych oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych, z uwzględnieniem dynamiki cyklu rozwoju dziecka oraz rodziny oraz zmian zachodzących w czasie. Przedstawione zostają również podstawowe zagadnienia związane z instytucjonalnymi, pozarodzinnymi formami opieki i wychowania. |
Pełny opis: |
• DZIECKO I DZIECIŃSTWO: rozumienie, definiowanie, granice. • PODSTAWOWE POJĘCIA: Opieka i wychowanie, metody i oddziaływania wychowawcze, charakterystyka oddziaływań wychowawczych. Pomoc, wsparcie – rodzaje i źródła wsparcia. Potrzeby i ich zaspokajanie. • RODZINA I RODZICE – rodzice i rodzicielstwo, oddziaływania rodzicielskie – funkcje, zadania, definiowanie. Wychowanie i opieka nad dzieckiem w rodzinie – rodzina jako instytucja wychowawcza i opiekuńcza, wychowanie w rodzinie i jego charakter, charakterystyka oddziaływań rodzicielskich • KOMPETENCJE RODZICIELSKIE – definiowanie i rozumienie, podejścia i koncepcje, rodzaje i wymiary kompetencji, kompetencje a umiejętności • DIAGNOZA ODDZIAŁYWAŃ RODZICIELSKICH – badanie i pomiar oddziaływań rodzicielskich wybrane metody, podejścia, narzędzia, zastosowania • WYCHOWANIE I OPIEKA NAD DZIECKIEM W UJĘCIU HISTORYCZNYM – rozumienie dziecka i dzieciństwa wczoraj i dziś – rodzice i ich rola w wybranych epokach • WYCHOWANIE I OPIEKA NAD DZIECKIEM W UJECIU ROZWOJOWYM – wychowanie i opieka nad dzieckiem w cyklu rozwoju rodziny, dziecka/dzieci i rodziców • WCZESNE DZIECIŃSTWO – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie wczesnego dzieciństwa • ŚREDNIE DZIECIŃSTWO – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie średniego dzieciństwa • PÓŹNE DZIECIŃSTWO – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie późnego dzieciństwa • DORASTANIE – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie dorastania • INSTYTUCJONALNE FORMY OPIEKI I WYCHOWANIA – placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich zadania: rodzaje, zasady funkcjonowania • OPIEKA I WYCHOWANIE NAD DZIECKIEM A ŚRODOWISKO LOKALNE – otoczenie, społeczność lokalna, środowisko lokalne. Pojęcia środowiska wychowawczego – konteksty, podejścia, rozumienia |
Literatura: |
LITERATURA • Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot • Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne. • Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań • Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015. • Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Gdańsk, Wydawnictwo „Harmonia”. • Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005 • Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Kulesza, M. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin, Warszawa 2017. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. • Wosik-Kawala D. (red.), (2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin, Wyd. UMC-S. UZUPEŁNIAJĄCO • Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. • Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” • Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004 • Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, pod. Red. Naukową S. Kawuli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. Rozdział 24 – Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka. • Plopa, M. Psychologia rodziny. Teoria i badania. Impuls, Kraków 2008. • Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001 • Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” • Tyszka, Z. (1995), Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: T. Pilch, I. Lepalczyk, (red.). Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 137–154. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK_1 - ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących w kontekście wychowania i opieki nad dzieckiem EK_2 - ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście wychowania i opieki nad dzieckiem UMIEJĘTNOŚCI: EK_7- potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK_8 - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie KOMPETENCJE EK_10 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki ECTS: Udział w wykładach - 30 godzin - 1 ECTS Lektura literatury przedmiotu - 25 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do zaliczenia - 25 godzin - 1 ECTS Sumaryczna liczba punktów: 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, kolokwium Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest (1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny) 60% - 3,5 70% - 4,0 80% - 4,5 85% - 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.