Teologia małżeństwa i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-TMR3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia małżeństwa i rodziny |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03; NRL_W04; NRL_U05; NRL_K02; NRL_K03 |
Skrócony opis: |
Małżeństwo naturalne pomiędzy mężczyzną i kobietą jest wspólnotą miłości i życia. Wobec społeczeństwa i wobec Kościoła przybiera ono charakter instytucji. Celem wykładu jest prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo. Związek małżeński ochrzczonych przybiera postać sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1.O miłości chrześcijańskiej. Analiza Encykliki Benedykta XVI Deus Caritas est. 2.Miłość ludzka. Miłość małżeńska. 3.Obrona dobra małżeństwa w epoce patrystycznej i na Soborach. 4.Ustanowienie małżeństwa. 5.Małżeństwo u hebrajczyków, greków i rzymian. 6.Małżeństwo w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. 7.Miejsce zgody małżeńskiej w ukonstytuowaniu się małżeństwa. 8.Zgoda małżeńska jako element konstytucyjny sakramentu małżeństwa. 9.Materia i forma oraz szafarz jako element konstytuujący sakrament małżeństwa. 10.Wspólnota miłości w relacji do małżeństwa instytucji. 11.Przymioty małżeństwa: niepodzielna jedność i nierozerwalna wspólnota. 12.Tradycja Kościoła na temat jedności i nierozerwalności małżeństwa doktryna i praktyka. Stosowanie przywileju św. Pawła i "przywileju wiary". 13.Separacja małżeńska: stała czasowa. Sytuacja katolików po rozwodzie cywilnym. 14.Rozwiedzieni, którzy zawarli nowe związki cywilne. Połączeni tyko małżeństwem na próbę. Rzeczywiste wolne związki. 15.Celowość albo racja bytu małżeństwa. Podwójny cel małżeństwa. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1. Paweł VI, Enc. Humanae vitae, 25.07.1968. 2. Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio, 22.11.1981. 3. Benedykt XVI, Enc. Deus Caritas est, 2006. 4. Majdański K., abp. Wspólnota życia i miłości: zarys teologii małżeństwa i rodziny Poznań-Warszawa 1983. 5. Adamski F., Małżeństwo i rodzina, Lublin 1980. 6. Sarmirnto A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002. Lektury uzupełniające: 1. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do "Początku". Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do "Serca". Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001. 2. Kłys J., Rodzina dziedzictwem ludzkości. Zarys etologii, Szczecin 1995. 3. Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowicki OMI, T. I, II., Kraków 1999. 4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999. 5. Wolski K., ks., Nazaret źródło świętości, Łomianki 2001. 6. Struzik,Z. Metodyka pisania pracy naukowej, płyta DVD,wyd. IPJPII, Warszawa 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 - student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. Umiejętności: EK_2 - student potrafi posługiwać się znakami i normami etycznymi w podejmowanej działalności na rzecz rodziny dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego. EK_3 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Kompetencje: EK_4 - student ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny. EK_5 - student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. ECTS: udział w wykładach - 15 godzin udział w ćwiczeniach - 15 godzin konsultacje i czas na napisanie pracy - 25 godzin przygotowanie do kolokwium - 25 godzin LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność; 2. zaliczenie pisemne treści programowych. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Kryteria zaliczenia treści programowych: Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium ustne Efekty umiejętności Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.