Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-Z-MIJs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W02, NRM_W13, NRM_W14, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U06, NRM_K02 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca Bedyńska, S. Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Nowak S. (2006). Metodologia nauk społecznych. Warszawa: PWN. Oppenheim A. N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka. Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego. Umiejętności Student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych. • Udział w zajęciach = 20 h • Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 35 h • Udział w konsultacjach = 10 h • Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h • Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 25 h • Przygotowanie do kolokwium końcowego = 15 h Efekty kształcenia – wiedza: EK_1 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych i etapy planowania badania w naukach społecznych EK_2 Student potrafi scharakteryzować proces konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć w badaniach społecznych EK_3 Student analizuje podstawowe zasady konstrukcji kwestionariusza i fundamentalne błędy jego konstrukcji EK_4 Student zna probabilistyczne i nieporobabilistyczne sposoby doboru próby oraz problemy i błędy doboru próby Efekty kształcenia – umiejętności: EK_5 Student potrafi zaplanować badanie, przeprowadzić proces konceptualizacji i operacjonalizacji wybranego pojęcia EK_6 Student buduje zróżnicowany kwestionariusz badawczy EK_7 Student wskazuje podstawowe błędy w analizowanych badaniach EK_8 Student projektuje dobór próby adekwatny do planowanego badania Efekty kształcenia – kompetencje: EK_9 Student jest wrażliwy na problem wieloprzyczynowości w badaniach społecznych EK_10 Student prezentuje podejście krytyczne w stosunku do badań społecznych i ich wiarygodności EK_11 Student stosuje podejście interdyscyplinarne do analizy wybranych problemów społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: ocena pracy semestralnej, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach Efekty umiejętności metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praca z tekstem weryfikacja - ocena pracy semestralnej oraz przygotowanie do kolejnych ćwiczeń Efekty kompetencji metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu, przygotowanie i ocena pracy semestralnej, wykład konwersatoryjny, metody problemowe weryfikacja – ocena pracy semestralnej, aktywny udział w ćwiczeniach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3alw3s4RrwoCSZW63SnBDqaYqrfPFAmHKVem2-QID6SQc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a2447133-e139-46f3-9d62-4609e3a92c5c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.